• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • anne h
    Rufsas skrev 2010-11-20 10:55:33 följande:
    Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!
    Du har väl valt ditt arbete själv, hoppas jag.
    Jag hoppas också att du finns där för elevernas skull, inte att du tror att de finns där för din skull? För så verkar fortfarande många lärare tro, speciellt de äldre..

Min minsting har en mycket bra lärare, han har dödskoll på eleverna som samtidigt älskar honom. Han lyckas balansera det perfekt; han har ordning i klassrummet utan att bli den som eleverna är rädd för utan tvärtom har förtroende för och vänder sig till när de behöver någon. Jag valde denna lärare själv just för hans egenskaper.

Min äldsta dotter hade en kass lärare, han trodde att eleverna fanns där för att behaga honom.. han var vidrig. Tänk så olika det kan vara på lärare.. Den ene har inga problem med eleverna, den andre ÄR problemet.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SaramedM
    Majskolven skrev 2010-11-20 11:38:38 följande:
    JAg håller med Rufsas!!
    Som pedagog ska man klara allt?!?
    nej inte på nått sätt men att tvångshålla ett barn i en timme FÅR man inte
  • Rufsas
    anne h skrev 2010-11-20 14:24:08 följande:
    Du har väl valt ditt arbete själv, hoppas jag.
    Jag hoppas också att du finns där för elevernas skull, inte att du tror att de finns där för din skull? För så verkar fortfarande många lärare tro, speciellt de äldre..

Min minsting har en mycket bra lärare, han har dödskoll på eleverna som samtidigt älskar honom. Han lyckas balansera det perfekt; han har ordning i klassrummet utan att bli den som eleverna är rädd för utan tvärtom har förtroende för och vänder sig till när de behöver någon. Jag valde denna lärare själv just för hans egenskaper.

Min äldsta dotter hade en kass lärare, han trodde att eleverna fanns där för att behaga honom.. han var vidrig. Tänk så olika det kan vara på lärare.. Den ene har inga problem med eleverna, den andre ÄR problemet.
    Jag blir uppenbart ledsen av ditt inlägg. På mina skolor där jag har arbetat har jag varit otroligt omtyckt av både elever, personal och föräldrar. Jag var ute varenda av mina egna raster för att leka med barnen. Jag gick på deras handbolls- och fotbollsturneringar när jag kunde på helgerna. Jag hälsade på dem som låg på sjukhus efter att ha brutit ben eller annat. Jag gav verkligen allt för dessa barn. Mitt jobb var det jag älskade mest av allt. Och jobbet älskade mig. Men någonstans tar det stopp. När det finns några (få) barn som har föräldrar som tycker det är okej att deras beter sig hur som helst. Man är ingen övermänniska som kan klara allt.

Jag hoppas att du förstår att jag inte pratar bara om mig själv i mina tidigare inlägg. Det handlar om ALLA som arbetar med pedagogisk verksamhet.
  • N1an
    anne h skrev 2010-11-18 19:18:45 följande:
    Jag vill att läraren stoppar det barnet. Inte att denne idkar holding.

Jag vill att läraren genast kontaktar rektor om h*n inte klarar av situationen själv.

Vi talar om _6-åringar_ här i tråden, hur svårt är det att hejda en 6-åring?

Jag skulle vilja veta HUR man ska stoppa ett barn som slåss, kastar saker och slänger sig mot andra barn.  Ska jag agera stopplank och få blåmärken? Ska jag skrika till resten av klassen att evakuera klassrummet så att jag kan gå och hämta rektorn utan att någon blir skadad? Jag jag låta eleven löpa amok och slå och förstöra det som kommer ivägen?
  • anne h
    Rufsas skrev 2010-11-20 16:04:33 följande:
    Jag blir uppenbart ledsen av ditt inlägg. På mina skolor där jag har arbetat har jag varit otroligt omtyckt av både elever, personal och föräldrar. Jag var ute varenda av mina egna raster för att leka med barnen. Jag gick på deras handbolls- och fotbollsturneringar när jag kunde på helgerna. Jag hälsade på dem som låg på sjukhus efter att ha brutit ben eller annat. Jag gav verkligen allt för dessa barn. Mitt jobb var det jag älskade mest av allt. Och jobbet älskade mig. Men någonstans tar det stopp. När det finns några (få) barn som har föräldrar som tycker det är okej att deras beter sig hur som helst. Man är ingen övermänniska som kan klara allt.

Jag hoppas att du förstår att jag inte pratar bara om mig själv i mina tidigare inlägg. Det handlar om ALLA som arbetar med pedagogisk verksamhet.
    Det låter som om du är mer som min minstings lärare än min äldstas lärare, skönt att höra.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-20 10:55:33 följande:
    Allvarligt talat. Fy fasen vad jag är glad att jag inte är era barns lärare och jag tycker fruktansvärt synd om de som är det. Ni låter ju helt fruktansvärt otacksamma. Detta är människor som har hand om (förhoppningsvis) det viktigaste ni har. Och ni verkar ju förutsätta att alla pedagoger är dumma i huvudet. Var är er förståelse för hur det faktiskt går till på förskolor och skolor? Ni fattar ju inte vilken miljö dessa pedagoger arbetar i.

På den skolan jag jobbade på senast blev en kollega knivhotad, en annan blev misshandlad, vi var flera som fick utså spott och sparkar och ofta allmänt oförstående föräldrar. En del barn hade besöksförbud från den ena föräldern efter massor av rättegångar och JAG som pedagog skulle ha koll på att denna föräldern inte kom och kidnappade sitt barn. Samtidigt som jag försökte LÄRA barnen något vettigt på dagarna. Fattar ni inte att situationen i skolan är ohållbar? Jag blir förbannad på TS för att hon överhuvudtaget inte ens försöker att förstå lärarna och skolan.

Som jag brukar säga: Som lärare är man inte bara lärare. man är psykolog, mamma, polis, uppfostrare och kompis. Och som sagt. Ibland också slagpåse. Respektera skolornas personal för det är dem som har hand om era barn!
    Är vi otacksamma som inte vill attt våra barn ska utsättas för en metod som tom har lett till döden?

Då är det alltså ok för dig att dina barn hålls fast i en timme mot deras vilja? Att man mao använder Holding på dom?
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-20 22:13:34 följande:
    Är vi otacksamma som inte vill attt våra barn ska utsättas för en metod som tom har lett till döden?

Då är det alltså ok för dig att dina barn hålls fast i en timme mot deras vilja? Att man mao använder Holding på dom?
    Bla bla bla bla HOLDING bla bla bla bla bla HOLDING bla bla bla bla bla bla HOLDING bla bla bla HOLDING bla bla bla bla HOLDING bla bla bla.

Det är vad jag hör.

Så du menar att ett barn som kan skada sig själv och andra ska få vandra iväg i godan ro? "Mot dess vilja"? Du, det är mycket barn vill men inte får. Ärligt talat så tycker inte jag att du verkar vara en sådan bra förebild som förälder om du låter dina barn göra som de vill. Med eller utan HOLDING.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-20 22:13:34 följande:

Jag vill veta exakt när, var och hur HOLDING har lett till döden. Fakta tack.
  • Trulis78

Ja, jag tycker att det är rätt att läraren ringer efter föräldrarna om ett barn är helt hysteriskt och man inte får stopp på utbrottet trots att man försökt ordentligt. Som förälder vill jag då komma och hämta alternativt tala med mitt barn och se vad som pågår. Sen tycker jag att det är självklart att man i efterhand har ett samtal mellan föräldrar och lärare om vad som hände, hur det hanterades och vad man kan göra i framtiden för att situationen inte ska upprepas. Den typ av utbrott som beskrivs i TS bör ju inte vara vardagsmat utan är något mycket avvikande som måste diskuteras och bemötas.

Om det handlar om ett barn som har sådana här utbrott upprepade ggr så tycker jag att det är skolans och föräldrarnas ansvar tillsammans att arbeta fram en plan för hur man ska komma tillrätta med problemen. Kanske behövs en ordentligt utredning av barnet, resurs etc etc. Ingen lärare kan själv hantera ett barn som har utbrott ofta samtidigt som läraren ska ha hand om en hel klass. Skolan har här en hel del skyldigheter också att uppmärksamma barns speciella behov.

Sen tror jag absolut att "helt vanliga" sexåringar har utbrott, tappar besinningen och slåss, säger fula ord och ritar på väggar någon gång. Det är inte ok utan helt fel och som förälder måste man markera det tydligt genom att prata och förklara och banna osv. Men man måste också som förälder lyssna på sitt barn, förstå vad som gjorde barnet så himla upprört och älska och respektera sitt barn trots att det har felat. Barnet är ju bara sex år och alla gör vi misstag och ibland blir det mer fel än annars. Man kan inte förvänta sig att en sexåring ska vara perfekt.

När det gäller holding så är det såklart helt sjukt att "hålla fast ett barn med syfte att skapa rädsla och ångest". Man får aldrig hålla ett barn så hårt eller så länge att man gör det illa eller skrämd. Att dessutom ha som syfte att skapa rädsla eller ångest är horribelt. Att däremot hålla i ett barn och tala lugnande och försöka fråga om vad som är fel för att förhindra detta barn från att skada sig själv eller andra tycker jag är något helt annat. Som den person som tidigare beskrev att den håller i och talar med ett hysteriskt barn och klargör att den kommer sätta ner barnet på bänken så fort den lugnat sig lite. För mig är det rimligt. Syftet i det fallet är såklart att ta hand om barnet och få barnet att känna sig trygg nog att berätta varför barnet är argt samtidigt som man hindrar barnet från att skada någon. Jag kan dock inte för mitt liv förstå hur den typen av "fasthållning" kan pågå i en timme? I så fall fungerar det ju inte, det är inte ok. Då måste man göra något annat. Förslagsvis släppa barnet, hålla sig nära och akut stoppa barnet varje gång den försöker ge sig på någon annan eller sig själv och så släppa igen osv samtidigt som man ringer efter hjälp (föräldrar/sjukvård/psykolog/kurator). Men ett barn som har den typen av beteende att den situationen uppstår behöver mer långsiktig hjälp också sen.

• Ginny

Hade jag haft barn i skolåldern och läraren hade ringt för att min son eller dotter inte kunde uppföra sig hade jag hämtat hem barnet. Är det så illa att de ringer, då är det något som inte stämmer. Mitt barn, mitt ansvar.
    Jag är själv lärare och det ska mycket till om jag ringer efter en stökig elevs mamma eller pappa.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?