• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Josebosse

Axel, Hugo.  Ella, Alice, Isabella.  Gärna lite äldre namn...

• spöke
    Josebosse skrev 2011-07-14 21:11:43 följande:
    Axel, Hugo.  Ella, Alice, Isabella.  Gärna lite äldre namn...
    Okej, här kommer lite blandade namn från olika tidsepoker, men alla är etablerade namn i Sverige...

Pojknamn 
    Adam Elis John Ludvig Martin Oskar Valter Edvin Svante Alvar Adrian Herman Jonas Melker Tage Otto Fabian Hannes Filip Aron Hjalmar Love Malte Helmer Anton Manfred Eskil Jakob Gunnar Henning Sixten

Flicknamn
    Stina Tove Klara Sonja Elvira Amalia Elin Matilda Alvida Hedvig Linnéa Moa Saga Filippa Greta Hilma Nora Selma Inez Judit Kajsa Märta Lovisa Ellinor Sofia Tyra Vendela Ebba Gerda Hedda Josefin Signe Tora Asta
  • darknightgirl

förslag på namn till min namnlöse son? syskon Amy Stella och Bastian. tycker det är så svårt.. funderade på Kasper men vet iknte..=)

• hedviga

Hej!

Vi har svårt att hitta ett lämpligt pojknamn. Det ska vara ett gammalt klassiskt namn, helst tvåstavigt, enkelt att säga och i stilen Harry, Tage, Ebbe. Vore jättetacksam för hjälp!

• True love

Skulle gärna vilja ha några tips på fina pojknamn av dig om det går bra? Mina personliga favoriter är Lucas och Noah. Gillar även namnet Caspian. Sambon är inte särskilt förtjust i namnet Lucas, och tycker väl att caspian är helt ok, och Noah har han inte ens kommenterat. Hansjälv tycker om namnen Neo och Casper. Skulle vara mkt tacksam för förslag!

• Frila2

Nu kommer jag igen, för sådär fjärde gången. Vi är nu inne på att en av killarna kommer heta Tage men vi har inget namn till tvilling nr 2. Vi har varit inne på Algot men är nu lite inne på ett namn på fyra bokstäver, nordiskt ursprung vill vi ha.
    Vad tror du om Tage i kombination med Agne, Alve, Elis (är det verkligen nordiskt?), Ivar, Jarl, Nils (igen, nordiskt?) eller Ture? Andra namn som står på listan är Erik och Karl men vi är tveksamma till dessa namn båda två då de är så vanliga namn.

• spöke
    darknightgirl skrev 2011-07-17 08:12:31 följande:
    förslag på namn till min namnlöse son? syskon Amy Stella och Bastian. tycker det är så svårt.. funderade på Kasper men vet iknte..=)
    Kasper skulle väl passa bra!

Fler förslag: Jack, Felix, Gabriel, Max, Simon, Victor, Joel, Elias...
  • spöke
    hedviga skrev 2011-07-17 14:53:37 följande:
    Hej!

Vi har svårt att hitta ett lämpligt pojknamn. Det ska vara ett gammalt klassiskt namn, helst tvåstavigt, enkelt att säga och i stilen Harry, Tage, Ebbe. Vore jättetacksam för hjälp!
    Folke Herman Svante Hjalmar Alvar Olof Gunnar Einar Axel Gustav Erik Allan 
    Ragnar Uno Henning Harald Malte Evald Eskil Tore Assar Rune Ivar Hugo
  • spöke
    True love skrev 2011-07-17 15:20:55 följande:
    Skulle gärna vilja ha några tips på fina pojknamn av dig om det går bra? Mina personliga favoriter är Lucas och Noah. Gillar även namnet Caspian. Sambon är inte särskilt förtjust i namnet Lucas, och tycker väl att caspian är helt ok, och Noah har han inte ens kommenterat. Hansjälv tycker om namnen Neo och Casper. Skulle vara mkt tacksam för förslag!
    Kunde inte Casper vara en bra kompromiss då?

Fler förslag: Leo, Felix, Gabriel, Marius, Sam, Theo, Hannes...
Svar på tråden Spökes namn(t)råd