Men tjenare TS! Här har du en som också älskar namn och som slår knut på sig själv för att hitta ett namn till tredje barnet. Första barnet tog 3 dagar och fick heta Lilja. Andra barnet tog 2,5 månad, och fick NÄSTAN heta Alfred, innan vi kom på att han var en Eskil.
Nu har jag BF om 10 dagar och har paniiiik, blandat med känslan av uppgivenhet för det FINNS INGA NAMN...!
Jag tänkte höra vad du tycker om Hjalmar och Julius? Är de namnen för lika Eskil i stilen, så att Lilja blir utanför? Cornelis gillar vi också, det känns tillräckligt "udda" för att passa ihop med Lilja och Eskil. Håller du med?
Flicknamn, där har vi Signe, men känns det för likt Eskil i stilen?
Såg ett namn härovan - Coralie, så fint! Men jag har en R-regel (bland alla mina andra namnregler...) eftersom vi är från Sthlm, men bor i Småland = R uttalas inte lika.... Funderar på att dumpa den regeln...
Pojknamn:
Jag gillar
Hjalmar och
Julius. Hjalmar låter bäst med Lilja & Eskil. (Däremot är Lilja & Julius nästan lite svårt att säga ihop... och kanske är namnet lite väl romerskt i jämförelse med nordiska Eskil).
Cornelis är också fint - men passar bäst med Lilja och inte lika bra med Eskil, om du nu vill undvika sådant.
Även om inte Lilja ursprungligen är ett nordiskt namn... så är det ju ett försvenskat namn på blomman. Så rent stilmässigt skulle jag nog leta mer bland de lite mer nordiskt klingande namn till Lilja & Eskil. Behöver inte vara nordiskt till ursprunget, men som låter lite mer nordiskt (undvika utflykter som t.ex. Kevin, Zlatan och Emilio).
Förslag på fler pojknamn:
Allan Måns Helmer Atle Elof Frode Truls Finn Joar Melker Alvar Astor
Flicknamn:
Signe är liksom Eskil ett fornnordiskt namn, så visst hör de ihop stilmässigt. Men jag tycker som sagt inte att Lilja "hamnar utanför". Däremot ligger kanske Lilja & Signe inte helt rätt i munnen, lite svårt att säga.
Visst är
Coralie sött. Det heter en av mina franska vänner. Jag är från Småland själv, så jag håller med om att R-namn inte är så vackra där. Men å andra sidan låter det ju mer franskt.
(Lilja & Coralie funkar bra ihop, men Eskil & Coralie känns långt ifrån varandra stilmässigt).
Fler förslag på flicknamn:
Alma Hedda Tyra Kajsa Klara Tuva
Eller varför inte fortsätta på blomtemat för en ev. andra dotter:
Malva Rosa Linnéa Viola Iris Flora