Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Mrs Firren skrev 2013-05-05 20:21:19 följande:
    Och jag blir lite full i skratt (och mycket imponerad!) när jag läser om era tvättvanor. Vår tvättmaskin har ett läge - 40 grader snabbtvätt, allt annat är överkurs. Här sorterar vi tvätt i ljust, mörkt och kulör - en i vardera tvättkorg. Eller jag gör det, Mr F blandar lite så som Jossanjos man gör.   

(Jag överdriver lite. Ska jag vara ärlig använder vi nog både 60 grader och ulltvätten tre gånger om året. )

jag tvättar sextio grader - alla färger blandas efter att de blivit tvättade några gånger, då är de färgfasta och blir de vita lakanen lite blå gör det inte mig nåt... det brukar gå ur efter några tvättar. sen tvättar jag ljus fyrtio grader och mörkt och kulört blandat 40 grader. lite flytande där vad som är ljust och vad som är kulört, men jag löser det lite som det kommer... sen har e två par helt fantastiska ullbyxor som går i ullprogrammet och så kör jag inkontinensskydd och blöjor i sextio grader. avancerat va?

ullbyxorna är löjjligt dyra, men fantastiskt sköna för e, de har dessutom knäförstärkning och som jag har letat efter ett sådant par byxor!! http://www.nunododo.se/products/ullbyxa3  annars har det blivit mjukbyxor som gått sönder i det närmaste omedelbart eller jeans som inte alls är lika bekvämt och dessutom svårt att hitta den perfekta jeansbyxan då både e, vi och förskolan har olika önskemål... benskenorna ger oss extra bekymmer, det gör att det helst ska vara resår. jag vill att det ska vara ekologiska kläder och e. vill att det ska vara mjukt och skönt. förskolan vill helst att det ska vara höga byxor i midjan så han inte blir så kall om ryggen nu på våren också...
  • johlinn
    Billabong skrev 2013-05-05 20:39:48 följande:
    Intressant... Lägger det på minnet inför framtida utredningar.

jag vet, superspännande. jag var helt säker på att han fejkade, Lilleman, när han grät som en galning när vi klippte hans naglar. men efter att jag hängt i autismtråden här på fl har jag lärt mig både det ena och det andra, bland annat det här!
  • johlinn
    Billabong skrev 2013-05-05 20:54:11 följande:
    Återkommer med frågor om den gruppen om/när det blir aktuellt för min/vår del framöver... Eller, vore det kanske klokt att kolla där lite redan nu inför ev. utvecklingsbedömning framöver? 

det är en öppen tråd, så du kan kolla så mycket du vill/orkar redan nu!

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html
  • johlinn

kram billa!

olgas bok är denna: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=yes&search_word=Olga+Bogdashina

inte den jag skulle börja läsa om jag skulle läsa en bok om autism. jag vet inte om den här är bra heller, men den har jag iaf beställt idag: http://www.bokus.com/bok/9780738210940/engaging-autism/ 

annars har jag läst/sett om och av Temple Grandin mycket. Det har varit oerhört inspirerande eftersom hon idag är en vuxen välfungerande kvinna trots grava problem i barndomen. det finns en spelfilm, dokumentärfilmer där hon är med, hon har skrivit flera böcker varav några är översatta till svenska och hennes mamma har skrivit en bok. sök på Temple Grandin så kommer massor upp! Fascinerande kvinna!

• johlinn

manglar inte lakan men däremot linnedukar - åh så fint det blir! det blir en helt annan glans än om du stryker dem!

• johlinn
    Piggley Wink skrev 2013-05-08 09:59:05 följande:
    Vi har ingen mangel men det har svärmor. Det funkar rätt bra att lämna in linnedukarna där för tvätt och mangling

Vi har en lekstuga från Bauhaus. Det är vuxenståhöjd inne vilket för att man ju faktiskt kan vara där MED barnen. Dessutom lade vi ett plastgolv (alltså ett sånt man har inomhus och köper på rulle) så att det är lätt att ta ut och tvätta av när det har varit för mycket smuts inne...

Idag skriver jag uppsats hemma, har öppnat alla dörrar och fönster för det är underbart väder och frisk luft- hoppas bli av med lite damm också    

såklart att dammet blååååser bort!

Vill gärna skaffa en lekstuga, men i sommar ska vi först måla staket, sen får vi se. Tror rutschkana står högre på önskelistan i år och det blir nog billigare också. Och så vill mamma ha en hammock...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13