• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Petra b

Åh, vilken bra tråd. Vi väntar en liten i januari, storebror heter Zac. 

Blir det en flicka så ska hon heta Zelda, men vi kan verkligen inte komma på något bra pojknamn, har någon några förslag?

Det behöver verkligen inte börja på Z (helst inte alls), men det är en fördel om det passar till storebrors namn. :) 

• RobzMarley
    spöke skrev 2011-08-12 11:26:05 följande:
    Tack för fina ord.

Här kommer några förslag...

Pojknamn
    Leopold Desmond Dante Gabriel Isidor Valentin Mauritz Leonard Marius Raoul
    Ruben Zakarias Nicholas Mario Cornelis Emanuel Vincent Raymond Nicolai

Flicknamn
    Esmeralda Minella Amelia Celeste Elise Coralie Deborah Elodie Flora Iseline
    Leonora Mirella Ofelia Miranda Isadora Celia Rebecka Thelise Annabelle
    Tack så mycket!!! Gillade Mario och Nicolai mest av killnamnen. Och av tjejnamnen Elodie, Leonora och Isadora!

*isadora har jag tänkt på faktiskt. Leonor har jg funderat på men inte Leonora.

Tack igen!!!

• Lowika
    spöke skrev 2011-08-12 11:37:29 följande:
    Petter är ett bra namn. När du säger "välanvänt" menar du bland barn just nu eller över generationer? Magnus är till exempel ett namn som få barn heter (och då blir man antagligen ganska ensam om sitt namn bland kompisar), däremot finns det ju många som heter Magnus i en äldre generation.
    Petter är inte särskilt välanvänt över huvud taget faktiskt. Inte så som jag trodde iaf. Men det är klart tänkte nog mest på "nuvarande" generation kanske.
  • spöke
    Petra b skrev 2011-08-12 11:41:04 följande:
    Åh, vilken bra tråd. Vi väntar en liten i januari, storebror heter Zac. 

Blir det en flicka så ska hon heta Zelda, men vi kan verkligen inte komma på något bra pojknamn, har någon några förslag?

Det behöver verkligen inte börja på Z (helst inte alls), men det är en fördel om det passar till storebrors namn. :) 
    Min första tanke är att undvika namn som är enstaviga, för det låter så hurtigt och käckt med två sådana namn... lite Piff & Puff.

Zac skulle kunna passa med...

Dino Elvin Jonah Lion Lias Rufus Felix Ian Joel Levi Mille Vincent
  • spöke
    RobzMarley skrev 2011-08-12 11:54:34 följande:
    Tack så mycket!!! Gillade Mario och Nicolai mest av killnamnen. Och av tjejnamnen Elodie, Leonora och Isadora!

*isadora har jag tänkt på faktiskt. Leonor har jg funderat på men inte Leonora.

Tack igen!!!
    En annan variant är Lenore.
  • spöke
    Lowika skrev 2011-08-12 11:57:28 följande:
    Petter är inte särskilt välanvänt över huvud taget faktiskt. Inte så som jag trodde iaf. Men det är klart tänkte nog mest på "nuvarande" generation kanske.
    Nej, Petter är ett namn som finns representerat i alla åldrar, men som inte är speciellt vanligt.

Här kommer några fler förslag också:

Henning Jon Jens Allan Gusten Edgar Edmund Mårten Einar Elof
  • Cynara

Har du nått att berätta om namnet Noomi som min lilla tjej heter. Nyfiken.

Noomi 2011-06-21
  • stumpetroll

Hej! Gud sicken bra tråd!!

Har en dotter som heter Jasmine o en till dotter som heter Ewine. Kan du något mer om dom namnen? Ewine kommer från kurdiskan o stavas eg Evin men jag ville ändra om lite Skrattande vet att det betyder kärlek.

Har du namnförslag på vad som skulle passa ihop ifall vi får fler barn? Vill inte ha typiskt svenskt, min man är kurd från Turkiet. Men namnet måste även passa här i Sverige o vara lätt för mina finska släktningar. Förstår du hur det varit o komma på namn för oss Flört massa o tänka på!

Kram

Svar på tråden Spökes namn(t)råd