• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Frila2
    spöke skrev 2011-04-15 22:16:42 följande:
    Vidar & Liv låter toppen ihop.

Fler nordiska namn med i:
    Idun Disa Hilda Silja Vinda
    Egil Eskil Sixten Finn Erik
    Jättebra förslag. Har själv skrivit upp Idun, Egil, Eskil och Sixten på listan. Tyvärr är maken inte lika förtjust. Får bearbeta honom lite. :)
  • Linapina
    spöke skrev 2011-04-13 15:34:51 följande:
    Råkade trycka på posta-knappen innan jag fått med pojknamnen...

Alvar
    Gustav
    Ivar
    Vilhelm
    Valter
    Viktor
    Arvid
    Svante
    Love
    Vilgot
    Tack för dina förslag! Tyvärr var det inga namn som jag eller min sambo fastnade för. Obestämd
    Himla svårt med namn, men tack i alla fall för ett bra försök! Glad
  • spöke
    Linapina skrev 2011-04-18 08:06:03 följande:
    Tack för dina förslag! Tyvärr var det inga namn som jag eller min sambo fastnade för. Obestämd
    Himla svårt med namn, men tack i alla fall för ett bra försök! Glad
    Okej...
    Några fler kommer här:

Aron Hannes Axel Joel Ruben Linus Malte Petter 
  • spöke
    Frila2 skrev 2011-04-16 12:05:51 följande:
    Jättebra förslag. Har själv skrivit upp Idun, Egil, Eskil och Sixten på listan. Tyvärr är maken inte lika förtjust. Får bearbeta honom lite. :)
    Män är ofta lite sega i starten...
  • Tankgirrrl

Jag älskar namnet SIlja, finns det nån killvariant på det namnet? 

• spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-04-30 09:52:21 följande:
    Jag älskar namnet SIlja, finns det nån killvariant på det namnet? 
    Hm, nej, inte vad jag känner till.

Silja är en variantform av Cecilia. Den manliga formen är Cecil.

Ljudmässigt ligger kanske följande namn närmast:
    Silas, Celius, Cesar, Signar, Sigus, Simon, Simmel, Sindre, Silver, Selvin, Sigsten/Sixten, Selmer
    Viljam/William, Elijah, Iljas, Viljar
  • spöke
    ingensoldat skrev 2011-05-01 08:54:34 följande:
    vad säger du om namnet Rebecca? 
    Rebecca är ett klassiskt namn. Vackert och kvinnligt. Tycker det passar genom hela livet. Och kortformen Becca är sött som smeknamn.

Lite statistik (då Rebecca kan stavas på många olika sätt):

Det finns 14422 kvinnor som har förnamnet Rebecca. Av dessa har 10171 namnet Rebecca som tilltalsnamn.
    Det finns 14568 kvinnor som har förnamnet Rebecka. Av dessa har 7997 namnet Rebecka som tilltalsnamn.
    Det finns 313 kvinnor som har förnamnet Rebeca. Av dessa har 157 namnet Rebeca som tilltalsnamn.
    Det finns 89 kvinnor som har förnamnet Rebeka. Av dessa har 62 namnet Rebeka som tilltalsnamn.
    Det finns 159 kvinnor som har förnamnet Rebekka. Av dessa har 85 namnet Rebekka som tilltalsnamn. 
  • AuroraBorealis

Hej igen! Sitter fortfarande och funderar på namn till vårt flickebarn Lovisa och Elvira är namn som surrat i mitt huvud den sista veckan. Men så idag dök nmned Norea och Minea upp. Vet du något om dessa namn? Är de "hittepånamn" eller finns någon historik kring dessa namn?

• spöke

Norea är ett mytologiskt namn (gnosticism).

När det gäller Minea verkar ursprunget lite osäkert. Kan komma från grekiska namn som Minerva och Minos. 

Svar på tråden Spökes namn(t)råd