• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • väntanstidernr1

Tack för dina synpunkter på namnet mille! Vi funderar vidare. Har du nåt mer förslag till oss? Storebror heter Viggo. Vi letar både flick och pojknamn då vi inte vet könet!

• AuroraBorealis
    spöke skrev 2011-04-13 15:20:43 följande:
    Ingrid är tjusigt.  
    När det gäller Helga så är det ett gammalt nordiskt namn, inte tyskt - även om det onekligen låter så ).

Om du gillar tyska namn kommer några fler här:
    (Ludvig är mycket riktigt tyskt, August är dock en form av det romerska namnet Augustus)

Ida
    Emma
    Matilda
    Ebba
    Irma
    Ottilia
    Vilhelmina
    Hej igen och tack för fler förslag!

Trodde faktiskt August också var av tyskt ursprung men där ser man! Däremot ett namn som tydligen är gångbart även i Tyskland enligtt min sambos släktingar som är tyskar. Inget vi medvetet tänkt på när vi valde pojakarnas namn men ändå en kul detalj eftersom barnens halva släkt är just från tyskland, även om pappan är uppvuxen i Sverige.

Kommentar till dina nya förslag: Emma, Irma och Ebba - dem gillar jag! Sambon är inte lika övertygad om Irma och Ebba dock. Emma däremot tycker han också om även om vi tycker det känns lite för populärt. I alla fall i vår vänskapskrets. Dock inte bland bebisar utan snarar bland våra egna jämngamla. Båda gillar också Lovisa som du föreslog för någon annan. Ja,det är inte helt lätt det här med namn. Kul  att ha någon att bolla med
  • spöke
    väntanstidernr1 skrev 2011-04-14 07:54:20 följande:
    Tack för dina synpunkter på namnet mille! Vi funderar vidare. Har du nåt mer förslag till oss? Storebror heter Viggo. Vi letar både flick och pojknamn då vi inte vet könet!
    Jag skulle helst kombinera Viggo med ett annat nordiskt namn. Några förslag...

Alvar Manne Sixten Astor Ebbe Egil Malte Algot Svante

Lia Eira Ellen Siri Tyra Freja Disa Liv Saga Idun Alva
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-14 11:33:21 följande:
    Hej igen och tack för fler förslag!

Trodde faktiskt August också var av tyskt ursprung men där ser man! Däremot ett namn som tydligen är gångbart även i Tyskland enligtt min sambos släktingar som är tyskar. Inget vi medvetet tänkt på när vi valde pojakarnas namn men ändå en kul detalj eftersom barnens halva släkt är just från tyskland, även om pappan är uppvuxen i Sverige.

Kommentar till dina nya förslag: Emma, Irma och Ebba - dem gillar jag! Sambon är inte lika övertygad om Irma och Ebba dock. Emma däremot tycker han också om även om vi tycker det känns lite för populärt. I alla fall i vår vänskapskrets. Dock inte bland bebisar utan snarar bland våra egna jämngamla. Båda gillar också Lovisa som du föreslog för någon annan. Ja,det är inte helt lätt det här med namn. Kul  att ha någon att bolla med
    Ja, Emma har varit populärt i många generationer nu. Men jag kan verkligen förstå varför många faller för ett så enkelt, mjukt och vackert namn.

Andra flicknamn som kunde passa bra (oberoende av ursprung):

Ellinor
    Stina
    Lisen
    Klara
    Frida
    Emilia
    Elsa
    Selma
    Elin
    Vendela
  • spöke
    AuroraBorealis skrev 2011-04-14 11:37:17 följande:
    Kan tillägga att jag vill hon skall heta Anna, efter min mormor, i andra namn. Precis som jag själv gör.
    Anna är ett av mina favoritnamn. Ingen tanke på att använda det som tilltalsnamn istället?
  • väntanstidernr1

Tack för förslag! Gillar malte o Sixten, saga bland tjejnamnen. Vet du något om namnen Noah, elton, nellie och meja?

• spöke

Noah: ett hebreiskt namn bildat av ordet noach som betyder tröst, ro.

Elton: ett fornengelskt namn som betyder från den gamla boplatsen

Nellie: ett engelskt smeknamn för Eleonor, Ellen, Helena och Cornelia.

Meja: antagligen ett nybildat namn utan särskild betydelse.

• Frila2

Har kollat tråden ganska länge och behöver lite hjälp nu.
    Jag har en dotter som heter Siri och är nu gravid med tvillingar. Om det blir en kille och en tjej så kommer de heta Vidar och Liv. Jag gillar att det finns en sammanhållning mellan namnen, i vårt fall blir det I som är gemensamt mellan alla tre.
    Problemet är då om det blir antingen två tjejer eller två killar.
    Siri, Liv och ??
    Siri, Vidar och??
    Vi har kört fast helt enkelt Några tips?

• spöke
    Frila2 skrev 2011-04-15 18:18:52 följande:
    Har kollat tråden ganska länge och behöver lite hjälp nu.
    Jag har en dotter som heter Siri och är nu gravid med tvillingar. Om det blir en kille och en tjej så kommer de heta Vidar och Liv. Jag gillar att det finns en sammanhållning mellan namnen, i vårt fall blir det I som är gemensamt mellan alla tre.
    Problemet är då om det blir antingen två tjejer eller två killar.
    Siri, Liv och ??
    Siri, Vidar och??
    Vi har kört fast helt enkelt Några tips?
    Vidar & Liv låter toppen ihop.

Fler nordiska namn med i:
    Idun Disa Hilda Silja Vinda
    Egil Eskil Sixten Finn Erik
Svar på tråden Spökes namn(t)råd