• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Rufsas
    mirre67 skrev 2010-11-17 12:59:13 följande:
    Jag tycker ni måste reda ut ordentligt varför hon fick det här utbrottet, för jag tvivlar starkt på att det bara berodde på att hon inte ville ha en banan. Sen tycker jag det är riktigt dåligt av dig att skylla på det andra barnet för att din dotter inte kan uppföra sig ordentligt. Är det det andra barnets fel att hon ritar på väggarna och ger sig på både klasskompisarna och fröknarna också tycker du?? Sen undrar jag lite om hon haft såna här utbrott förut, med tanke på att du skriver om att hon blev arg på dagis också?? Som sagt, jag tycker ni ska gå till botten med det här ordentligt och absolut inte nöja er med hennes förklaring att det var för att hon inte ville ha bananen och dessutom skylla på ett annat barn. Ett så stort barn som en sexåring ska veta bättre än att rita på väggar och ge sig på både klasskompisar och personal. Att de ville ha henne därifrån tycker jag inte alls är konstigt faktiskt, de måste ju tänka på de andra barnens säkerhet först och främst och resurser till att en person skulle sitta med din dotter till hon behagade lugna sig, finns förmodligen inte. Jag kan tänka mig att de andra barnen i klassen blev både upprörda och rädda dessutom och då får man ju se till att lägga alla resurser som finns på att få dem lugna. Så ta tag i det här nu och skyll inte ifrån dig på skolan och andra barn, för det är ni som föräldrar som ska se till att ert barn uppför sig ordentligt.

Om inte annat för ditt egna barns skull. TS, du vill väl inte att din dotter växer med att du håller på henne i vått och torrt? För i så fall kan nog SVT göra en ny serie om "Ung och bortskämd" om några år.

Tror också att du ser till din del och vad du kan göra snarare än att fokusera på vad andra gör.

• SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-17 12:47:23 följande:
    Jag uppfattar det som att ditt barn är allt annat än lugnt och tryggt? Då har du problem kan jag meddela.
    det vet jag redan tack, det stavas i vårt fall autism...
    och jo hon är trygg tack
  • mamma till tre busungar
    SaramedM skrev 2010-11-17 13:23:28 följande:
    det vet jag redan tack, det stavas i vårt fall autism...
    och jo hon är trygg tack
    Men då kanske hon har resurs eller dylikt?
  • avocadomacka

det är inte skolans jobb att uppfostra ditt barn!
    gör det hemma istället, så slipper det gå ut över alla andra barn som försöker lära sig något! 

• avocadomacka

Sägs om att gå ner i arbetstid istället för att klaga på att lärarna blir tvugna att ringa dig för att det inte går att kontrollera din dotter?

• SaramedM
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-17 13:27:23 följande:
    Men då kanske hon har resurs eller dylikt?
    nej hon går i specialskola

Men säg att hon har en lugn period och plötsligt får utbrott så skulle jag hämta henne, för då har ju nått uppenbarligen hänt
    avocadomacka skrev 2010-11-17 13:44:07 följande:
    Sägs om att gå ner i arbetstid istället för att klaga på att lärarna blir tvugna att ringa dig för att det inte går att kontrollera din dotter?
    Hur mycket ska vi jobba vars barn kräver lite extra då? noll procent eller( det vill ju iofs FP eftersom de menar att man ska kunna tvinga föräldrnarna att sitta med i klassrummet)
  • avocadomacka

Läste nu att hon bara var 6 år, kontakta BUP om hon får såna utbrott att lärarna på skolan inte kan hantera henne?

Men tycker ändå du ska hämta dottern om något sånt här händer, Inte ska väl en hel klass med barn sitta ensamma i klassrummet och vänta, medan fröken får gå iväg för att lugna 1 elev? 

• avocadomacka
    SaramedM skrev 2010-11-17 13:46:31 följande:

Men säg att hon har en lugn period och plötsligt får utbrott så skulle jag hämta henne, för då har ju nått uppenbarligen hänt
    Hur mycket ska vi jobba vars barn kräver lite extra då? noll procent eller( det vill ju iofs FP eftersom de menar att man ska kunna tvinga föräldrnarna att sitta med i klassrummet)
    Det står ju inte i TS att dottern har någon diagnos, tvärtom att hon är 6-årstrotsig! Men jag tror knappast att det är normalt trots för en 6-åring att slåss och skrika fula ord, antingen har det brustit någonstans i uppfostran eller så har barnen ett släng av något...

• Flytning
    avocadomacka skrev 2010-11-17 13:43:14 följande:
    det är inte skolans jobb att uppfostra ditt barn!
    gör det hemma istället, så slipper det gå ut över alla andra barn som försöker lära sig något! 
    Alla fel ett barn gör beror inte på föräldrars brist på uppfostrande. Uppdatera dig lite. Det där är en uråldrig teori.
  • mamma till tre busungar
    SaramedM skrev 2010-11-17 13:46:31 följande:

Om det är en bra skola så låter ju det bra. Kanske det inte går att jobba heltid om man har ett barn med svårigheter. Det är väl bl a det som vårdbidraget är till för. Vår son t ex som har epilepsi orkar inte gå heltid på förskola.
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?