Inlägg från: N1an |Visa alla inlägg
  • N1an

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Jag har jobbat som lärare i åtta år, behörig. Och slutade just på grund av att såååå många föräldrar är oförstående när deras barn gör något tokigt. När elever stör och är elaka mot andras barn litar de helt blint på vad barnet säger och tror inte alls på läraren. De tar det sällan på allvar.

I skolan ställs det högre krav än på dagis.Det leder till att det oftast fungerar bättre för barnen. Dessutom kan det finnas två till tre personal på 15-20 barn. Så är det INTE i skolan. Har man en extra resurs i skolan skall den inte gå till att ta hand om ett barn som betett sig illa.

Hade min son betett sig illa i skolan hade jag gärna åkt och hämtat honom. Jag hade dels inte kunnat jobba mer den dagen för att jag hade varit så besviken på honom. SEdan hade jag gärna pratat allvar med honom. Sedan hade jag varit med i skolan några dagar för att se hur det fungerar för honom.

• N1an

Rufsas - Jag tror att det är sååå många föräldrar som inte fattar hur klimatet är i skolan. Hur illa det  verkligen är!

Sedan tror nog de flesta att deras barn är på samma sätt i skolan som hemma.

Så mycket i skolan handlar i dag om uppfostran. Sedan gnälls det när eleverna inte når målen. Nähä....vad konstigt. En ensam lärare på 20-30 barn, varav flera är utåtagerande, några pratar inte svenska, några har diagnoser och behöver egentligen assistent. Det är synd om eleverna!

• N1an

Sara - Jag har haft en elev som slängt stolar och bord. Han har slängt böcker på mig och eleverna. När jag vara gravid skulle han slå mig med en hockeyklubba i magen. Jag var ensam med honom och 20 andra barn. Vad skulle jag göra när hans anfall började? Han gick på amfetamin för att lugna ner sig.

Jag lovar att jag slogs för att han skulle få gå i en annan skolform alternativt ha en assistent. Inte många elever som nådde målen de året. Vem fick ta skiten för det av alla föräldrar tror du?

Och ja, jag ringde ibland och vädjade till mamman/pappan att de skulle komma till skolan. Jag blandade in skolsköternska, psykolog, rektor mm mm mm mm

• N1an
    Lincon skrev 2010-11-18 12:15:26 följande:
    Fy fan, jag ska iallafall inte utbilda mig till lärare efter att ha läst här....
    Nej, snacka om att jag ångrar mig. Jag har helt bytt inriktning och är både glad och ledsen över det. Jag älskar att utbilda och är duktig på det. Man att tillbringa 40 procent till uppfostran är inte roligt. Att ha samma regellösa värld i skolan som de många har hemma fungerar liksom inte...
  • N1an
    Rufsas skrev 2010-11-18 12:23:09 följande:
    Jag slutade som lärare. Att jobba arslet av sig med barn som har ansvarslösa föräldrar för kass lön var inget som lockade mig.
    Tyvärr har jag inte högre lön men jag jobbar bra mycket mindre med mer tacksamma parter.
  • N1an
    Lincon skrev 2010-11-18 12:25:49 följande:
    Nej, det är en farlig utveckling och jag fasar för sonens skolgång även om det dröjer 2-3 år till. Det känns så lamt allting, man får knappt ge ett barn en tillrättaanvisning idag utan att riskera en anmälan, och de som drabbas värst är de andra barnen vars undervisning blir lidande, samt psykiska problem som rädsla över vad som kan komma att hända i skolan under dagen. Så får det inte gå till! Samtidigt väljer duktiga lärare andra yrken vilket självklart påverkar barnens kunskaper. Om tio år kan väl inte hälften av barnen varken läsa, skriva eller räkna när de går ut grunskolan....
    Jag håller med. Jag vet inte alls vad jag ska välja för skola till min son. Jag vill att han ska ha studiero, kamrater som leker och har kul iställer för att hånas. Vet itne alls vad jag ska göra.
  • N1an
    sannapannapådal skrev 2010-11-18 12:32:28 följande:
    Jag beundrar alla lärare, de har det ofta jättetufft! De ska lära ut, vara fredsmäklare
    och kuratorer och gud vet vad...
    Förstår absolut de lärare som ringer till föräldrar vars barn stör undervisningen och
    slår andra elever.
    Varför ska ETT barn fördärva för 25 andra liksom? Hade mitt barn varit sån hade jag
    hämtat omedelbart utan protest...och sen sökt hjälp om detta beteende varit långvarigt.
    Instämmer!
  • N1an

Ja, sjävlklart ligger mycket i att förebygga. Men inte lätt med 20-30 barn till i klassen, mål att nå, ingen tid till planering eller rådgivning. Men absolut i den bästa av världar! Alla runt omkring gjorde det bästa de kunde för honom. Samma år som han gick vidare till en annan skola hade han blivit helt fantastisk. Men hade mycket kunskap att hämta upp.

