Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?

Jag har jobbat som lärare och fick dessvärre ringa de där samtalen ibland. jag kan säga så här. Man väntar in i det sista med att ringa. men situationen blir ohållbar och man inte känner att man kan ta hand om de andra barnen så får föräldrarna snällt hämta sina odågor. Varför ska alla andra barn lida för att ETT barn stökar och bråkar. Barnens säkerhet går alltid före ett annat barns behov att utöva jävelskap.

• Rufsas
    konka79a skrev 2010-11-16 23:04:00 följande:

Sätt henne med en lärare och bara henne en stund istället oc hhitta på nått annat hon är ju trots allt bara 6 år och är i trotsåldern, vilket självklart inte är att de ska tro att de får göra precis som de vill så som slåss o svära.

Allvarligt talat. Du vet inte hur lite resurser det finns i skolan va? Det är liksom inte så ofta det finns utrymme att en lärare ska ägna ett specifikt barn sin tid. Ibland, men inte så ofta. Och man kan liksom inte lägga om alla andras barns dag för att ett bråkar.
  • Rufsas
    konka79a skrev 2010-11-17 09:44:28 följande:
    Jag kan säga vad som gjorde att hon blev arg och det var att de hade samling och frukt stund och hon ville inte ha bananen men den som satt bredvid henne höll hela tiden på med henne och gav henne bananen och till slut blev hon arg och slängde iväg den och då råkade den hamna på annan elev och när jag sa detta till läraren så sa hon att det måste jag ha missat. Och visst det gör henne inte rätt att slänga bananen för det men om nu läraren sett va den som satt bredvid gjorde hade ju hon kunnat sagt åt den att sluta och då hade det ju inte blivit så här. Och nu har jag även pratat med rektorn och jag fråga henne varför hon inte hade gått ner och försökt prata med min dotter då får jag till svar jag känner ju inte henne så därför gjorde jag inte det, altså bara för att de inte lärt känna alla elever så kan de inte prata med dem hmm konstigt  anser jag.
    Men på Måndag ska vi ha ett möte så då får vi se va de säger.

Men att låta dem gå hem helt fel, tänk de barn som hatar skolan och får reda på att om jag håller på så då får man ju gå hem.
    Men jag antar att ovanstående är ditt barns side of the story? Det kan ju finnas ytterligare dimensioner som du inte fått höra. Ingen lärare jag känner skulle vara snabb med att ringa en förälder. Oftast kan barnet ha bråkat mer men det är en specifik händelse som får de att ringa det där samtalet. Sedan kan det också vara för att markera för din dotter. Det känns lite oroväckande att du vill lägga skulden på skolan. Har du pratat med din dotter angående det inträffade?

Min erfarenhet är tyvärr många föräldrar som inte ser sitt egna ansvar i barnens uppfostran osv. Man kan inte lägga allt på skolan.
  • Rufsas
    konka79a skrev 2010-11-17 09:48:58 följande:
    Men detta är en fri skola vi fått hit och när de starta så sa de att det skulle finnas lärare om det var någon som behöver extra hjälp och det är därför jag skrev så.

Hade de inte lovat att det skulle finnas extra folk så hade det varit en annan sak, men det gjorde det ju idetta fallet men de var inte bara med henne utan de lät henne vara och hon fick gå som hon ville istället.

Hmmm, hur de nu kan lova extrapersonal tycker jag är intressant. Vi hade exraresurser men det var i de fall där barn hade special needs so to speak. Typ ADHD, inlärningssvårigheter etc. Inte till barn utan behov av speciellt stöd som var allmänt stökiga. Där litar man på att föräldrarna tar sitt ansvar och pratar med barnen om något har hänt.

Vad tror du att det sänder för signaler till din dotter att du springer till rektorn och nu ska ha ett möte kring händelsen? Du kommer att få mer problem, that´s for sure.

• Rufsas
    konka79a skrev 2010-11-17 10:01:09 följande:

Ja jag har pratat med henne angående det som hände och hon sa att hon blev arg för detta med bananen och enligt läraren när jag berättade vad min dotter sa så sa hon till mig att ja den eleven kan hålla på så men hallå ta bort den istället då är det är ju den som har gjort min lilla tjej arg. Alltså min tjej har sitt humör som alla andra som är trotisga så jag försvarar henne inte att hon slåss,spottas,säger fula ord för så gör man bara inte,  men hon ska heller inte bli drabbad pga att det är någon annan som har gjort så hon blir arg.

