Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Firren- vilka härliga besked!

• johlinn

Härligt cilla, verkligen kul!!

Vilka stora barn ni har, E drar fortfarande libero stl. 5 (10-16kg). Lite tight, men läcker inte o vi har typ 20 pkt kvar så vi kör på dem tills de inte fungerar längre! (får blöjor som hjälpmedel).

• johlinn

Sprayplåster låter som en strålande ide! E pillar alltid bort plåster!

På E:s förskola blandar de oxå avd. ibland, men huset har genomgångar så man kan alltid hämta barnets saker i 'deras' låda. För E är det bra att veta var hans saker är, även om det inte är en snutte längre...

• johlinn

Galia - vi testar tvättbara träningsbyxor till E. Finns lite olika varianter beroende på hur mkt olyckor man kan förvänta sig och av vilket slag... Vi är inte färdigtestade än, men har lite tankar om vilka jag tror kan fungera för oss...

• johlinn

E skriker som en stucken gris: ' taaav, taaaav, taaav' tills plåstret är av. Oavsett hur fin bilden är

Älgen - bra ide! Verkligen resurssparande!!

• johlinn

Firren - e hatar vantar. Verkligen hatar... Vi har brottats, bråkat, skrikit om detta varje vinter... Jag sätter numera bara på vantarna utomhus när ungen har fattat att det är kallt

• johlinn

När E svarade nej på alla frågor frågade jag om han ville ha glass. Han kunde ju inte svara nej för han ville ju ha... Så han började gråta istället

• johlinn

Mest vantarna vi bråkar om när det gäller kläder. Häromveckan hade vi en lång brottningsmatch när jag ville ha på vantarna under jackan. Det lät som barnmisshandel här hemma. Långa muddar dom går upp till armbågen, borde vara svårt att ta av? Tog bara nån minut så hade han lyckats kränga av sig dem.

• johlinn

Älgen- jag tyckte den incidenten var värd att påminna om. Även om jag var elak var det roligt redan då

Nu har vi just avslutat en lång konflikt. E. äter dåligt till frukost, har alltid gjort. Idag drack han ett halvt glas oboy och slickade av lite philadelphiaost från en smörgås och åt en skinkskiva. Då ville han nu äta igen efter en timme, men han blev tokarg eftersom han inte kunde få choklad, pepparkaka eller glass. Ursäkta mig prins E. men det är inte det jag vill ska vara det första du äter! Vi går från köket o kramas lite i soffan, han är fortfarande arg men här har han nog glömt vad det gäller. Till slut tystnar han och lugnar sig Jag säger: "jag tycker om att  vara med dig" (för det gör jag ju!) och då blir han arg igen och skriker "Nej nej nej" och slår mig Tack för den älskling! Några minuter senare somnar han på mitt bröst och jag tror nog att han får silppa bassängbadet i eftermiddag... får se om han vill äta något i eftermiddag Drömmer

• johlinn
    Gladhannapanna skrev 2012-11-09 10:55:01 följande:
    Johlinn: det är inte lätt att vara liten, och absolut inte lätt att vara förälder!!!

varken eller! ofta föräldrar säger till mig när de ger barnen vad skräp som helst att äta: "men han blir så arg om han inte får". Jag vet! De är envisa de små liven, men mitt jobb som förälder är ändå att vara mer envis.

Minns när jag var ungefär fyra. Jag fick inte sitta kvar vid matbordet för jag var arg utan skulle sitta på mitt rum tills jag hade lugnat ned mig. Kände mig fruktansvärt ensam och ledsen men kunde inte komma ur ilskan. Minns att jag tom till slut hade glömt vad jag blivit arg över och ändå fortsätter skrika eftersom jag ju fortfarande var arg och ville att det skulle höras.  
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13