• konka79a

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

En sak som gjort mig ilsk hela dagen är att de ringde från skolan idag och sa att vi var tvugna att hämta hem våran 6 åriga dotter för att hon är stökig i skolan.
    Har aldrig hört att någon ringt hem till föräldrarna och bett dem hämta hem dem pga detta, borde inte en skola klara av att ta hand om en liten 6 åring som får ett utbrott?

Hon hade gett sig på sina klass kompisar och sagt massa fula ord och det kan jag hålla med om att så gör man verkligen inte, ritat på väggarna och sagt fula ord till fröknarna men de borde väl ändå kunna ta bort henne därifrån så hon inte kommer  närheten av dem i så fall under just denna stunden istället för att vi ska behöva åka dit och ta hem henne därifrån. För på så sätt lär de ju också sig att om jag  gör så här så får jag ju åka hem om det är tråkigt eller va det nu kan vara. På nått sätt måste de väl ändå kunna ta hand om barn som får utbrott också. När hon blev arg på dagis nån gång så var det aldrig nån som ringde och bad oss hämta hem henne.

Jag har pratat med min dotter om varför hon blev så arg och jag har fått ett svar som jag hoppas att jag kan lita på och det gör jag jag litar på min kära dotter. Och jag har pratat med henne att fula ord använder vi inte och att rita på väggarna gör man inte heller.

Men vad anser ni där ute, är det rätt att lärarna/rektorn ska ringa hem till förälderna och säga att nu är ditt barn stökigt här så nu får ni hämta hem dem? Vore väl bättre att ringa och kanske råd fråga föräldern isället.

Hoppas nån förstår vad jag skrivit, för jag är fortfarande arg över detta att de ens kan komma på tanken att barnen får åka hem om de är stökiga. Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

• Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?
  • bustjejen
    konka79a skrev 2010-11-17 11:28:09 följande:
    Ja men det är väl ändå inte konstigt att hon blir irriterad när den andre eleven håller på hela tiden fast hon inte vill eller?? Och sen blev hon ju säkert arg på alla eftersom hon fick skulden fast hon inte ville ha bananen. Så hade fröken bara sett detta så ärligt talat tror jag inte att det inte hade blivit något av det om nu fröken hade sagt åt den andra eleven att Mathilda vill inte att du gör si och så. Men som jag skrivit innan och som jag inte tolererar är att även om man blir arg så ska man inte slåss, svära etc Men min tjej blir ledsen när någon inte lyssnar på när hon säger att hon inte vill. Och jag är stolt att hon vågar trots att hon är blyg säga ifrån när hon inte vill något. Men det gäller ju också att kompisarna accepterar när hon säger nej också.  Och att lärarna verkligen kollar upp vad det verkligen var som hände.

Jag vet inte om det var till mig du menade, men att hon ritade på väggen och sade fula ord till fröken. Berodde det på den andre eleven det också?
    Självklart ska barnen säga ifrån, men de ska också respektera andra människor och andras ägodelar.

• konka79a

och som jag sagt til lärarna de får jätte gärna ringa men inte att jag ska komma dit för att hämta hem henne det ser jag inte som någon lösning alls. Annat är att åka dit och prata med henne och se vad som är problemet men inte direkt ringa och säga vi kan inte ha henne här så ni måste hämta hem henne, och pappa åkte dit eftersom han var hemma med sjuke lillebror och sen skulle jag ringa och kolla hur det gick då var de fortfarande på skolan och då fick jag prata med min tös och hon grät över att hon inte fick följa med de andra och äta. Men när vi slutat prata så var hon tydligen fortfarande ledens så det slutade med att pappa,dotter, son åkte hem och åt mat. Sen ringde jag dottern igen och det var då hon berättade om bananen men att hon inte hade berättat det för fröken vad det egentlgien var som gjorde att hon blev arg. Och direkt åkte jag och talade med läraren eftersom rektorn inte var på plats.

Och som jag skrivit i början varför i hela friden klarade de av såna situationer på dagis då??? Utan man fick reda på det när man kom dit att det har varit lite jobbigt idag. Var då aldrig nån som ringde och sa att nu är din dotter stökig och har slagits så nu får ni hämta hem henne.

• konka79a
    bustjejen skrev 2010-11-17 11:33:53 följande:

Jag vet inte om det var till mig du menade, men att hon ritade på väggen och sade fula ord till fröken. Berodde det på den andre eleven det också?
    Självklart ska barnen säga ifrån, men de ska också respektera andra människor och andras ägodelar.

Ja men det är ju det jag säger jag accepterar inte sånt, men hade läraren sett vad som hände med bananen från första början så hade min tös inte blivit arg iaf kan jag säga det till 98%. Och som liten 6-åring så säkert tänkte hon inte på att säga varför hon slängde bananen utan att hon han bli arg eftersom hon hela tiden fick bananem av kompisen som satt bredvid, och det var efter bananen som allt det andra inträffade. Och som jag tidigare skrivit så har jag självklart sagt åt henne vad som är rätt och fel.
  • bustjejen

Skillnaden på skola och på dagis är ju att som skolbarn är man lite större och förväntas uppföra sig därefter. Dessutom störs klasskamrater väldigt mycket om det är någon som bråkar. Lärarens tid ska inte gå till att uppfostra ett fåtal elever som inte kan uppföra sig rätt, utan hans/hennes tid ska ju vara till att undervisa hela klassen, eller hur?

• MammaG

Jag håller med de som säger att det är förälderns ansvar att se till att barn kan bete sig, inte skolans. Skulle något dylikt mot förmodan hända med min son förväntar jag mig att de ringer, i synnerhet som det då skulle vara väldigt olikt hans vanliga beteende.
    Det är jag som har ansvar för mitt barn, både för att han har det bra och för att han beter sig som folk.
    Vet inte hur gammal din dotter var när den incident du nämnre på dagis inträffade, men de kanske helt enkelt tycker att man ska kunna vänta sig mer av en 6-åring än ett dagisbarn? Inte hade möjlighet/personalresurser att stävja vredesutbrottet?

Om det hände mig/mitt barn så skulle jag bli orolig, för ett så pass allvarligt vredesutbrott som jag utgår från att det var måste ju bero på mer än en banan, men jag skulle inte bli arg på skolan. Jag förväntar mig att de har en dialog med, och kontaktar mig om, allt som finns anledning att ta tag i när det gäller min son.

• Rufsas
    MammaG skrev 2010-11-17 11:57:17 följande:
    Om det hände mig/mitt barn så skulle jag bli orolig, för ett så pass allvarligt vredesutbrott som jag utgår från att det var måste ju bero på mer än en banan, men jag skulle inte bli arg på skolan. Jag förväntar mig att de har en dialog med, och kontaktar mig om, allt som finns anledning att ta tag i när det gäller min son.
  • SaramedM
    Caysa skrev 2010-11-17 08:50:49 följande:
    Jag håller med på det första

Men då jag inte tycker det är skolans ansvar att eran dotter uppför sig i skolan så hade jag som förälder, om barnet ofta har utbrott valt att närvara i skolan till dess att mitt barn känner sig lugn och trygg igen. Hade väl fått ta ut semester eller tjänstledigt eller nått för att lösa det.

Då skulle jag få vara med varje dag och det går faktiskt inte

• Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-17 12:43:41 följande:

Då skulle jag få vara med varje dag och det går faktiskt inte

Jag uppfattar det som att ditt barn är allt annat än lugnt och tryggt? Då har du problem kan jag meddela.
  • mirre67

Jag tycker ni måste reda ut ordentligt varför hon fick det här utbrottet, för jag tvivlar starkt på att det bara berodde på att hon inte ville ha en banan. Sen tycker jag det är riktigt dåligt av dig att skylla på det andra barnet för att din dotter inte kan uppföra sig ordentligt. Är det det andra barnets fel att hon ritar på väggarna och ger sig på både klasskompisarna och fröknarna också tycker du?? Sen undrar jag lite om hon haft såna här utbrott förut, med tanke på att du skriver om att hon blev arg på dagis också?? Som sagt, jag tycker ni ska gå till botten med det här ordentligt och absolut inte nöja er med hennes förklaring att det var för att hon inte ville ha bananen och dessutom skylla på ett annat barn. Ett så stort barn som en sexåring ska veta bättre än att rita på väggar och ge sig på både klasskompisar och personal. Att de ville ha henne därifrån tycker jag inte alls är konstigt faktiskt, de måste ju tänka på de andra barnens säkerhet först och främst och resurser till att en person skulle sitta med din dotter till hon behagade lugna sig, finns förmodligen inte. Jag kan tänka mig att de andra barnen i klassen blev både upprörda och rädda dessutom och då får man ju se till att lägga alla resurser som finns på att få dem lugna. Så ta tag i det här nu och skyll inte ifrån dig på skolan och andra barn, för det är ni som föräldrar som ska se till att ert barn uppför sig ordentligt.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?