Jag förstår ditt problem. Det gör jag verkligen. Men jag tror på att lära barnen att ta ansvar för sig själva. Det vill säga att hon ska säga till läraren nästa gång istället att ge igen på det andra barnet. Det är en övningssak men det går och det är väldigt framgångsrikt. Lycka till!
  • Rufsas
    MammaG skrev 2010-11-17 11:57:17 följande:
    Om det hände mig/mitt barn så skulle jag bli orolig, för ett så pass allvarligt vredesutbrott som jag utgår från att det var måste ju bero på mer än en banan, men jag skulle inte bli arg på skolan. Jag förväntar mig att de har en dialog med, och kontaktar mig om, allt som finns anledning att ta tag i när det gäller min son.
  • Rufsas
    SaramedM skrev 2010-11-17 12:43:41 följande:

Då skulle jag få vara med varje dag och det går faktiskt inte

Jag uppfattar det som att ditt barn är allt annat än lugnt och tryggt? Då har du problem kan jag meddela.
  • Rufsas
    mirre67 skrev 2010-11-17 12:59:13 följande:
    Jag tycker ni måste reda ut ordentligt varför hon fick det här utbrottet, för jag tvivlar starkt på att det bara berodde på att hon inte ville ha en banan. Sen tycker jag det är riktigt dåligt av dig att skylla på det andra barnet för att din dotter inte kan uppföra sig ordentligt. Är det det andra barnets fel att hon ritar på väggarna och ger sig på både klasskompisarna och fröknarna också tycker du?? Sen undrar jag lite om hon haft såna här utbrott förut, med tanke på att du skriver om att hon blev arg på dagis också?? Som sagt, jag tycker ni ska gå till botten med det här ordentligt och absolut inte nöja er med hennes förklaring att det var för att hon inte ville ha bananen och dessutom skylla på ett annat barn. Ett så stort barn som en sexåring ska veta bättre än att rita på väggar och ge sig på både klasskompisar och personal. Att de ville ha henne därifrån tycker jag inte alls är konstigt faktiskt, de måste ju tänka på de andra barnens säkerhet först och främst och resurser till att en person skulle sitta med din dotter till hon behagade lugna sig, finns förmodligen inte. Jag kan tänka mig att de andra barnen i klassen blev både upprörda och rädda dessutom och då får man ju se till att lägga alla resurser som finns på att få dem lugna. Så ta tag i det här nu och skyll inte ifrån dig på skolan och andra barn, för det är ni som föräldrar som ska se till att ert barn uppför sig ordentligt.

Om inte annat för ditt egna barns skull. TS, du vill väl inte att din dotter växer med att du håller på henne i vått och torrt? För i så fall kan nog SVT göra en ny serie om "Ung och bortskämd" om några år.

Tror också att du ser till din del och vad du kan göra snarare än att fokusera på vad andra gör.

• Rufsas
    Flytning skrev 2010-11-17 13:51:23 följande:
    Alla fel ett barn gör beror inte på föräldrars brist på uppfostrande. Uppdatera dig lite. Det där är en uråldrig teori.
    Jag håller visserligen med, men just i detta specifika fallet så beskriver TS sitt agg mot skolan istället för att fokusera på sitt egna ansvar. och för mig är inte det speciellt framgångsrikt - varken hos skolans personal eller för sitt egna föräldrarskap. Så typiskt vissa föräldrar att bara putta över ansvaret på skolan.
  • Rufsas
    Mamma S skrev 2010-11-17 20:10:13 följande:
    Håller med!! Hålla fast ett barn på det sättet måste vara den absolut sista utvägen, och det tycker jag man gör BARA om barnet är så hysteriskt att det riskerar att skada sej själv eller någon annan allvarligt. Man kan göra saken mycket mycket värre genom att tvångshålla ett barn, jag skulle aldrig i livet göra det med någon annans barn!
    SaramedM skrev 2010-11-17 19:47:53 följande:
    om någon tvångshöll mitt barn hade jag inte släppt tillbaka henne till den skolan kan jag säga!
    Det är den SISTA utvägen, och inget man tar till första gången
    Ni två har uppenbarligen aldrig arbetat på en skola.
Svar på tråden Vad skulle ni gjort om skolan ringer och säger att nu måste ni hämta erat barn?