• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • fluu

Hej!

Jag undrar om du vet vad namnen Hildemar,Linnar och Signar betyder?

Kram

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • väntanstidernr1

Hej igen! Har har jag skrivit innan, men nu ligger jag på BB med en liten pojk o klurar på va han ska heta! Storebror heter Viggo. Mina favoriter just nu är Noah eller Mille! Har du några synpunkter eller andra förslag?

• Xwedia

Har du några "tuffa" flick- samt killnamn?

Vi har två söner som heter Hamza och Milan
    Nu väntar vi ett tredje barn, vet inte om det är en tjej eller kille..

Vi är inte av utländsk bakgrund så namnet får vara från vilket land som helst.
    Vet att missförstånd kan ske pga sönernas namn.

Pojke -08, Pojke -11 och Gravid<3
  • spöke

Sorry, Spöke är på semester och inte lika snabb på att svara som vanligt.

• spöke
    Annemona skrev 2011-06-23 08:36:37 följande:
    Tack för ditt svar! Jag tror att Hermine kommer att strykas från min namnlista. Visst gillar jag Vilhelmina men just det hette min mormor. Skulle kännas bra att döpa en dotter efter henne och då tänkte jag att "böjningen" Wilhelmine skulle bli bra. Wilhelmine hade jag tänkt att uttala utan e på slutet.
    Om det även var din mormors namn så tycker jag att anledningen att välja just Vilhelmina blir ändå större. Jag gillar tanken med smeknamn. Och Mina är ett sött smeknamn som man kan använda då hela namnet kan kännas lite långt att säga (eller ropa in från gården när det är matdags).
  • Cute Baby

Heeej!!!

minns att du hjälpte mig med min sons namn=)
    nu väntar vi nr tre =D jag vill ha förslag på kill&tjej namn¨

Pojkarna heter Victor & Alexander=) 

• spöke
    Frila2 skrev 2011-06-26 12:03:30 följande:
    Hej igen!
    Behöver lite hjälp nu igen. Är gravid med tvillingar och vet nu att det är två killar. Dottern heter Siri och det är namn i samma stil som vi är ute efter. Inte samma initialer på killarna och helst inte heller med S som första bokstav. Vill gärna känna att namnen hör ihop. Vi har långa efternamn så helst korta namn, max 5-6 bokstäver.

Det vi funderar på nu är:
    Arvid och Vidar
    Alve och Vide
    Tage och Alve
    Tage och Algot

Funkar kombinationerna? Känns det som att de hör ihop och passar med Siri?
    Lite tankar:

Arvid & Vidar: Passar onekligen bra ihop, men kanske lite för bra.  Samma stavelser fast i omvänd ordning. Kan göra det extra svårt för andra att komma ihåg vem som är vem (och då blir det lätt "tvillingarna" istället).

Alve & Vide: Söta namn som passar bra ihop. Känns som en "enhet" - är det såna namn ni vill satsa på? Eller mer individuella namn?

Tage & Alve: Tycker detta blir en bättre kombination just för att namnen känns lite mer unika var för sig och inte flyter ihop som Alve och Vide.

Tage & Algot: Snygg kombo med g:et som återkommer som en röd tråd. Namnen känns unika var för sig.

Och ja, jag tycker namnen passar bra med Siri. Samtliga är gamla nordiska namn. Är det sådana namn du/ni gillar bäst? Vad tycker du om t.ex. Tage & Vilgot?
  • spöke
    abc123 skrev 2011-06-30 13:43:05 följande:

Hej! Vad tycker du om kombinationen Leah och Emil på syskon?

Kanske lite knepigt att uttala då det blir fyra vokalljud på rad när man säger Leah å Emil. Namnen har inte samma ursprung - Leah är hebreiskt och Emil är romerskt. Leah ger associationer till bibeln, Emil till Astrid Lindgrens böcker om Lönneberga. Två ganska olika namn, men mjuka och korta båda två.
  • spöke
    fluu skrev 2011-06-30 19:05:38 följande:
    Hej!

Jag undrar om du vet vad namnen Hildemar,Linnar och Signar betyder?

Kram
    Hildemar = germanskt namn
    hild = strid
    mar = berömd 

Linnar = nordiskt namn
    västsvensk kortform av namnet Lindorm som betyder drake 

Signar = nordiskt namn
    antagligen bildat av kvinnonamnet Signe som betyder ungefär ny/ung seger 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd