Inlägg från: mina1 |Visa alla inlägg
  • mina1

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Om barnet inte går att lugna så måste föräldrar tillkallas. Jag själv satt i 60 minuter mer eller mindre på en liten 6-åring när jag arbetade i förskoleklass. Han fick ett "utbrott" och vi hade turen att ha en väl fungerande grupp och vara två pedagoger så det funkade att jag gick ifrån. Barnet lugnade inte ner sig utan jag fick våldskrama det i nästan en timme. Som tur är blev vi "bundisar" pga detta och barnet gillade mitt sätt att sätta gränser. Men alla barn är olika och om ett barn beter sig illa mot andra så kan det inte vara kvar i klassrummet om det inte lyssnar på den vuxne. De övriga barnen måste också få hjälp. Om föräldrar tillkallas så är det ju för att det behövs och inte för att det var roligt.

• mina1
    Mamma S skrev 2010-11-17 20:10:13 följande:
    Håller med!! Hålla fast ett barn på det sättet måste vara den absolut sista utvägen, och det tycker jag man gör BARA om barnet är så hysteriskt att det riskerar att skada sej själv eller någon annan allvarligt. Man kan göra saken mycket mycket värre genom att tvångshålla ett barn, jag skulle aldrig i livet göra det med någon annans barn!
    Att jag höll barnet på detta sätt gjorde att barnet litade på att jag ständigt fanns där samt att föräldrarna såg att någon orkade ta barnet på rätt sätt. Jag kunde låtit barnet sticka med allt vad det innebär för en 6-åring. Nu var detta det bästa för barnet och alla mådde bra av det (förutom min rygg efter att ha kämpat så länge );
  • mina1
    SaramedM skrev 2010-11-17 23:01:37 följande:
    jo faktiskt! och läst massor om vad fasthållning och nedläggning kan leda till ( döden i allra värsta fall)

Du ska inte jobba med barn om du tror att fasthållning är ens ett alternativ!
    Inte sjutton handlade det om att hålla fast ett barn med hjälp av dödligt våld från min sida. Jag såg att barnet behövde tryggheten det innebar att som vuxen inte släppa taget.
  • mina1

Men att hålla fast ett barn för att skapa trygghet har inget med HOLDING att göra. Att mer eller mindre tvinga kvar ett barn i sitt knä på golvet kan faktiskt behövas, emellanåt.

• mina1
    SaramedM skrev 2010-11-19 22:25:18 följande:
    Eh, jo det har det! och nej men tvingar inte ett barn fasthålling i en timme, då ska man byta jobb
    Jo det gör man om man märker att barnet blir tryggt av det och inte kan kontrollera sina egna handlingar utan stöd från en vuxen. Naturligtvis pratade jag och barnet med föräldrarna senare och vi kom fram till att det hade funkat ypperligt. Det handlade fortfarande inte om HOLDING. Utan kram, en jättelång och rätt hård . Hur gör ni föräldrar som tycker det är fel att hålla fast ett barn, låter det rymma, skada sig själv eller andra eller pekar på det och säger -Snälla rara sluta?!?!

Tyvärr ser man ofta föräldrar som låter sina barn gå bärsärkagång istället för att våga ta tag och säga ifrån-
  • mina1
    SaramedM skrev 2010-11-23 20:00:09 följande:

Jo det är HOLDNING du pratar om och hade det varit mitt barn du höll fast emot hennes vilaja i en timme hade jag polisanmällt dig

Men då hade du fått göra det. Jag kan inte tillåta mig som utbildad pedagog att låta ett barn fara illa bara för att jag inte kan få det att lugna ner sig eller pga att en för'älder inte ser till barnets bästa för stunden. Jag tar hellre en anmälan mot mig än att barnet ifråga hade haft ännu en vuxen som inte stog trygg och fast när barnet självt inte orkade. Naturligtvis hade jag inte hållt ett barn som inte behövde mig på detta sätt. Jag kände barnet och det blev tryggt hos mig i detta.

Men vissa människor tror att de har ensamrätt på sina barn. Att barnet självt inte skall kunna klara sig utan mamma eller pappa. Det finns miljoner olika ungar och som pedagog lär man sig att alla barn behöver olika sätt för attt bli trygga.
  • mina1

Naturligtvis håller jag inte i ett barn med autism eller liknande drag om det innebär att barnet mår dåligt av det och det finns andra sätt som funkar.. Men ett barn som inte tål att andra människor tillrättavisar med ord eller handling har nog svårt att klara den vanliga förskoleklassen utan stöd.

Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?