• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • darknightgirl
    spöke skrev 2011-07-18 14:58:07 följande:
    Kasper skulle väl passa bra!

Fler förslag: Jack, Felix, Gabriel, Max, Simon, Victor, Joel, Elias...
    jo men lite mer ovandliga namn=)
  • spöke
    darknightgirl skrev 2011-07-19 23:12:35 följande:
    jo men lite mer ovandliga namn=)
    Uppfattat!

Desmond Alban Elvis Dante Lion Rufus Sam Vince Aston Florian Fred Sander Marius Nicolai 
  • NoBeCa
    spöke skrev 2011-07-18 20:21:50 följande:
    Jag tycker det är viktigare att ni väljer andranamn som betyder något för er än att namnen ska passa perfekt ihop. Aril Harry funkar... men om ni har något mer namn att slänga in så skulle det kanske bli en bättre klang.
    Tack för respons! Känns bra när man har hittat ett ganska ovanligt namn men man vill ju inte att det ska upplevas som för "konstigt" heller. Andranamnen kommer från tvserier/artister som vi förknippar med vår första dejt så de är mer valda av romantisknördiga skäl:) Storebror har fått sitt andranamn så och det kändes som ett gulligt tema när alla släktnamn och liknande kändes fel.... 
  • spöke
    NoBeCa skrev 2011-07-20 10:34:22 följande:
    Tack för respons! Känns bra när man har hittat ett ganska ovanligt namn men man vill ju inte att det ska upplevas som för "konstigt" heller. Andranamnen kommer från tvserier/artister som vi förknippar med vår första dejt så de är mer valda av romantisknördiga skäl:) Storebror har fått sitt andranamn så och det kändes som ett gulligt tema när alla släktnamn och liknande kändes fel.... 
    Teman är alltid kul...
  • True love

Jo har funderat en del på Casper. Det skulle kunna funka, men inget som känns wow det vill jag att min son ska heta! :S dock kanske namnet blir finare med tiden, som namnet Lucas som jag älskar i dagens läge existerade inte på mina listor när vi väntade dottern för 6 år sen. Det är ett namn som jag fastnat för med tiden. Av dina förslag så har jag tänkt på Leo och Theo. Dock är Theo eller Theodore uteslutet då min sambo inte gillar det namnet alls. Tack iaf för dina förslag :)

• Aaalexandra

Å vad kul med en till som är förtjust i namn! Jag älskar namn och helst ovanliga :)  Jag har en dotter som heter Noelia, vilka typ av namn skulle man kunna ha på syskon?

Exempel på tjejnamn som är favoriter är lite blandat; Stella, Leona, Joline, Vilda, Mio Elliot, Tilly, Liv, Eira 
    Killnamn; Ossian, Dante,Vidar, Milo,  Emilio, Leon, Vilde, Teo, Caspian, Silas, Theodor

Jag och sambon har dock väldigt olika smak han gillar mer; Kajsa, Cornelia, Felicia, Feliz.

Problemet för mig är att jag tycker att väldigt få namn (och framförallt de som ja tycker om) passar med Noelia och är inte säker på vilka typ av namn som gör det.

Jag gillar helst inte äldre namn (vissa undantag) som ex Astrid, Ingrid, Hjalmar osv
    Jag gillar heller inte enkla namn som du kallar det (vanliga) som Simon, Linus, Elin, Linnea, Emma osv då jag tycker dessa är tråkiga. (Hoppas ingen tar illa upp då smaken är som baken ;) ).

• Aaalexandra

Astrid, Ingrid ochHjalmar är inte undantagen utan exempel på namn som jag INTE tycker om :) För att förtydliga ;)

• darknightgirl

Caspian är jättefint =) men min ena son heter Bastian.så det blir lite för likt=) Amy, Stella ooch bastian =) nu är det bara son nr 2 som ska ha ett namn =) Sander var ett bra förslag med killen bara skrattade=/ Varför ska det vara så svårt? eller Wilde är fintr med men passar inte på han för han är så lugn..

• OHs mamma
    darknightgirl skrev 2011-07-22 22:43:20 följande:
    Caspian är jättefint =) men min ena son heter Bastian.så det blir lite för likt=) Amy, Stella ooch bastian =) nu är det bara son nr 2 som ska ha ett namn =) Sander var ett bra förslag med killen bara skrattade=/ Varför ska det vara så svårt? eller Wilde är fintr med men passar inte på han för han är så lugn..
    Jag känner till en Bastian som har en bror som heter Milian.
  • Aaalexandra
    darknightgirl skrev 2011-07-22 22:43:20 följande:
    Fina namn på alla dina barn :)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd