• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Mynta skrev 2011-08-22 19:11:32 följande:
    Hej spöke!

Vet du något om namnet Axelia? Ursprung? När var det som vanligast? Vad tror du händer inom några år, kommer det att öka i popularitet? Har kikat på Svenska Namn, men inte hittat något om just det.

Mynta  
    Axelia var vanligast vid förra sekelskiftet - alltså i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet. Namnet är en feminin form av Axel som är en nordisk variant av det hebreiska namnet Absalon/Absalom (som betyder "min far är fred/välgång").

Enligt SCB finns det 330 kvinnor i Sverige som bär namnet Axelia, men endast 30 av dessa bär namnet som tilltalsnamn. De senaste tio åren har bara några få flickor givits namnet Axelia som tilltalsnamn. Det är svårt att sia om ett namns popularitet eftersom det finns så mycket som spelar in: Kanske skrivs det en populär bok om en sympatisk flicka vid namn Axelia, och då upptäcker fler namnet. Kanske blir någon av de få Axelior som finns känd och uppmärksammad för något. Kanske får kronprinsessan för sig att hennes eventuella dotter ska heta så. Mycket kan hända. Men om man bortser från detta så tror jag att svaret är nej - andra namn som var populära vid samma tidpunkt som Axelia, t.ex. Matilda, har redan kommit tillbaka. Och Axelia var inte med på tåget... Namn brukar komma igen i cykler om cirka 90 år (tre generationer).
  • spöke
    annkar78 skrev 2011-08-23 13:08:46 följande:
    Tack så mycket för tipsen Spöke!
    Bara roligt att kunna vara till lite hjälp...
  • MammaTillV
    spöke skrev 2011-08-25 22:42:13 följande:
    Hej! Det är bra att testa lite olika namn om man är osäker. Dels kan man testa på själva ungen så klart , dels kan man tänka sig lite olika situationer som kan uppstå i framtiden. Hur känns det egentligen att ropa in Dylan när det är dags för mat? Ligger det naturligt i munnen? osv.

Av era förslag tycker jag bäst om Edward. Det är inte så värst vanligt bland små. 74 st Edward bland förra årets nyfödda och 38 st Edvard (och därmed inte med på topp 100-listan). Dessutom tycker jag det är snyggt att v-ljudet i Vanessa återkommer i lillebrors namn som en röd tråd.

Vanessa & Vincent blir kanske lite för sagoaktigt gulligt ihop. Theodor är fint - låg på plats 32 på förra årets lista över de populäraste pojknamn bland nyfödda pojkar. Vincent låg på plats 20. 

Milo är ett namn som ökar snabb för tillfället (från plats 62 till 48 på ett år), så just bland småbarn är det inte så ovanligt. Ligger trea på listan över namn som ökar snabbast just nu. Elliot låg på plats 28, så även det är ganska poppis bland barn (och det är väl främst bland personer i samma generation som det spelar roll om det är många som heter likadant...). 

Dyland och Samson känns som lite tuffare namn. Dock kan de låta väldigt fel i kombination med efternamnet. Samson Karlsson är kanske inte någon höjdare då det får förnamnet att låta som ett efternamn. Dylan Karlsson är kanske inte heller något hit... låter lite omaka ihop (om man nu inte är en sån som gillar att utmana med udda kombinationer).

Slutsats: Om popularitet är en viktig faktor för er - kolla upp statistiken så att ni inte blir besvikna efter att ni har valt namnet. Och som sagt, tänk på att det är bland jämnåriga som det kanske spelar roll - om man vill undvika att bli kallad Milo K. osv. Man är trots allt sällan ensam om en bra idé.

Och slutligen några fler namnförslag:

Aston Florian Leonel Bastian Edgar Elion Leonard Malcolm Nicholas Roman
    D'r ser man, jag som trodde att Edward var typ det vanligaste som man kunde döpa sitt barn till just nu pga twilight filmerna.
    Och jag trodde att Milo och Elliot och Dylan var lite ovanligare namn...
  • spöke
    Snåjtis skrev 2011-08-23 15:28:29 följande:
    Mina flickor heter Havannah och Ofelia, vad har du att berätta om de namnen?
    Havannah kommer helt enkelt från den kubanska staden Havanna. Spanjorerna grundade staden (Habana på spanska) efter erövringen av Kuba. Det är osäkert varifrån stadens namn kommer, kanske kommer det från en av infödingarnas ledare i området: Habaguanex

Statistik från SCB:
    Det finns 24 kvinnor som har förnamnet Havannah. Av dessa har 18 namnet Havannah som tilltalsnamn.
    Det finns 220 kvinnor som har förnamnet Havanna. Av dessa har 110 namnet Havanna som tilltalsnamn.
    Det finns 20 kvinnor som har förnamnet Havana. Av dessa har 13 namnet Havana som tilltalsnamn.
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Havanah. Av dessa har 1 namnet Havanah som tilltalsnamn.

* * *

Ofelia är ett grekiskt namn, kommer från ordet ofelos som betyder hjälp. Mest känt är namnet så klart från Shakespeares drama Hamlet.

Statistik från SCB:
    Det finns 587 kvinnor som har förnamnet Ofelia. Av dessa har 301 namnet Ofelia som tilltalsnamn.
    Det finns 132 kvinnor som har förnamnet Ophelia. Av dessa har 86 namnet Ophelia som tilltalsnamn.

• spöke
    sannapyttipanna skrev 2011-08-24 09:04:50 följande:
    Devin ser bätttre ut än Dewin det har du rätt i, att det var likt devil har inte ens slått mig =/  Elvin hamnar på förslagslistan, jag måste känna på namn ett tag innan jag kan säga ja eller nej..

Midas är ju ff mitt favoritnamn men där totalvägrar mannen ff (trodde han skulle mjukna med tiden, men han blir bara värre) =P

Det är rätt. Många namn växer med tiden.
  • spöke
    MammaTillV skrev 2011-08-25 23:05:40 följande:
    D'r ser man, jag som trodde att Edward var typ det vanligaste som man kunde döpa sitt barn till just nu pga twilight filmerna.
    Och jag trodde att Milo och Elliot och Dylan var lite ovanligare namn...
    Eddie däremot är mer poppis... 
  • Petra b
    spöke skrev 2011-08-12 13:18:01 följande:
    Min första tanke är att undvika namn som är enstaviga, för det låter så hurtigt och käckt med två sådana namn... lite Piff & Puff.

Zac skulle kunna passa med...

Dino Elvin Jonah Lion Lias Rufus Felix Ian Joel Levi Mille Vincent
    Tack så jättemycket för svar! Solig

Ett namn som jag funderat mycket på senaste veckan är Theo, vad tror du om det?
  • spöke
    Petra b skrev 2011-08-25 23:20:45 följande:
    Tack så jättemycket för svar! Solig

Ett namn som jag funderat mycket på senaste veckan är Theo, vad tror du om det?
    Theo är fint och det passar toppen tillsammans med Zac då båda är kortvarianter av längre namn.
  • spöke
    Tirem skrev 2011-08-25 23:25:35 följande:
    Förnamnet Merit, vad tusan kommer det ifrån?
    Det är en dansk/sydsvensk variant av Maria (som från början är ett arameiskt namn). Det uttalas med lång vokal till skillnad från det korta vokalljudet i ordet merit (=kvalifikation, betyg).
Svar på tråden Spökes namn(t)råd