• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • N1an
    Rufsas skrev 2010-11-18 12:23:09 följande:
    Jag slutade som lärare. Att jobba arslet av sig med barn som har ansvarslösa föräldrar för kass lön var inget som lockade mig.
    Tyvärr har jag inte högre lön men jag jobbar bra mycket mindre med mer tacksamma parter.
  • N1an
    Lincon skrev 2010-11-18 12:25:49 följande:
    Nej, det är en farlig utveckling och jag fasar för sonens skolgång även om det dröjer 2-3 år till. Det känns så lamt allting, man får knappt ge ett barn en tillrättaanvisning idag utan att riskera en anmälan, och de som drabbas värst är de andra barnen vars undervisning blir lidande, samt psykiska problem som rädsla över vad som kan komma att hända i skolan under dagen. Så får det inte gå till! Samtidigt väljer duktiga lärare andra yrken vilket självklart påverkar barnens kunskaper. Om tio år kan väl inte hälften av barnen varken läsa, skriva eller räkna när de går ut grunskolan....
    Jag håller med. Jag vet inte alls vad jag ska välja för skola till min son. Jag vill att han ska ha studiero, kamrater som leker och har kul iställer för att hånas. Vet itne alls vad jag ska göra.
  • Skånetös67

Jag beundrar alla lärare, de har det ofta jättetufft! De ska lära ut, vara fredsmäklare
    och kuratorer och gud vet vad...
    Förstår absolut de lärare som ringer till föräldrar vars barn stör undervisningen och
    slår andra elever.
    Varför ska ETT barn fördärva för 25 andra liksom? Hade mitt barn varit sån hade jag
    hämtat omedelbart utan protest...och sen sökt hjälp om detta beteende varit långvarigt.

• N1an
    sannapannapådal skrev 2010-11-18 12:32:28 följande:
    Jag beundrar alla lärare, de har det ofta jättetufft! De ska lära ut, vara fredsmäklare
    och kuratorer och gud vet vad...
    Förstår absolut de lärare som ringer till föräldrar vars barn stör undervisningen och
    slår andra elever.
    Varför ska ETT barn fördärva för 25 andra liksom? Hade mitt barn varit sån hade jag
    hämtat omedelbart utan protest...och sen sökt hjälp om detta beteende varit långvarigt.
    Instämmer!
  • SaramedM
    N1an skrev 2010-11-18 12:07:51 följande:
    Sara - Jag har haft en elev som slängt stolar och bord. Han har slängt böcker på mig och eleverna. När jag vara gravid skulle han slå mig med en hockeyklubba i magen. Jag var ensam med honom och 20 andra barn. Vad skulle jag göra när hans anfall började? Han gick på amfetamin för att lugna ner sig.

Jag lovar att jag slogs för att han skulle få gå i en annan skolform alternativt ha en assistent. Inte många elever som nådde målen de året. Vem fick ta skiten för det av alla föräldrar tror du?

Och ja, jag ringde ibland och vädjade till mamman/pappan att de skulle komma till skolan. Jag blandade in skolsköternska, psykolog, rektor mm mm mm mm
    Jag hade hållt i honom, helt klart men inte i en timme

MEN där ligger det lilla jobbet

FÖrebygga,förebygga,förebygga

Uppenbarligen har ju inte ansvariga inom skolan(  rektor tex) lyckats skapa en miljö för den här pojken som han kan fungera i, ansvaret ligger inte på barnet

Amfetamin får barn med NPF i form av mediciner som LIKNAR det, mao så pratar vi om ett barn med funktionshinder

Ett sånt barn har enligt skollagen rätt till stöd, det borde han fått
  • Vilmagbg

Jag hade rusat dit fort och nog varit ganska chockad. Hade det vart en engångs händelse hade jag bett om ett möte med läraren och sonen. Om det varit ngt återkommande hade jag krävt ett möte med lärarna, rektorn och specialpedagog där ett åtgärdsprogram gjorts. 

• N1an

Ja, sjävlklart ligger mycket i att förebygga. Men inte lätt med 20-30 barn till i klassen, mål att nå, ingen tid till planering eller rådgivning. Men absolut i den bästa av världar! Alla runt omkring gjorde det bästa de kunde för honom. Samma år som han gick vidare till en annan skola hade han blivit helt fantastisk. Men hade mycket kunskap att hämta upp.

Jag hade hållt i en timme om det hade behövts för att inte skada sig själv eller någon annan. Men självklart inte annars! Nu behövde jag aldrig hålla honom i en timme. Men för hans och andras säkerhet hade jag gjort allt. Han hade aldrig kunna leva med att ha gjort någon så illa.

Klart han hade rätt till stöd. Men bara för att man har den rätten betyder inte i skolans värd att man får den. Det går att fiffla bra med bokstäver och siffror så att det ser bra ut ändå. Tragiskt!

• konka79a
    humma skrev 2010-11-18 09:59:10 följande:
    Ja, jag tycker det var helt rätt.
    Sedan är det bra med ett uppföljande möte, men där och då tycker jag det var rätt att de ringde och bad dig hämta barnet.
    Hämta???? Vad lär de sig av det då?? Att till slut tycker de inte om skolan och då vet de om de håller på så så får de åka hem är det ok anser du då eller?
  • N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:13:48 följande:
    Hämta???? Vad lär de sig av det då?? Att till slut tycker de inte om skolan och då vet de om de håller på så så får de åka hem är det ok anser du då eller?
    Vad lär de sig genom att stanna då? Att deras beteende är ok....
  • konka79a
    Rufsas skrev 2010-11-18 10:08:34 följande:
    Åh vad jag håller med dig! Som jag kämpade med eleverna och deras uppfostran (eftersom många av föräldrarna inte brydde sig om sitt ansvar). Jag hade föräldrar som berättade för mig att de inte ville ha regler hemma utan barnet fick göra som det ville. Och därför tyckte de att de skulle vara så i skolan också. Jag blev alldeles matt av sådana kommentarer. Mitt arbete var ju lönlöst! Barnet hade ju fått höra hemma att det var okej att bete sig hur som helst.

Alltså, serien "Ung och bortskämd" är ju verkligen på riktigt. I varje stad, i varje stadsdel. Obehaglig utveckling måste jag säga och precis som du tycker jag mest synd om barnen.

Näpp, körkort för föräldrarskap skulle vara något!
    Men här är kan jag ju säga att min dotter gör inte precis som hon vill. Hon får inte slå varken lillebror eller oss hon får inte spotta hon får inte slänga saker rita på väggar svära ja allt som inte är rätt får hon helt enkelt inte göra så är det bara. Så ni ska inte tro att min dotter får hålla på så här hemma.
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?