Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Chiquita- grattis till fina duktiga ettåringen

Jemema- sen han var åtta månader. Den gör ju bajset mjukt, men han kan inte få ut det själv utan vi ger klyx oxå. Men utan movicol blir det stora hårda klumpar som inte vill komma ut, tarmen töms inte helt och han läcker.

Låt det gå ett tag så lär hon sig att det inte gör ont att bajsa. Då kommer hon börja förstå att hon inte behöver hålla emot och att man kan hjälpa till lite så att det går fortare.

• johlinn

Jemema - tyvärr tror jag inte det finns någon snabb mirakellösning men om du hittar en berätta!!

• johlinn

Idag vaknade E fyra. Fem gick han upp... Och jag... Sovit en timme på fm, men är inte pigg...

• johlinn

nu är jag helt insnöad på autism av olika skäl och där framkommer att många av de barnen har problem med toaletten, har ofta blöja längre än andra barn både till kiss och bajs eller bara till bajs. Det kanske går att få fram bra tips om du googlar på autism + toaletträning?

• johlinn
    Somnat skrev 2013-04-16 18:26:40 följande:
    Jag har (ofrivilligt) testat GHPs tips. Och det var ingen hit...

Jag och G åkte till byggvaruhuset, G behövde bajsa och bad om en blöja, jag insåg att jag hade glömt dem. Jag tog honom till toaletten, förklarade att jag var hemskt ledsen, men det fanns inga blöjor men jag lovade att hålla i honom eller vad det nu kunde tänkas vara som han behövde. Det var en fruktansvärd upplevelse (värre än när han fick coxit och bara ramlade ihop när han försökte gå). G var livrädd (eller vad han nu är), grät, skrek och kämpade emot så han inte gick att hålla i. Till slut bara tystnar han, tittar på mig med stora ledsna ögon och säger "Det gör inget, mamma. Jag behöver inte bajsa. Kan vi inte bara åka hem?". Sedan upprepade han att det inte gjorde något hela vägen ut till bilen, samt inne på Ica Maxi (dit jag åkte för att köpa blöjor).

Nej. Den resan gör vi inte om igen. 

stackaren Rynkar på näsan de där hysteriska ångestattackerna är verkligen hjärtskärande!
  • johlinn

Hej vännerna, nu har jag skrivit arga mail till aik och solna kommun samt skickat en insändare. Läs gärna, har formulerat om lite mellan de olika aktörerna, men inte så mycket.

Hej!
    Jag bor med min familj vid Näckrosen och vi brukar ofta leka i lekparken i näckrosparken. Den används flitigt av familjer i närområdet och flera förskolors barn leker där dagligen. I eftermiddags när jag gick förbi satt ett gäng aik-“supportrar” och drack öl vid bordet vi brukar sitta och fika vid. Ok, inte så charmigt att dricka öl i en lekpark, men det kan jag acceptera. Däremot blir jag uppriktigt förbannad och ledsen när jag sedan ser att åtminstone en av dem ställer sig och pissar mot ett plank. Detta trots att jag går förbi med en barnvagn och pratar med dem om det olämpliga i att pissa på en lekplats. jag föreslår att de istället kan välja att göra det i skogsdungen ca 15 meter bort. ok, inte heller det särskilt trevligt, men bättre.

Mina frågor är:  ska vi välja en annan lekpark till vårt barn? Eller är ni ute och städar upp all skadegörelse och alla urinföroreningar som förekommer i samband med matcher? Jag är även rädd att det kommer bli en del glassplitter, de här personerna drack iofs burköl, men det är det inte alla som gör.

• johlinn

Idag har jag pratat med lokaltidningen o blivit fotad ihop med E i lekparken. Artikeln kommer i tryck nästa tisdag, hoppas det blir bra!

E är förkyld o sambo beklagar sig över att behöva vabba. Blir dyrt tycker han o skulle vilja skicka iväg honom i morgon. Men han har 37,9 o är jättesnorig, så han får helt enkelt vara hemma...

• johlinn

E förstår inte poängen med tävling. Han kan tycka det är roligt att springa, men att komma först är ointressant. Att spela spel är roligt, men att vinna är inte viktigt... Helt olik mig!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13