• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    IsaViolia skrev 2011-07-18 15:40:35 följande:

Bra! Mer på mitt lag, svärmor ahr nämligen "bestämt" att den ska heta Kurt, men jag gillar Allan. Drömmer

Tur att det är du som bestämmer på riktigt då.
    Heja Allan!
  • spöke
    Frila2 skrev 2011-07-18 15:47:23 följande:
    Tack!
    Du bekräftade det som jag kände också med alla de olika kombinationerna.
    Vi får fundera vidare.
    Välkommen åter...
  • sannapyttipanna

Jag och min man har tack och lov 3månader på oss för än så länge är vi OVÄNNER om namnen. Men här kanske jag kan få lite tips och nya ideér till listan. Jag tyckte Midas, det totalvägrar mannen, han tycker istället om namnet Troy, vilket jag inte strukit men det känns inte riktigt 100.

Andra namn som stått med på listan är Silas och Devin.
    På mannens Oden och Thor.

Devin är det namnet vi är mest ense om hittills.
    Finns här fler idéer kanske?

Jag ska snart ta mig tid att leta igenom tråden men hoppas på massa fina namn tills dess ;)
    Storasystrarna heter Wilda och Enya. Jag är inte i behov av ett matchande namn, men namn som Niklas, Peter och Martin utesluts framförallt för att vi inte kan ta 2 relativt ovanliga namn sen slå till på ett riktigt svensson namn 
    :-P        

• spöke
    sannapyttipanna skrev 2011-07-18 15:59:18 följande:
    Jag och min man har tack och lov 3månader på oss för än så länge är vi OVÄNNER om namnen. Men här kanske jag kan få lite tips och nya ideér till listan. Jag tyckte Midas, det totalvägrar mannen, han tycker istället om namnet Troy, vilket jag inte strukit men det känns inte riktigt 100.

Andra namn som stått med på listan är Silas och Devin.
    På mannens Oden och Thor.

Devin är det namnet vi är mest ense om hittills.
    Finns här fler idéer kanske?

Jag ska snart ta mig tid att leta igenom tråden men hoppas på massa fina namn tills dess ;)
    Storasystrarna heter Wilda och Enya. Jag är inte i behov av ett matchande namn, men namn som Niklas, Peter och Martin utesluts framförallt för att vi inte kan ta 2 relativt ovanliga namn sen slå till på ett riktigt svensson namn 
    :-P        
    Ojdå, kanske får storasystrarna agera medlare?

Här kommer lite blandade förslag: 
    Lion Dino Frode Grim Alban Zion Ebbot Frank Gorm Isar Jack Lias Tias
  • NoBeCa

Försöker hitta namn på lillen i magen. Vi har fastnat för namnet Aril, inget d, som jag förstått är lite vanligare i Norge men även där ganska ovanligt. Vad tror du om det? Gillar även Levi, Eli och Love. Storebror heter Noa. Vill inte ha ett till namn på N eller som är för likt, tex Teo, Mio Leo. 

Vi har även förslag på andranamn vi gärna vill att han ska ha. Tycker inte de funkar som tilltalsnamn. De är Harry, Arthur och Timothy.
    Finns det något man skulle kunna snickra ihop av detta? Vi har ett ovanligt efternamn som börjar på C.

Otroligt tacksam för tips!

• spöke

Aril blir väl toppen.

Statistik från SCB:
    Det finns 15 män som har förnamnet Aril. Av dessa har 7 namnet Aril som tilltalsnamn. 

Aril Harry Timothy C kanske? Aril och Arthur är kanske lite för lika...
    Eller kommer namnen från tre personer som betyder något speciellt för er? 

• NoBeCa

Ja det lutar allt mer åt Aril. Av andranamnen tänkte vi bara ett av dem. Det jag tvekade lite på är Aril Harry om Aril är en variant av Arild som har ungefär samma betydelse som Harry. eller kan d funka ändå?

• sannapyttipanna
    spöke skrev 2011-07-18 16:09:24 följande:
    Ojdå, kanske får storasystrarna agera medlare?

Här kommer lite blandade förslag: 
    Lion Dino Frode Grim Alban Zion Ebbot Frank Gorm Isar Jack Lias Tias
    Haha, ja det får dom antagligen göra

Lion fastnade jag direkt för, Lias som solklar 2a. Får se vad den dära andra har att säga.. :-P
    Tusen tack för inspirationen.

Vi lär nog enas till slut. Det hade ju varit så skönt att hitta ett par namn som båda verkligen kände var klockrena      
  • spöke
    NoBeCa skrev 2011-07-18 20:04:18 följande:
    Ja det lutar allt mer åt Aril. Av andranamnen tänkte vi bara ett av dem. Det jag tvekade lite på är Aril Harry om Aril är en variant av Arild som har ungefär samma betydelse som Harry. eller kan d funka ändå?
    Jag tycker det är viktigare att ni väljer andranamn som betyder något för er än att namnen ska passa perfekt ihop. Aril Harry funkar... men om ni har något mer namn att slänga in så skulle det kanske bli en bättre klang.
  • spöke
    sannapyttipanna skrev 2011-07-18 20:04:29 följande:
    Haha, ja det får dom antagligen göra

Lion fastnade jag direkt för, Lias som solklar 2a. Får se vad den dära andra har att säga.. :-P
    Tusen tack för inspirationen.

Vi lär nog enas till slut. Det hade ju varit så skönt att hitta ett par namn som båda verkligen kände var klockrena      
    De flesta namn behöver lite tid... då växer de.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd