Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

konka79a skrev 2010-11-16 23:04:00 följande:

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

Jag skulle åka dit. Självklart.

Jag skulle åka dit och vara med i skolan, se hur det fungerar, hur eleverna beter sig, hur personalen beter sig, hur mitt barn är tillsammans med de andra. 
    Därefter kan vi ta ett möte och diskutera vilken syn vi har på det hela, vad som är problemet, hur vi ska komma tillrätta med det. 

apropå att sätta barnet ensam med läraren; det fungerar inte här iaf, då finns ingen med de övriga barnen. Först måste de isf hitta annan personal som kan ta över inne i klassrummet (och vad vet jag; där kanske finns barn som inte fixar att få in ny personal bara så där...) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

jösses.. tänkte läsa där ovan men med så många versaler går det bara inte.. så jag lämnar tråden igen.. ingen idé att försöka diskutera med någon som skriker.  -o så undrar folk varför deras ungar skriker??...

• anne h
    Rufsas skrev 2010-11-18 12:01:04 följande:
    Herregud. Du köper allt som säga i någon sketen landsorttidning va? Tror du också att jorden fortfarande är platt?

Du har fortfarande inte svarat vilka alternativ som finns när man har 20 elever att hålla reda på.
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
  • anne h
    N1an skrev 2010-11-18 18:41:35 följande:
    Hur skulle du vilja att läraren reagerar om en elev löper amok? Eleven springer med all kraft emot din barn för att sparka och slå det? Skulle du då vilja att läraren struntar i det?

Jag har varit med om att en elev misshandlade en annan så illa att tänder flög ut och han började blöda ur örat. Det tog inte många minuter och eleven var inte gammal.

Håller man i ett barn så får man självklart ta hänsyn till hur det mår. Inte håller man fast ett barn utan anledning!!!! Eller ett barn som är lugnt och inte kommer skada någon.
    Jag vill att läraren stoppar det barnet. Inte att denne idkar holding.

Jag vill att läraren genast kontaktar rektor om h*n inte klarar av situationen själv.

Vi talar om _6-åringar_ här i tråden, hur svårt är det att hejda en 6-åring?

• anne h
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:23:15 följande:
    Det kan i sällsynta fall vara vansinnigt svårt. Min väninna har en sexåring som får hjälp pga diverse diagnoser som jag inte tänker gå in på här eftersom det då bara blir en pajkastning bland folk som tror att jag ämnar påstå att alla med diagnosen är som i det beskrivna fallet. Men jag har råkat komma i vägen för hans utbrott en och annan gång och sett vilket helvete det är för min väninna att hantera honom. Han är stor för sin ålder, stark som en oxe, och blir nästintill omöjlig att kontrollera. Han sparkar, slår,  biter och får ett vansinnesutbrott som är mycket obehagligt och svårhanterligt. Att detta skulle vara fallet i var och varannan förskoleklass finner jag däremot mycket långsökt. 
    När det gäller ett barn som det du beskriver så förutsätter jag att det barnet redan har en egen resurs i klassrummet
  • anne h
    SaramedM skrev 2010-11-19 22:25:18 följande:
    Eh, jo det har det! och nej men tvingar inte ett barn fasthålling i en timme, då ska man byta jobb
    exakt vad som hände här; en elevass höll fast en annan elev (dvs inte "sin" elev) då denne blev lite sur (inte arg) för att några tjejer var i klassrummet på rasten.
    Eleven lackade ur rejält, sa att "det blev bara svart".. 
    elevass fick sluta strax efter..  
  • anne h
    Rufsas skrev 2010-11-20 10:55:33 följande:
    Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!
    Du har väl valt ditt arbete själv, hoppas jag.
    Jag hoppas också att du finns där för elevernas skull, inte att du tror att de finns där för din skull? För så verkar fortfarande många lärare tro, speciellt de äldre..

Min minsting har en mycket bra lärare, han har dödskoll på eleverna som samtidigt älskar honom. Han lyckas balansera det perfekt; han har ordning i klassrummet utan att bli den som eleverna är rädd för utan tvärtom har förtroende för och vänder sig till när de behöver någon. Jag valde denna lärare själv just för hans egenskaper.

Min äldsta dotter hade en kass lärare, han trodde att eleverna fanns där för att behaga honom.. han var vidrig. Tänk så olika det kan vara på lärare.. Den ene har inga problem med eleverna, den andre ÄR problemet.
  • anne h
    Rufsas skrev 2010-11-20 16:04:33 följande:
    Jag blir uppenbart ledsen av ditt inlägg. På mina skolor där jag har arbetat har jag varit otroligt omtyckt av både elever, personal och föräldrar. Jag var ute varenda av mina egna raster för att leka med barnen. Jag gick på deras handbolls- och fotbollsturneringar när jag kunde på helgerna. Jag hälsade på dem som låg på sjukhus efter att ha brutit ben eller annat. Jag gav verkligen allt för dessa barn. Mitt jobb var det jag älskade mest av allt. Och jobbet älskade mig. Men någonstans tar det stopp. När det finns några (få) barn som har föräldrar som tycker det är okej att deras beter sig hur som helst. Man är ingen övermänniska som kan klara allt.

Jag hoppas att du förstår att jag inte pratar bara om mig själv i mina tidigare inlägg. Det handlar om ALLA som arbetar med pedagogisk verksamhet.
    Det låter som om du är mer som min minstings lärare än min äldstas lärare, skönt att höra.
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?