Jag hade hållt i en timme om det hade behövts för att inte skada sig själv eller någon annan. Men självklart inte annars! Nu behövde jag aldrig hålla honom i en timme. Men för hans och andras säkerhet hade jag gjort allt. Han hade aldrig kunna leva med att ha gjort någon så illa.

Klart han hade rätt till stöd. Men bara för att man har den rätten betyder inte i skolans värd att man får den. Det går att fiffla bra med bokstäver och siffror så att det ser bra ut ändå. Tragiskt!

• N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:13:48 följande:
    Hämta???? Vad lär de sig av det då?? Att till slut tycker de inte om skolan och då vet de om de håller på så så får de åka hem är det ok anser du då eller?
    Vad lär de sig genom att stanna då? Att deras beteende är ok....
  • N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:17:31 följande:
    Men här är kan jag ju säga att min dotter gör inte precis som hon vill. Hon får inte slå varken lillebror eller oss hon får inte spotta hon får inte slänga saker rita på väggar svära ja allt som inte är rätt får hon helt enkelt inte göra så är det bara. Så ni ska inte tro att min dotter får hålla på så här hemma.
    Men vad tycker du att de ska göra i skolan då? Ska den resurs som finns för att hjälpa till i skolarbetet tas i anspråk för din dotter? Eller ska läraren lämna klassen och ta hand om din dotter?

Har du möjlighet att ta EN av dina semesterdagar eller ev, föräldradagar och vara med i skolan för att se hur det fungerar?
  • N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:34:03 följande:
    Har varit med i skolan en gång och då skulle hon bara sitta hos mig så ja kanske jag ska ta sluta jobba och sätta mig bredvid henne i skol bänken och hålla handen så hon har mig där hela tiden i ett x antal år.
    Ja, för det var ju precis det jag skrev, eller hur!
  • N1an
    konka79a skrev 2010-11-18 13:45:01 följande:
    Men om man ska vara med en dag och när jag väl är där och hon sitter hos mig vad kan då hända?? Tror ingen skulle hålla på med henne då och tjata.  Och sen lär de sig också att mamma är ju hos mig om jag inte sköter mig heller så då får jag ha mamma hos mig  jämt antigen i skolan eller så får jag vara hemma.
    Min son på tre år förstår att jag är med på förskolan för att jag vill umgås med HONOM och att jag vill se hur han har det på dagarna, om jag förklarar det för honom. Det förstår nog din dotter också om du förklarar det.

Jag tror det är viktigt för ALLA föräldrar att med jämna mellanrum vara med i skola/förskola. För att se samspelet lärare - elev, elev - elev. Sedan är det klart att man får ta i beräkningarna att de inte är som vanligt för att föräldern är med. Men bara se stämningen i skolan. Sedan finns det faktiskt de elever som är precis som vanligt oavsett om föräldrarna är med.

Det viktigaste för eleven när föräldern är där, enligt mig, är att de får se att vi föräldrar bryr oss tillräckligt för att vara med dem en dag i skolan samt att man har bra kontakt med läraren.
  • N1an
    anne h skrev 2010-11-18 18:29:37 följande:
    fakta
    Holding-metoden

Holding innebär att barnet, i avsikt att lugna det, hålls fast utan att kunna ta sig loss Metoden, som var vanlig på 80-talet, används fortfarande av vissa terapeuter. Tanken är att framkalla ångest och rädsla, som i sin tur antas frigöra nya positiva känslor hos barnet. Holding-terapi är en kontroversiell metod och har i USA lett till dokumenterade dödsfall. Utvärdering på metoden saknas.

Källa: Socialstyrelsen

Du har alltså inget emot att ditt/dina barn utsätts för detta, det får stå för dig. Jag skulle genast polisanmäla den som ens var i närheten av att göra så med något av mina barn.
    Hur skulle du vilja att läraren reagerar om en elev löper amok? Eleven springer med all kraft emot din barn för att sparka och slå det? Skulle du då vilja att läraren struntar i det?

Jag har varit med om att en elev misshandlade en annan så illa att tänder flög ut och han började blöda ur örat. Det tog inte många minuter och eleven var inte gammal.

Håller man i ett barn så får man självklart ta hänsyn till hur det mår. Inte håller man fast ett barn utan anledning!!!! Eller ett barn som är lugnt och inte kommer skada någon.
  • N1an

Majskolven - Håller med dig! Jag tror inte någon vettig lärare stenhårt håller i ett barn i en hel timme.

• N1an
    anne h skrev 2010-11-18 19:18:45 följande:
    Jag vill att läraren stoppar det barnet. Inte att denne idkar holding.

Jag vill att läraren genast kontaktar rektor om h*n inte klarar av situationen själv.

Vi talar om _6-åringar_ här i tråden, hur svårt är det att hejda en 6-åring?

Jag skulle vilja veta HUR man ska stoppa ett barn som slåss, kastar saker och slänger sig mot andra barn.  Ska jag agera stopplank och få blåmärken? Ska jag skrika till resten av klassen att evakuera klassrummet så att jag kan gå och hämta rektorn utan att någon blir skadad? Jag jag låta eleven löpa amok och slå och förstöra det som kommer ivägen?
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?