• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    True love skrev 2011-07-21 19:53:25 följande:
    Jo har funderat en del på Casper. Det skulle kunna funka, men inget som känns wow det vill jag att min son ska heta! :S dock kanske namnet blir finare med tiden, som namnet Lucas som jag älskar i dagens läge existerade inte på mina listor när vi väntade dottern för 6 år sen. Det är ett namn som jag fastnat för med tiden. Av dina förslag så har jag tänkt på Leo och Theo. Dock är Theo eller Theodore uteslutet då min sambo inte gillar det namnet alls. Tack iaf för dina förslag :)
    Ni har iaf inte helt olika smak - så jag är säker på att ni ska kunna hitta ett namn som ni båda gillar. Har ni provat att skriva varsin lista och sedan byta? Då kan ni stryka över alla som ni absolut inte kan tänka er. Förhoppningsvis har ni då några namn kvar på varje lista som ni kan tänka vidare på...
  • spöke
    Aaalexandra skrev 2011-07-22 21:59:37 följande:
    Å vad kul med en till som är förtjust i namn! Jag älskar namn och helst ovanliga :)  Jag har en dotter som heter Noelia, vilka typ av namn skulle man kunna ha på syskon?

Exempel på tjejnamn som är favoriter är lite blandat; Stella, Leona, Joline, Vilda, Mio Elliot, Tilly, Liv, Eira 
    Killnamn; Ossian, Dante,Vidar, Milo,  Emilio, Leon, Vilde, Teo, Caspian, Silas, Theodor

Jag och sambon har dock väldigt olika smak han gillar mer; Kajsa, Cornelia, Felicia, Feliz.

Problemet för mig är att jag tycker att väldigt få namn (och framförallt de som ja tycker om) passar med Noelia och är inte säker på vilka typ av namn som gör det.

Jag gillar helst inte äldre namn (vissa undantag) som ex Astrid, Ingrid, Hjalmar osv
    Jag gillar heller inte enkla namn som du kallar det (vanliga) som Simon, Linus, Elin, Linnea, Emma osv då jag tycker dessa är tråkiga. (Hoppas ingen tar illa upp då smaken är som baken ;) ).

Spontat så tycker jag att n ska stryka namn som Cornelia som har samma ändelse som Noelia. Det blir lite too much. Namnen konkurrerar med varandra.

Lite kommentarer...

Noelia & Stella: Stilmässigt tycker jag att de funkar bra ihop. Dock ligger de kanske inte helt pefekt i munnen, inget optimalt flyt.
    Noelia & Leona: Tycker de konkurrerar ut varandra och stjäl det unika från varandra.
    Noelia & Joline: Bra kombo, håller samma stil.
    Noelia & Vilda: Ganska olika rent stilmässigt.
    Noelia & Mio / Noelia & Elliot: Även om dessa namn är unisex så är de fortfarande vanligast bland pojkar. Men om man inte irriterar sig på missförstånd och undrande kommentarer så tycker jag Elliot funkar bra med Noelia - Mio är väldigt olikt Noelia stilmässigt.
    Noelia & Tilly: Båda namnen har en ganska modern klang, tycker de passar bra ihop.
    Noelia & Liv / Noelia & Eira: För olika (stilmässigt då Liv & Eira är gamla nordiska namn). Tycker enstaviga namn blir för korta ihop med fyrstaviga Noelia.

Noelia & Kajsa: Stilmässigt väldigt olika.
    Noelia & Cornelia: Som jag nämnde ovan, de är för lika med samma ändelse.
    Noelia & Felicia: Skulle undvika alla namn som slutar på -ia.
    Noelia & Feliz: Funkar bra ihop. Dock får man vara beredd på att folk inte riktigt uppfattar namnet korrekt första gången. Och att man ofta får stava namnet. Men stör man sig inte på sånt så är det ett fint namn med en fin betydelse.

Noelia & Ossian: Tycker de funkar bra ihop.  Bra flyt med "ia" som återkommer i båda namnen fast på olika placeringar. Att Ossian slutar på Noelias begynnelsebokstav gör det lite extra snyggt matchat.
    Noelia & Dante: Bra kombo.
    Noelia & Vidar / Noelia & Vilde: Jag tycker generellt sett 
     inte att Noeliapassar toppenbra med gamla fornnordiska namn.Noelia & Milo / Noelia & Emilio: Tycker de konkurrerar ut varandra lite grann. Emilio är lite svårt att säga tillsammans med Noelia, lite tungvrickarvarning.
    Noelia & Leon: Se kommentar för Leona.
    Noelia & Teo / Noelia & Theodor: Skulle hellre välja Theodor - Teo känns så kort tillsammans med Noelia.
    Noelia & Caspian: Toppenkombo. Här finns "ia"-kombinationen i båda namn (på olika placeringar) som ger en snygg röd tråd. Namnen är ljudmässigt olika, men funkar bra stilmässigt.
    Noelia & Silas: Känns inte helt optimalt. 

Nu ska jag fundera på fler förslag...

• spöke
    darknightgirl skrev 2011-07-22 22:43:20 följande:
    Caspian är jättefint =) men min ena son heter Bastian.så det blir lite för likt=) Amy, Stella ooch bastian =) nu är det bara son nr 2 som ska ha ett namn =) Sander var ett bra förslag med killen bara skrattade=/ Varför ska det vara så svårt? eller Wilde är fintr med men passar inte på han för han är så lugn..
    Kanske kan pappan acceptera Alexander (med smeknamnet Sander)?
  • spöke
    Aaalexandra skrev 2011-07-22 21:59:37 följande:
    Å vad kul med en till som är förtjust i namn! Jag älskar namn och helst ovanliga :)  Jag har en dotter som heter Noelia, vilka typ av namn skulle man kunna ha på syskon?

