MammaTillV skrev 2011-08-22 19:02:07 följande:
Jag ska föda vilken dag som helst nu (förhoppningsvis) men pojken har inget namn ännu, tänkte att det kanske blir lättare nät han kommer ut, att man liksom kan se på honom vad han ser ut att heta. Men jag skulle ändå vilja ha lite hjälp att hitta ngt passande namn till honom.
Har några namnförslag men inget känns riktigt "rätt" på ngt vis.
Vill ha ett ovanligt namn som är fint och inte börjar på v därför storasyster heter Vanessa.
Det vi har som förslag är Milo Dylan Elliot Samson men inget känns helt bra.
Vi gillar egentligen mest Edward (smeknamnet Eddie) Theodor (smeknamnet Theo) och Vincent men de är för vanliga och så ska det ju inte börja på V heller.
Hej! Det är bra att testa lite olika namn om man är osäker. Dels kan man testa på själva ungen så klart

, dels kan man tänka sig lite olika situationer som kan uppstå i framtiden. Hur känns det egentligen att ropa in Dylan när det är dags för mat? Ligger det naturligt i munnen? osv.
Av era förslag tycker jag bäst om
Edward. Det är inte så värst vanligt bland små. 74 st Edward bland förra årets nyfödda och 38 st Edvard (och därmed inte med på topp 100-listan). Dessutom tycker jag det är snyggt att v-ljudet i Vanessa återkommer i lillebrors namn som en röd tråd.
Vanessa &
Vincent blir kanske lite för sagoaktigt gulligt ihop.
Theodor är fint - låg på plats 32 på förra årets lista över de populäraste pojknamn bland nyfödda pojkar. Vincent låg på plats 20.
Milo är ett namn som ökar snabb för tillfället (från plats 62 till 48 på ett år), så just bland småbarn är det inte så ovanligt. Ligger trea på listan över namn som ökar snabbast just nu.
Elliot låg på plats 28, så även det är ganska poppis bland barn (och det är väl främst bland personer i samma generation som det spelar roll om det är många som heter likadant...).
Dyland och
Samson känns som lite tuffare namn. Dock kan de låta väldigt fel i kombination med efternamnet. Samson Karlsson är kanske inte någon höjdare då det får förnamnet att låta som ett efternamn. Dylan Karlsson är kanske inte heller något hit... låter lite omaka ihop (om man nu inte är en sån som gillar att utmana med udda kombinationer).
Slutsats: Om popularitet är en viktig faktor för er - kolla upp statistiken så att ni inte blir besvikna efter att ni har valt namnet. Och som sagt, tänk på att det är bland jämnåriga som det kanske spelar roll - om man vill undvika att bli kallad Milo K. osv. Man är trots allt sällan ensam om en bra idé.
Och slutligen några fler
namnförslag:
Aston Florian Leonel Bastian Edgar Elion Leonard Malcolm Nicholas Roman