• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • sannapyttipanna

Wilda, Enya och... Dewin hur låter det? Eller andra tips kanske? Kommer fortsätta hacka din tråd tills jag hittar det ultimata namnet

• Aaalexandra
    stumpetroll skrev 2011-08-13 00:12:30 följande:
    Hej! Gud sicken bra tråd!!

Har en dotter som heter Jasmine o en till dotter som heter Ewine. Kan du något mer om dom namnen? Ewine kommer från kurdiskan o stavas eg Evin men jag ville ändra om lite Skrattande vet att det betyder kärlek.

Har du namnförslag på vad som skulle passa ihop ifall vi får fler barn? Vill inte ha typiskt svenskt, min man är kurd från Turkiet. Men namnet måste även passa här i Sverige o vara lätt för mina finska släktningar. Förstår du hur det varit o komma på namn för oss Flört massa o tänka på!

Kram
    Ewine var jätte fint! Uttalas det med långt eller kort i?
  • stumpetroll
    Aaalexandra skrev 2011-08-13 17:43:36 följande:
    Ewine var jätte fint! Uttalas det med långt eller kort i?

Tack!! Uttalas kort i o stumt e :D

• annkar78

Zoe är ju ett forngrekiskt namn, har försökt att hitta fler fina men bara hittat Cornelia. Vet du fler fina?

• Frila2
    annkar78 skrev 2011-08-13 21:34:22 följande:
    Zoe är ju ett forngrekiskt namn, har försökt att hitta fler fina men bara hittat Cornelia. Vet du fler fina?
    Är inte Iris ett gammalt grekiskt namn?
  • littlepixiegrl

Nu har vi kommit fram till att vi båda gillar namnet Elise om det blir en flicka. Sambon försökte med Felicia, men det tycker jag inte alls om.
    Det enda pojknamnet vi är överens om är Gabriel.

Vad tror vi om Elise eller Gabriel tillsammans med storasyster Isobel?

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Lyckan12

Hej! 

Väntar tvillingar och behöver hjälp med namn och detta verkar vara en bra tråd.

Min tvååring heter Viggo och tvillingarna är pojke och flicka.

Mannen vill ha Cordelia som namn på flickan vilket inte är ett av mina favoriter då jag gillar kortare namn men då jag fick bestämma namn på viggo blir det nog så att hon får heta det, men vad matchar man Cordelia med, det ska ju oxå funka med Viggo.

Jag gillar namnen, Lexus, Dexter, Vide, Neo, Theo, Nemo,Loke m.m vad funkar bäst med Cordelia eller har ni några andra förslag, man blir så enkelspårig när man sitter och tänker på namn?

Sambon säger att jag får fria händer när det gäller pojkens namn.

Som ni ser har jag lite blandad smak, men gillar inte  för långa namn:) 

Om sambon kan tänka sig något annat namn på flickan så gillar jag Ella, Lo, Lava, Leia, Wilma m.m men det blir nog till att försöka hitta något bra till Cordelia

• spöke
    Spöke är på semester denna vecka och inte lika snabb på att svara som vanligt...  
  • knäckis
    sannapyttipanna skrev 2011-08-13 12:54:22 följande:
    Wilda, Enya och... Dewin hur låter det? Eller andra tips kanske? Kommer fortsätta hacka din tråd tills jag hittar det ultimata namnet
    Dewin är as coolt namn.. jag hade knyckt det direkt om jag inte redan haft en son son heter David.
    Risken e kanske att man kallas för "Devil" i skolan... men det e ju sånt man aldrig kan gardera sig för.
    Vi har pratat om Ellion....( men det låter lite som alien ) hihi OK Liiite nojig e jag kanske men vi har kört fast totat i namn planeringen. BF om 5 dagar!!
  • knäckis

Hej igenObestämd Nu har vi BF om 5 dagar och kämpar fortfarande med att hitta ett pojk namn.
    Funderat en hel del på Elvis men snacka om att det namnet väcker reaktioner!!!
    Antingen hatar folk det eller så tycker dom att det e coolt, inget mellanting.
    man får ju tänka på barnet som ska bära ett namn som många har åsikter om. Vad tycker du? vet du om det är några barn som får det namnet nu.. om det börjar bli vanligare?
    Syskonen heter Emilia och David men d e inte jätte viktigt för oss att det passar ihop med deras namn då dom e ganska stora.
    Våra andra förslag (som vi lyckats enats om.. Flört)

Mio (Supersött..men passar det men Emilia?) Neo (mest sambon och dotterns ide) Melker (Asså egentligen gillar jag inte hårda namn)

sambon gillar Eskil och jag gillar Samuel
    Snäääälla har du något förslag?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd