• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • OHs mamma

Min son heter Oscar och vi planerar att skaffa ett syskon till honom inom de närmsta åren. Jag älskar att planera och spekulera speciellt när det gäller namn, så det är därför jag är ute tidigt :P

Jag vill gärn ha förslag på både pojk- och flicknamn. Vi/jag gillar namn som Oscar som tidslösa, enkla och rena och som gärna inte går att ge uppenbara smeknamn på.

Några namn vi diskuterat lite är Fredric och Tilde, men jag vet inte...

Ser fram emot förslag!

• MAM88

Flicknamn som passar med Nils, gärna på E :)

• spöke
    OHs mamma skrev 2011-07-03 22:13:50 följande:
    Min son heter Oscar och vi planerar att skaffa ett syskon till honom inom de närmsta åren. Jag älskar att planera och spekulera speciellt när det gäller namn, så det är därför jag är ute tidigt :P

Jag vill gärn ha förslag på både pojk- och flicknamn. Vi/jag gillar namn som Oscar som tidslösa, enkla och rena och som gärna inte går att ge uppenbara smeknamn på.

Några namn vi diskuterat lite är Fredric och Tilde, men jag vet inte...

Ser fram emot förslag!
    Fredric/Fredrik är fint... men där finns ju risken att det blir en hel del smeknamn (om du nu gärna vill undvika dem). Tilde är också fint, och har väl inte direkt några uppenbara smeknamn då det redan är en kortform i sig.

Några förslag på klassiska namn:

Erik Viktor David Jakob Martin Filip Adam Elias (Elis)

Elin Frida Hanna Ida Julia Linnéa Lovisa Sara Anna

Tips: Vokalnamn blir ofta extra fina i kombination.
  • OHs mamma
    spöke skrev 2011-07-03 22:22:48 följande:
    Fredric/Fredrik är fint... men där finns ju risken att det blir en hel del smeknamn (om du nu gärna vill undvika dem). Tilde är också fint, och har väl inte direkt några uppenbara smeknamn då det redan är en kortform i sig.

Tack för hjälpen!
    Viktor gillar jag. Erik och David går bort pga släktingar.
    Elin pratade vi faktiskt om till första barnet om det skulle blivit en tjej :P Sara heter jag, så det går ju bort :P

Nu fick jag lite att fundera på, tack!
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-07-03 22:15:44 följande:
    Flicknamn som passar med Nils, gärna på E :)
    Nils är lite svårt att säga ihop med andra namn som har markanta L- och S-ljud. Så det kan man tänka på att vara lite försiktig med. Elsa är till exempel ett gulligt namn på E, men blir lite av en tungvrickare tillsammans med Nils. Nils å Elsa...

Här kommer ett lass med E-namn:

Ebba Ellinor Elma Elin Edit Emma Emmy Erna Ethel Eira Eivor Ellen Ester Elvira Elna Estrid
  • OHs mamma
    spöke skrev 2011-07-03 22:22:48 följande:

Skulle typ Cornelia fungera?
  • spöke
    vildaungarnasmamma skrev 2011-07-03 22:19:21 följande:
    Vad bra att du gillar Dante, men om det skulle bli en flicka då? Har några förslag?
    Åh, då tycker jag att ni ska ta fram favoritböckerna ur hyllan igen och riktigt frossa.

My Julie Scarlett Marion Ofelia Arwen  
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-07-03 22:28:04 följande:
    Tack för hjälpen!
    Viktor gillar jag. Erik och David går bort pga släktingar.
    Elin pratade vi faktiskt om till första barnet om det skulle blivit en tjej :P Sara heter jag, så det går ju bort :P

Nu fick jag lite att fundera på, tack!
    Ja, jag är ingen förespråkare för att ge barnen samma namn som föräldrarna. Tycker det verkar lite krångligt att flera heter samma namn i familjen.
    OHs mamma skrev 2011-07-03 22:34:22 följande:
    Skulle typ Cornelia fungera?
    Cornlia passar utmärkt. Snyggt med C:et (k-ljudet) som namnen har gemensamt. 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd