• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 10:53:27 följande:
    Du jag sliter VARJE dag, VARJE natt med detta! och jag står för att om min dotter utsattes för det skulle jag anmälla personalen och byta skola omgående

Ett förslag är att läsa tex boken "vård utan våld" eller boken " Problemskapande beteenden hos barn och vuxna med utvecklingsmässiga funktionshinder"
    De är flera hundra sidor med lösningar som inte involverar våld

Att akut ta bort ett barn fysiskt som SISTA utväg är ok, men en akut situation pågår inte i en timme!
    Ja, för att hålla fast ett barn så att det inte skadar andra är inte alls i fredsbevarande syfte, utan det är enbart för att använda våld. Obestämd Jag vet inte vad du har läst för mumbo-jumbo-böcker men jag vet att det daltas alldeles för mycket med barn numera. Vi kan bara tacka våra lyckliga stjärnor att jag inte arbetar med ditt barn. Både för din och min skull.
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-18 11:14:08 följande:
    Ja, för att hålla fast ett barn så att det inte skadar andra är inte alls i fredsbevarande syfte, utan det är enbart för att använda våld. Obestämd Jag vet inte vad du har läst för mumbo-jumbo-böcker men jag vet att det daltas alldeles för mycket med barn numera. Vi kan bara tacka våra lyckliga stjärnor att jag inte arbetar med ditt barn. Både för din och min skull.
    Du vet att det har hänt att barn dött av fasthållning va?

Det är inte akut i en timme, no way
    Under den tiden har man tagit barnet ifrån den akuta situationen

Barn och vuxna med särskilda behov vanvårdas otroligt mycket i Sverige på många ställen

Daltas? genom att man inte använder holdning på dom?
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 11:23:25 följande:
    helahalsingland.se/hudiksvall/1.1160187-ungdo...-

Detta är vad Holdning är och vad det kan leda till
    Herregud. Du köper allt som säga i någon sketen landsorttidning va? Tror du också att jorden fortfarande är platt?

Du har fortfarande inte svarat vilka alternativ som finns när man har 20 elever att hålla reda på.
  • N1an

Sara - Jag har haft en elev som slängt stolar och bord. Han har slängt böcker på mig och eleverna. När jag vara gravid skulle han slå mig med en hockeyklubba i magen. Jag var ensam med honom och 20 andra barn. Vad skulle jag göra när hans anfall började? Han gick på amfetamin för att lugna ner sig.

Jag lovar att jag slogs för att han skulle få gå i en annan skolform alternativt ha en assistent. Inte många elever som nådde målen de året. Vem fick ta skiten för det av alla föräldrar tror du?

Och ja, jag ringde ibland och vädjade till mamman/pappan att de skulle komma till skolan. Jag blandade in skolsköternska, psykolog, rektor mm mm mm mm

• Lincon

Fy fan, jag ska iallafall inte utbilda mig till lärare efter att ha läst här....

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • N1an
    Lincon skrev 2010-11-18 12:15:26 följande:
    Fy fan, jag ska iallafall inte utbilda mig till lärare efter att ha läst här....
    Nej, snacka om att jag ångrar mig. Jag har helt bytt inriktning och är både glad och ledsen över det. Jag älskar att utbilda och är duktig på det. Man att tillbringa 40 procent till uppfostran är inte roligt. Att ha samma regellösa värld i skolan som de många har hemma fungerar liksom inte...
  • Rufsas
    N1an skrev 2010-11-18 12:18:45 följande:
    Nej, snacka om att jag ångrar mig. Jag har helt bytt inriktning och är både glad och ledsen över det. Jag älskar att utbilda och är duktig på det. Man att tillbringa 40 procent till uppfostran är inte roligt. Att ha samma regellösa värld i skolan som de många har hemma fungerar liksom inte...
    Jag slutade som lärare. Att jobba arslet av sig med barn som har ansvarslösa föräldrar för kass lön var inget som lockade mig.
  • Lincon
    N1an skrev 2010-11-18 12:18:45 följande:
    Nej, det är en farlig utveckling och jag fasar för sonens skolgång även om det dröjer 2-3 år till. Det känns så lamt allting, man får knappt ge ett barn en tillrättaanvisning idag utan att riskera en anmälan, och de som drabbas värst är de andra barnen vars undervisning blir lidande, samt psykiska problem som rädsla över vad som kan komma att hända i skolan under dagen. Så får det inte gå till! Samtidigt väljer duktiga lärare andra yrken vilket självklart påverkar barnens kunskaper. Om tio år kan väl inte hälften av barnen varken läsa, skriva eller räkna när de går ut grunskolan....
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • dogcatbird
    Rufsas skrev 2010-11-18 12:23:09 följande:
    Jag slutade som lärare. Att jobba arslet av sig med barn som har ansvarslösa föräldrar för kass lön var inget som lockade mig.
    Äjmen
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?