• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • Rufsas

Jag var tvungen att hålla fast ett barn flera gånger senast jag jobbade som lärare. Detta var för alla andra barns säkerhet. Han sparkade och sottade på mig, men jag är vuxen och kan ta det hellre än andra barn. Hur fan tänker ni vuxna som inte tycker att man kan hålla fast ett barn? Är erat barn viktigare än de 20 andra? Fy fan vad ego.

Dessutom, var det någon som skrev ovan att det är det stökiga barnet som behöver tröst?! Skämtar du eller? Jag tröstade ALLTID det barn som blivit slaget först och sedan fick det stökiga barnet lära sig att så gör man inte. Man ska inte ge stökiga barn uppmärksamhet direkt, gå istället till det attackerade barnet.

• humma

Ja, jag tycker det var helt rätt.
    Sedan är det bra med ett uppföljande möte, men där och då tycker jag det var rätt att de ringde och bad dig hämta barnet.

• N1an

Rufsas - Jag tror att det är sååå många föräldrar som inte fattar hur klimatet är i skolan. Hur illa det  verkligen är!

Sedan tror nog de flesta att deras barn är på samma sätt i skolan som hemma.

Så mycket i skolan handlar i dag om uppfostran. Sedan gnälls det när eleverna inte når målen. Nähä....vad konstigt. En ensam lärare på 20-30 barn, varav flera är utåtagerande, några pratar inte svenska, några har diagnoser och behöver egentligen assistent. Det är synd om eleverna!

• konka79a
    mirre67 skrev 2010-11-18 08:49:27 följande:
    Nej, inte i ett längre perspektiv men just där och då var det förmodligen den bästa lösningen eftersom de andra barnen säkert var både upprörda och rädda som jag skrev här någon annanstans. Sen undrar jag fortfarande om det här med att hon får såna här utbrott är något som hänt förut med tanke på att du skriver att på dagis kunde de  lösa det själva när hon blev så här arg?? Har ni funderat över att utreda henne, vad det beror på? För en sexåring ska veta bättre än att ge sig på klasskompisar, fröknar och rita på väggarna bara för att hon blir arg.
    det kanske hände 1 eller 2 gånger på dagis att hon blev så arg men fröknarna tog henne åt sidan och sen var det inget mer med det, det fick ta den stunden det tog när hon skulle lugna ner sig. Och det gick ju och de var ju bra fröknar också så har ju mycket med hur fröknarna är också.

Och barnen var på väg ut på rast så det var där hon kom åt dem hon var inte ens i klassrummet då hon började slå dem. Utan hon slängde bananen sen la sig under bordet och där hitta hon en penna och började rita sen slängde hon iväg pennan som olyckligtvis hamnade på en tjejs rygg. För enligt min dotter var det inte meningen att det skulle hamna på tror jag eller hoppas iaf att de tog henne ut från klassrummet men hon gick in igen oc hdet är det jag menar det skulle hon inte haft chansen att göra men sen när barnen skulle gå ut då var ju hon där ute och det var då hon slog till någon men de borde inte haft henne i närheten av kapprummet för det finns så många rum som man kan gå till och vara på. Och som sagt personal fanns det men tror ärligt talat inte de vågade vara ensamma med henne heller. Och är det så då är det förskräckligt att vara rädd för en liten 6 åring då ser de ju att jag är tuff och mig blir de rädda för så jag kan bete mig hur som helst.

Om det nu skulle vara fel på henne så är det ju många det är fel på, för enligt dig verkar det som om man går och slåss så är det fel på barnen, och hur många barn är det inte som slåss. Rita på väggar har hon aldrig tidigare gjort men såg en dag här hemma att någon hade varit och ritat på väggen och en fråga hur många barn är det som aldrig har gjort det?? Och eftersom hon aldrig har gjort det innan som tex när hon var 2-5 så var det aldrig något sådant, utan hon har en kompis som hon var hemma hos och han ritade på deras väggar så eftersom hon såg det där tror jag är därför hon gjort det hemma också, men naturligtvis har jag sagt åt henne att man gör inte si och så bara därför att.. Och så sa jag att när dina kompisar gör så hemma hos dem så ska du säga att man får inte göra så.
    Men visst fortsätter det när alla på skolan har gjort va de kan göra så kommer jag ta med henne och se vad det beror på.  Men en 6 åring är en 6 åring och alla är inte små änglar.
  • Mimmla
    Rufsas skrev 2010-11-18 09:55:10 följande:
    Jag var tvungen att hålla fast ett barn flera gånger senast jag jobbade som lärare. Detta var för alla andra barns säkerhet. Han sparkade och sottade på mig, men jag är vuxen och kan ta det hellre än andra barn. Hur fan tänker ni vuxna som inte tycker att man kan hålla fast ett barn? Är erat barn viktigare än de 20 andra? Fy fan vad ego.

Dessutom, var det någon som skrev ovan att det är det stökiga barnet som behöver tröst?! Skämtar du eller? Jag tröstade ALLTID det barn som blivit slaget först och sedan fick det stökiga barnet lära sig att så gör man inte. Man ska inte ge stökiga barn uppmärksamhet direkt, gå istället till det attackerade barnet.
    Jag tror att en del här reagerade på "tvångskramningen" som något barn blivit utsatt för under en hel timme. "Holding" som praktiserades friskt ett tag är ju inte helt okonventionellt och visa barn mår inte bra av det. Jag håller med om att det inte är något man ska praktisera utan att ha kommit överens om att detta är lämpligt för just detta barn. Någon associerade sedan detta med "nedläggning" som ju resulterat i döden för ett flertal människor.

Självklart måste man  få hålla fast ett barn om det står i begrepp att skada någon annan, men det bästa är väl ändå om man sedan kan begränsa det till ett utrymme där det inte kan skada sig själv eller någon annan, vilket ju kan bli svårt i en skolmiljö. Har man den typen av problem med ett barn eller med flera barn i en klass - oavsett om det finns diagnoser eller inte - så borde detta ge rätt till en extraresurs, men det vet vi ju alla att det tyvärr inte fungerar så.
  • Rufsas
    N1an skrev 2010-11-18 09:59:55 följande:
    Rufsas - Jag tror att det är sååå många föräldrar som inte fattar hur klimatet är i skolan. Hur illa det  verkligen är!

Sedan tror nog de flesta att deras barn är på samma sätt i skolan som hemma.

Så mycket i skolan handlar i dag om uppfostran. Sedan gnälls det när eleverna inte når målen. Nähä....vad konstigt. En ensam lärare på 20-30 barn, varav flera är utåtagerande, några pratar inte svenska, några har diagnoser och behöver egentligen assistent. Det är synd om eleverna!
    Åh vad jag håller med dig! Som jag kämpade med eleverna och deras uppfostran (eftersom många av föräldrarna inte brydde sig om sitt ansvar). Jag hade föräldrar som berättade för mig att de inte ville ha regler hemma utan barnet fick göra som det ville. Och därför tyckte de att de skulle vara så i skolan också. Jag blev alldeles matt av sådana kommentarer. Mitt arbete var ju lönlöst! Barnet hade ju fått höra hemma att det var okej att bete sig hur som helst.

Alltså, serien "Ung och bortskämd" är ju verkligen på riktigt. I varje stad, i varje stadsdel. Obehaglig utveckling måste jag säga och precis som du tycker jag mest synd om barnen.

Näpp, körkort för föräldrarskap skulle vara något!
  • mirre67
    konka79a skrev 2010-11-18 10:01:35 följande:
    det kanske hände 1 eller 2 gånger på dagis att hon blev så arg men fröknarna tog henne åt sidan och sen var det inget mer med det, det fick ta den stunden det tog när hon skulle lugna ner sig. Och det gick ju och de var ju bra fröknar också så har ju mycket med hur fröknarna är också.

Och barnen var på väg ut på rast så det var där hon kom åt dem hon var inte ens i klassrummet då hon började slå dem. Utan hon slängde bananen sen la sig under bordet och där hitta hon en penna och började rita sen slängde hon iväg pennan som olyckligtvis hamnade på en tjejs rygg. För enligt min dotter var det inte meningen att det skulle hamna på tror jag eller hoppas iaf att de tog henne ut från klassrummet men hon gick in igen oc hdet är det jag menar det skulle hon inte haft chansen att göra men sen när barnen skulle gå ut då var ju hon där ute och det var då hon slog till någon men de borde inte haft henne i närheten av kapprummet för det finns så många rum som man kan gå till och vara på. Och som sagt personal fanns det men tror ärligt talat inte de vågade vara ensamma med henne heller. Och är det så då är det förskräckligt att vara rädd för en liten 6 åring då ser de ju att jag är tuff och mig blir de rädda för så jag kan bete mig hur som helst.

Om det nu skulle vara fel på henne så är det ju många det är fel på, för enligt dig verkar det som om man går och slåss så är det fel på barnen, och hur många barn är det inte som slåss. Rita på väggar har hon aldrig tidigare gjort men såg en dag här hemma att någon hade varit och ritat på väggen och en fråga hur många barn är det som aldrig har gjort det?? Och eftersom hon aldrig har gjort det innan som tex när hon var 2-5 så var det aldrig något sådant, utan hon har en kompis som hon var hemma hos och han ritade på deras väggar så eftersom hon såg det där tror jag är därför hon gjort det hemma också, men naturligtvis har jag sagt åt henne att man gör inte si och så bara därför att.. Och så sa jag att när dina kompisar gör så hemma hos dem så ska du säga att man får inte göra så.
    Men visst fortsätter det när alla på skolan har gjort va de kan göra så kommer jag ta med henne och se vad det beror på.  Men en 6 åring är en 6 åring och alla är inte små änglar.
    Så det är en förmildrande omständighet att hon inte var i klassrummet när hon slog klasskompisarna menar du?? Du är ju helt otrolig på att skylla på andra, nu är det alltså kompisens fel att hon ritat på väggarna också?? Mina barn har ALDRIG ritat på väggar och slåss gör de inte heller. Min yngsta son är också sex år och han varken slåss, eller ritar på väggar. Och det är INTE vanligt eller normalt att en sexåring slår klasskompisar  vad du än tror om den saken. Att jag pratade om att det kanske vore idè att utreda henne varför hon beter sig som hon gör, var för HENNES egen skull, för OM det är något med henne, kan ju rätt resurser sättas in och man får framför allt lära sig hur man ska hantera henne så hon inte hamnar i jobbiga situationer. Men du verkar ju vilja fortsätta att skylla på alla andra så fine, gör det om det känns bättre.
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-18 09:55:10 följande:

Att tvångshålla ett barn i en TIMME är aldrig någonsin ok
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 10:48:44 följande:
    Att tvångshålla ett barn i en TIMME är aldrig någonsin ok
    Även om det är en fara för sig själv, andra barn och pedagogen? Säg gärna det här till alla de som sliter varje dag på skolorna runt om i landet. Är som ett stort fuck you-finger i ansiktet på dem. Vad föreslår du att man ska göra istället?
  • SaramedM
    Rufsas skrev 2010-11-18 10:50:20 följande:
    Även om det är en fara för sig själv, andra barn och pedagogen? Säg gärna det här till alla de som sliter varje dag på skolorna runt om i landet. Är som ett stort fuck you-finger i ansiktet på dem. Vad föreslår du att man ska göra istället?
    Du jag sliter VARJE dag, VARJE natt med detta! och jag står för att om min dotter utsattes för det skulle jag anmälla personalen och byta skola omgående

Ett förslag är att läsa tex boken "vård utan våld" eller boken " Problemskapande beteenden hos barn och vuxna med utvecklingsmässiga funktionshinder"
    De är flera hundra sidor med lösningar som inte involverar våld

Att akut ta bort ett barn fysiskt som SISTA utväg är ok, men en akut situation pågår inte i en timme!
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?