• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-12 22:40:44 följande:

Väntar på en lillasyster till Ludvig och August men har absolut namntorka vad gäller flkicknamn. Några tips?

Kanske fortsätta med G som en röd tråd?

Greta
    Sigrid
    Signe
    Ingrid
    Gerda
    Helga 
  • AuroraBorealis

Tack! Gillar Ingrid.

Helga klingar ju lite tyskt med tanke på pojkarnas namn som ju har tyskt ursprung. Tänker bara för myckert på "Allå allå emliga armen" när jag hör det namnet!
    Signe och Greta har vi redan för nära i familjen så de går bort trots att de är fina namn.

• Linapina

Hej,

Har en son som heter Edvin (vi uttalar det Äddvinn), och en bebis i magen som jag inte vet om det är en kille eller tjej.

Om det skulle vara en tjej så har jag fastnat för namnet Milla. Vera eller Tove funderar jag också på.

På killsidan kan jag däremot inte hitta det perfekta namnet...

Efternamnet kommer att bli Ottsjö, vår första sån heter Edvin Hjalmar Ottsjö.

Tar gärna emot förslag! Glad

• spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-12 23:52:11 följande:
    Tack! Gillar Ingrid.

Helga klingar ju lite tyskt med tanke på pojkarnas namn som ju har tyskt ursprung. Tänker bara för myckert på "Allå allå emliga armen" när jag hör det namnet!
    Signe och Greta har vi redan för nära i familjen så de går bort trots att de är fina namn.
    Ingrid är tjusigt.  
    När det gäller Helga så är det ett gammalt nordiskt namn, inte tyskt - även om det onekligen låter så ).

Om du gillar tyska namn kommer några fler här:
    (Ludvig är mycket riktigt tyskt, August är dock en form av det romerska namnet Augustus)

Ida
    Emma
    Matilda
    Ebba
    Irma
    Ottilia
    Vilhelmina
  • spöke
    Linapina skrev 2011-04-13 08:58:59 följande:

Hej,

Har en son som heter Edvin (vi uttalar det Äddvinn), och en bebis i magen som jag inte vet om det är en kille eller tjej.

Om det skulle vara en tjej så har jag fastnat för namnet Milla. Vera eller Tove funderar jag också på.

På killsidan kan jag däremot inte hitta det perfekta namnet...

Efternamnet kommer att bli Ottsjö, vår första sån heter Edvin Hjalmar Ottsjö.

Tar gärna emot förslag! Glad

Bland dina flicknamn tycker jag bäst om Tove. Passar bra genom hela livet. Och så är det snyggt att V:et i Edvin återkommer i lillasysters namn som en röd tråd. (Och V finns ju även i Vera. )

Fler namn med V i:
    Elvira
    Alva
    Viola
    Lovisa
    Vanja
    Vendela
    Alvida
  • spöke
    spöke skrev 2011-04-13 15:33:04 följande:
    Bland dina flicknamn tycker jag bäst om Tove. Passar bra genom hela livet. Och så är det snyggt att V:et i Edvin återkommer i lillasysters namn som en röd tråd. (Och V finns ju även i Vera. )

Fler namn med V i:
    Elvira
    Alva
    Viola
    Lovisa
    Vanja
    Vendela
    Alvida
    Råkade trycka på posta-knappen innan jag fått med pojknamnen...

Alvar
    Gustav
    Ivar
    Vilhelm
    Valter
    Viktor
    Arvid
    Svante
    Love
    Vilgot
  • Aimy

Återigen, tack för svar!
    Jag kanske ska fundera mer på namn med ett s i. Jag har alltid gillat Svante också, men min man är lite emot det. Ante är också fint. Ja, jag får väl fundera vidare. Kul tråd! 

• spöke
    Aimy skrev 2011-04-13 21:06:14 följande:
    Återigen, tack för svar!
    Jag kanske ska fundera mer på namn med ett s i. Jag har alltid gillat Svante också, men min man är lite emot det. Ante är också fint. Ja, jag får väl fundera vidare. Kul tråd! 
    Lycka till. Och du är alltid välkommen åter om du vill bolla vidare.
  • IsaViolia

Om man heter Ewert i efternamn, vad kan du rekomendera för namn då? Både flicknamn och pojknamn tack:)

• spöke
    IsaViolia skrev 2011-04-13 21:52:03 följande:
    Om man heter Ewert i efternamn, vad kan du rekomendera för namn då? Både flicknamn och pojknamn tack:)
    Trestaviga namn ger en bra klang till Ewert...

Johanna Ewert
    Matilda Ewert
    Josefin Ewert

Johannes Ewert
    Jonatan Ewert
    Samuel Ewert 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd