• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • anne h
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:23:15 följande:
    Det kan i sällsynta fall vara vansinnigt svårt. Min väninna har en sexåring som får hjälp pga diverse diagnoser som jag inte tänker gå in på här eftersom det då bara blir en pajkastning bland folk som tror att jag ämnar påstå att alla med diagnosen är som i det beskrivna fallet. Men jag har råkat komma i vägen för hans utbrott en och annan gång och sett vilket helvete det är för min väninna att hantera honom. Han är stor för sin ålder, stark som en oxe, och blir nästintill omöjlig att kontrollera. Han sparkar, slår,  biter och får ett vansinnesutbrott som är mycket obehagligt och svårhanterligt. Att detta skulle vara fallet i var och varannan förskoleklass finner jag däremot mycket långsökt. 
    När det gäller ett barn som det du beskriver så förutsätter jag att det barnet redan har en egen resurs i klassrummet
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mariohn
    anne h skrev 2010-11-18 19:37:19 följande:
    När det gäller ett barn som det du beskriver så förutsätter jag att det barnet redan har en egen resurs i klassrummet
    Sant. Men tyvärr kan det ju vara svårt om föräldern är av den typen som skiter fullständigt i saken...Och det verkar tragiskt nog vara fallet i mer än en situation som beskrivs på FL  Det är ju inte så att resurser vandrar omkring och letar efter barn. Någon gång måste det ju upptäckas att det finns ett problem och det är bara fantastiskt sorgligt om den gången ska uppmärksammas i ett klassrum. Inför alla kamrater. Stackars barn. 
  • SaramedM
    anne h skrev 2010-11-18 18:29:37 följande:
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
    Tack Anneh, jag blev så¨illa berörd att jag inte ens orkade bemöta det

Jag hade också polisanmällt det, det är inte mer än några år sen en dansk flicka dog av den metoden
  • Mariohn
    SaramedM skrev 2010-11-18 19:46:52 följande:
    Tack Anneh, jag blev så¨illa berörd att jag inte ens orkade bemöta det

Jag hade också polisanmällt det, det är inte mer än några år sen en dansk flicka dog av den metoden
    En amerikansk pojke har dött av samma metod. Hans bröstkorg "råkades" tryckas ihop på ett olyckligt vis eftersom han kämpade emot (vilket vilket barn/vuxen som helst gör om det drabbas av ångest och panik)
  • Flickanx2

Det är synd om alla parter i denna frågan tycker jag. Om det är så att lärarna ringer hem till föräldrarna så måste det väl ha gått rätt långt förutsätter jag. Då kanske man ska ta det som att det är ringt i varningsklockorna. Självklart så är det synd om föräldrarna också som tycker att det är lärarnas sak att "uppfostra" flickan när hon är i skolan. Och det är synd om flickan som uppenbarligen inte mår bra där. Och det är synd om de andra barnen som kommer i vägen för fula ord och så. Jag tycker du ska prata med lärarna! Ni måste reda ut vad det är som gör att flickan beter sig som hon gör. Hon kanske känner sig utanför...eller oförstådd på något sätt..

128
  • SOL10

Bara läst TS: Alternativet är att du genast åker dit o "punktmakerar" dotter, alt. resursperson sätts in. Om detta är återkommande beteende. Har hon diagnos eller ngt sånt?

• Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-18 12:36:40 följande:
    FÖrebygga,förebygga,förebygga

Uppenbarligen har ju inte ansvariga inom skolan(  rektor tex) lyckats skapa en miljö för den här pojken som han kan fungera i, ansvaret ligger inte på barnet
    Öhhh, förebygga? Jag trodde det var exakt det föräldrarna skulle göra innan barnet börjar förskola/skola. Lägger du det på lärarna. Den synen känns ganska misslyckad. Snacka om att leka god cop medan lärarna får vara bad cop.
  • Mariohn
    Rufsas skrev 2010-11-18 20:07:05 följande:
    Öhhh, förebygga? Jag trodde det var exakt det föräldrarna skulle göra innan barnet börjar förskola/skola. Lägger du det på lärarna. Den synen känns ganska misslyckad. Snacka om att leka god cop medan lärarna får vara bad cop.
    Snacka om att vägra förstå. Man kan inte som förälder uppfostra perfekta individer som redan som sexåringar ALDRIG gör fel eller fattar ogynnsamma beslut. Barn gör det. Det ingår i hela grejen med att vara barn. Föräldrar och skola måste SAMARBETA för barnens bästa. Att ett barn uppför sig på ett ofördelaktigt sätt och hamnar i svåra situationer i skolan betyder inte att föräldrarna inte uppfostrat det eller att lärarna är kassa pedagoger. Det betyder bara att barnet är ett barn och det viktiga är inte att utröna vems fel det är att barnet gjort fel utan att GEMENSAMT komma fram till en lösning som bör ha en frågeställning i form av "vad ledde fram till detta? och hur förebygger vi detta så att det inte händer gen?" 
  • SaramedM
    Mariohn skrev 2010-11-18 19:48:14 följande:
    En amerikansk pojke har dött av samma metod. Hans bröstkorg "råkades" tryckas ihop på ett olyckligt vis eftersom han kämpade emot (vilket vilket barn/vuxen som helst gör om det drabbas av ångest och panik)
    det är många fall dessvärre och det används fortfarande på många ställen, även i Sverige
    Rufsas skrev 2010-11-18 20:07:05 följande:
    Dessvärre är inte autism nått jag kunde fixa innan M började skolan, annars hade jag gjort det

och nej jag lägger det inte på hennes lärare, jag har nämligen valt en skola som ALDRIG skulle använda holdning
  • lady in red
    konka79a skrev 2010-11-17 11:28:09 följande:
    Ja men det är väl ändå inte konstigt att hon blir irriterad när den andre eleven håller på hela tiden fast hon inte vill eller?? Och sen blev hon ju säkert arg på alla eftersom hon fick skulden fast hon inte ville ha bananen. Så hade fröken bara sett detta så ärligt talat tror jag inte att det inte hade blivit något av det om nu fröken hade sagt åt den andra eleven att Mathilda vill inte att du gör si och så. Men som jag skrivit innan och som jag inte tolererar är att även om man blir arg så ska man inte slåss, svära etc Men min tjej blir ledsen när någon inte lyssnar på när hon säger att hon inte vill. Och jag är stolt att hon vågar trots att hon är blyg säga ifrån när hon inte vill något. Men det gäller ju också att kompisarna accepterar när hon säger nej också.  Och att lärarna verkligen kollar upp vad det verkligen var som hände.
    Förstår problemet. Men har hon ofta såna utbrott när hon är med andra barn? El är det första ggn?
    Min dotter,några år yngre än din,hennes kompis(en kille),blir så där fruktansvärt arg.
    Min dotter kan retas,det vet jag.Och hon får alltid tillsägelse. Men det räcker med ett litet ord så är killen igång och rivs,slåss och skiker okontrollerat. Nästa gång mamman rådfrågar mig ska jag tipsa om att prata med bup,för i detta fall så tror hjag inte att detta är normalt. Och som du säger det är ALDRIG ok att slåss el skrika fula ord! Barn kommer ju alltid att småreta varann,och det måste man kunna kontollera.
    Så om det var ett riktigt utbrott hon hade så kanske det inte var så konstigt att de ringde. Kan inte tänka mig att de ringer i första taget annars!
    Hoppas det ordnar sig till det bästa för er!
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?