Exempel på tjejnamn som är favoriter är lite blandat; Stella, Leona, Joline, Vilda, Mio Elliot, Tilly, Liv, Eira 
    Killnamn; Ossian, Dante,Vidar, Milo,  Emilio, Leon, Vilde, Teo, Caspian, Silas, Theodor

Jag och sambon har dock väldigt olika smak han gillar mer; Kajsa, Cornelia, Felicia, Feliz.

Problemet för mig är att jag tycker att väldigt få namn (och framförallt de som ja tycker om) passar med Noelia och är inte säker på vilka typ av namn som gör det.

Jag gillar helst inte äldre namn (vissa undantag) som ex Astrid, Ingrid, Hjalmar osv
    Jag gillar heller inte enkla namn som du kallar det (vanliga) som Simon, Linus, Elin, Linnea, Emma osv då jag tycker dessa är tråkiga. (Hoppas ingen tar illa upp då smaken är som baken ;) ).

Här kommer lite fler förslag...

Florian Valentin Vincent Malcolm Matteo Nicolai Alexis Aston Justus Hector Jeremias
    Sander Casper Gabriel Augustin Benjamin Douglas Marius Amadeus Dominic
    Julius Sakarias Julian Nicholas Bastian Leopold Raymond Sandor Tristan Rafael

Thelise Marion Aurora Elodie Coralie Nancy Juliette Katalin Louisa Blanca Irmeli
    Celeste Daphne Elvina Estelle Fideli Isadora Jillian Justina Isolde Thomasine
    Valentina Malou Annabelle Naima Rafaela Rhonda Elise Thelma Amelie Melina
  • Aaalexandra

Tack :) Gillade killnamnem, Julius, Julian, Bastian och Tristan.
    Douglas, Vincent,Casper är lite för tråkiga, Benjamin gillar jag men jag tycker även att det namnet är lite tråkigt. Raymond och Hector låter lite för gamla, inget namn som passar på barn enligt mig :P.

Tjejnamnen gillade jag. Irmeli, Elvina, Isolde,Naima, Rafaela, Katalin och Amelie

Några kanske jag gillar men osäker på hur de uttalas:  Thelise, Elodie, Coralie, Thomasine, utan e på slutet gissar jag? :)

Annabelle; jag gillar inte dubbelnamn :P Justina är även det ett exempel på namn som liter lite för gammalt för mig.

Om du kommer på fler förslag får du gärna skriva dem till mig ;) Kul att du lyckades hitta många namn somjag aldrig hört tidigare :D

• darknightgirl
    OHs mamma skrev 2011-07-22 23:53:36 följande:
    Jag känner till en Bastian som har en bror som heter Milian.
    451 st som heter det =)
    Aaalexandra skrev 2011-07-23 08:05:11 följande:
    Fina namn på alla dina barn :)
    Tack=)
  • darknightgirl
    spöke skrev 2011-07-23 15:23:35 följande:
    Kanske kan pappan acceptera Alexander (med smeknamnet Sander)?
    Xander kanske?  =)
  • Alvi

Men tjenare TS! Här har du en som också älskar namn och som slår knut på sig själv för att hitta ett namn till tredje barnet. Första barnet tog 3 dagar och fick heta Lilja. Andra barnet tog 2,5 månad, och fick NÄSTAN heta Alfred, innan vi kom på att han var en Eskil.

Nu har jag BF om 10 dagar och har paniiiik, blandat med känslan av uppgivenhet för det FINNS INGA NAMN...!

Jag tänkte höra vad du tycker om Hjalmar och Julius? Är de namnen för lika Eskil i stilen, så att Lilja blir utanför? Cornelis gillar vi också, det känns tillräckligt "udda" för att passa ihop med Lilja och Eskil. Håller du med?

Flicknamn, där har vi Signe, men känns det för likt Eskil i stilen?

Såg ett namn härovan - Coralie, så fint! Men jag har en R-regel (bland alla mina andra namnregler...) eftersom vi är från Sthlm, men bor i Småland = R uttalas inte lika.... Funderar på att dumpa den regeln...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MSA

Spoke: Vad tycker du om namnet Bjorn? och vilken alder kopplar du namnet till? 

• spöke
    Aaalexandra skrev 2011-07-24 09:20:52 följande:

Tack :) Gillade killnamnem, Julius, Julian, Bastian och Tristan.
    Douglas, Vincent,Casper är lite för tråkiga, Benjamin gillar jag men jag tycker även att det namnet är lite tråkigt. Raymond och Hector låter lite för gamla, inget namn som passar på barn enligt mig :P.

Tjejnamnen gillade jag. Irmeli, Elvina, Isolde,Naima, Rafaela, Katalin och Amelie

Några kanske jag gillar men osäker på hur de uttalas:  Thelise, Elodie, Coralie, Thomasine, utan e på slutet gissar jag? :)

Annabelle; jag gillar inte dubbelnamn :P Justina är även det ett exempel på namn som liter lite för gammalt för mig.

Om du kommer på fler förslag får du gärna skriva dem till mig ;) Kul att du lyckades hitta många namn somjag aldrig hört tidigare :D

Ja, Thelise, Elodie, Coralie och Thomasine har stumt e på slutet (på franskt sätt ).
Svar på tråden Spökes namn(t)råd