Inlägg från: AuroraBorealis |Visa alla inlägg
  • AuroraBorealis

Spökes namn(t)råd

Väntar på en lillasyster till Ludvig och August men har absolut namntorka vad gäller flkicknamn. Några tips?

• AuroraBorealis

Tack! Gillar Ingrid.

Helga klingar ju lite tyskt med tanke på pojkarnas namn som ju har tyskt ursprung. Tänker bara för myckert på "Allå allå emliga armen" när jag hör det namnet!
    Signe och Greta har vi redan för nära i familjen så de går bort trots att de är fina namn.

• AuroraBorealis
    spöke skrev 2011-04-13 15:20:43 följande:
    Ingrid är tjusigt.  
    När det gäller Helga så är det ett gammalt nordiskt namn, inte tyskt - även om det onekligen låter så ).

Om du gillar tyska namn kommer några fler här:
    (Ludvig är mycket riktigt tyskt, August är dock en form av det romerska namnet Augustus)

Ida
    Emma
    Matilda
    Ebba
    Irma
    Ottilia
    Vilhelmina
    Hej igen och tack för fler förslag!

Trodde faktiskt August också var av tyskt ursprung men där ser man! Däremot ett namn som tydligen är gångbart även i Tyskland enligtt min sambos släktingar som är tyskar. Inget vi medvetet tänkt på när vi valde pojakarnas namn men ändå en kul detalj eftersom barnens halva släkt är just från tyskland, även om pappan är uppvuxen i Sverige.

Kommentar till dina nya förslag: Emma, Irma och Ebba - dem gillar jag! Sambon är inte lika övertygad om Irma och Ebba dock. Emma däremot tycker han också om även om vi tycker det känns lite för populärt. I alla fall i vår vänskapskrets. Dock inte bland bebisar utan snarar bland våra egna jämngamla. Båda gillar också Lovisa som du föreslog för någon annan. Ja,det är inte helt lätt det här med namn. Kul  att ha någon att bolla med
  • AuroraBorealis

Hej igen! Sitter fortfarande och funderar på namn till vårt flickebarn Lovisa och Elvira är namn som surrat i mitt huvud den sista veckan. Men så idag dök nmned Norea och Minea upp. Vet du något om dessa namn? Är de "hittepånamn" eller finns någon historik kring dessa namn?

• AuroraBorealis

Lite förvånat kan vi konstater att vi har en fjärde på väg Men namn då, jösses vad svårt!! Har en Ludvig, August och Lovisa sedan tidigare. Förslag på vad kan en liten syster eller bror skulle kunna tänkas heta?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd