• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 12:43:46 följande:
    Hm, nej, inte vad jag känner till.

Silja är en variantform av Cecilia. Den manliga formen är Cecil.

Ljudmässigt ligger kanske följande namn närmast:
    Silas, Celius, Cesar, Signar, Sigus, Simon, Simmel, Sindre, Silver, Selvin, Sigsten/Sixten, Selmer
    Viljam/William, Elijah, Iljas, Viljar
    Iljas var coolt! Sixten har vi uppe på förslag också!

Namnet Frank, vad "betyder" det och funkar det nu?
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-05-01 21:54:10 följande:
    Iljas var coolt! Sixten har vi uppe på förslag också!

Namnet Frank, vad "betyder" det och funkar det nu?
    Frank är en engelsk kortform av det romerska namnet Fransiscus (som betyder fransman). Det kan också ses som ett germanskt namn och då syfta på "frankerna".

Jag tycker Frank är tufft. Tänker på ett radioprogram som gick i P3.

Alternativ: Frans 
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 22:04:04 följande:
    Frank är en engelsk kortform av det romerska namnet Fransiscus (som betyder fransman). Det kan också ses som ett germanskt namn och då syfta på "frankerna".

Jag tycker Frank är tufft. Tänker på ett radioprogram som gick i P3.

Alternativ: Frans 
    Jag tycker också namnet Frabk är coolt! Det var min dotter Adora som kom på namnet. Vet dock inte om deras namn passar så bra ihop...
    Frans funkar inte för vi kallar vår dotter "tokfrans" när hon gör nåt bus så det är förknippat med det :P
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-05-01 22:10:13 följande:
    Jag tycker också namnet Frabk är coolt! Det var min dotter Adora som kom på namnet. Vet dock inte om deras namn passar så bra ihop...
    Frans funkar inte för vi kallar vår dotter "tokfrans" när hon gör nåt bus så det är förknippat med det :P
    Mja, de har ju (eventuellt) båda romerskt ursprung.
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-05-01 22:24:42 följande:
    Mja, de har ju (eventuellt) båda romerskt ursprung.
    Jag kan inte stava, Frank menar jag :P  

Får klura, att det ska vara så svårt med killnamn!
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-05-01 22:31:11 följande:
    Jag kan inte stava, Frank menar jag :P  

Får klura, att det ska vara så svårt med killnamn!
    Ja, Frabk känns lite svåruttalat.
  • L86

Väntar förmodligen en liten kille och tycker att det är så svårt med namn! Gillar bland annat namn på V och gärna inte de vanligaste. Vad tycker du om Vilton? Har du kanske fler förslag? Glad

• spöke
    L86 skrev 2011-05-03 16:29:17 följande:
    Väntar förmodligen en liten kille och tycker att det är så svårt med namn! Gillar bland annat namn på V och gärna inte de vanligaste. Vad tycker du om Vilton? Har du kanske fler förslag? Glad
    Vilton påminner om andra populära namn som Milton, Elton, Vilmer osv. så det ligger helt rätt i tiden. Ingen personlig favorit, men det är ett bra namn.

Fler namn på V:
    Vilgot Valter Veste Vive Vide Vidar Vimar Vigg Viggo Ville Vilhelm Valentin Vince Vincent Villmar
  • knäckis

Hej igen såg att du skrivit i min tråd å va bara tvungen att kolla in din namn tråd.
    Mina barn heter Emilia 0ch David vad skulle du föreslå ihop med dem?
    Vi har funderat på Nellie och Lovis/ Lovisa till en flicka men pojknamn e svårare.
    Erik ska vi ha som andra namn så det e redan bestämt , men tack för tipset iaf Glad

• spöke
    knäckis skrev 2011-06-15 17:24:32 följande:
    Hej igen såg att du skrivit i min tråd å va bara tvungen att kolla in din namn tråd.
    Mina barn heter Emilia 0ch David vad skulle du föreslå ihop med dem?
    Vi har funderat på Nellie och Lovis/ Lovisa till en flicka men pojknamn e svårare.
    Erik ska vi ha som andra namn så det e redan bestämt , men tack för tipset iaf Glad
    Hej!
    Emilia och David är klassiska (och fina!) namn, så jag skulle helst kombinera dem med Lovisa (jättefint namn). Flicknamn som slutar på -ia liksom Emilia skulle jag undvika eftersom de konkurrerar ut varandra.

Fler fina klassiska namn:

Josefin Linnéa Anna Matilda Petronella Rebeecka Isabelle/Isabella Hanna Agnes Alice Filippa Johanna

Samuel Vilhelm Oskar Leonard Ludvig Martin Filip Jakob Simon Jonatan Henrik Gabriel John Adam Andreas Johannes Hugo Isak Johan Pontus Teodor Viktor Jonas
Svar på tråden Spökes namn(t)råd