• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Min dotter
    spöke skrev 2011-08-11 10:48:04 följande:
    Du har rätt - internationella Isabelle är inte i samma stil med fornnordiska Valdemar och Vidar. Men så kan man ju faktiskt gillar fler än en stil. I din tråd hade du även Valter som förslag, har du övergivit det namnet? Jag tycker det skulle passa bäst med Isabelle då det också har en mer internationell klang.

Ljudmässigt tycker jag att Valdemar låter bättre ihop med Isabelle än Vidar. Valdemar är lite mjukare och rundare, medan Vidar är lite spetsigare.

Andra förslag: Vilhelm, Valentin, Vilfred
    Tack snälla för ditt svar!

Valter funderar jag fortfarande fram & tillbaka på...

Har du annars andra namnförslag i samma stil som Isabelle?
    Sambon gillar bl.a Philip, som jag också tycker är ganska fint, men det är trist att namnet legat topp tre i många år tidigare (fast senast så hade det samma plats som Isabelle, så det kanske är ett tecken )
  • Yinsan
    Min dotter skrev 2011-08-11 23:26:23 följande:

Sambon gillar bl.a Philip, som jag också tycker är ganska fint, men det är trist att namnet legat topp tre i många år tidigare (fast senast så hade det samma plats som Isabelle, så det kanske är ett tecken )
    Måste bara kommentera detta med att Filip legat högt på listorna i så många år... Har själv en Filip -05 och tänkte att ni blir det som för oss när vi växte upp att det är 3-4 i varje klass.
    Filip har varit ensam hela dagisperioden på 80 barn med sin vanliga stavning och det har funnits en kille som stavat Philip så gick ett år på förskolan. Nu när han flyttat upp till fritids och skolan vet jag inte hur många det finns än men ingen mer i hans klass iaf. Kan tilläggas att vi bor i ett vanligt svenssonområde där "alla" har vanliga klassiska namn.
  • RobzMarley

Gillar verkligen din tråd, synnerligen läsvärd. Tänkte höra om du hade några förslag till mig. Både flick- och pojknamn som passar till de två jag redan har. Mina barn heter Julian och Adrian. (det var inte tänkt att det skulle bli så likt dock, vill ha annorlunda till tredje). Egna förslag är Romeo och Isolde. Eller unisex till tjej som Charlie eller Sacha eller Devon. En liten parantes är att vi är inte helsvenska...

• spöke
    Angelica 07 skrev 2011-08-11 19:59:55 följande:
    hej..

har du några namn förslag på pojknamn som kan passa bra ihop med stora systers namn som är Angelica.

tycker att det är super svårt..

Jag tycker Angelica passar bra med andra, ganska traditionella, namn med K-ljud:

Zakarias Marcus Nicolai Patrik Joachim Rickard Christoffer Henrik Victor Mikael Casper Nicholas Christian

• spöke
    Yinsan skrev 2011-08-12 08:50:31 följande:
    Måste bara kommentera detta med att Filip legat högt på listorna i så många år... Har själv en Filip -05 och tänkte att ni blir det som för oss när vi växte upp att det är 3-4 i varje klass.
    Filip har varit ensam hela dagisperioden på 80 barn med sin vanliga stavning och det har funnits en kille som stavat Philip så gick ett år på förskolan. Nu när han flyttat upp till fritids och skolan vet jag inte hur många det finns än men ingen mer i hans klass iaf. Kan tilläggas att vi bor i ett vanligt svenssonområde där "alla" har vanliga klassiska namn.
    Nu för tiden är inte de populäraste namnen lika frekventa som i vår generation där namn som Anna och Johan var på topplistan och det märktes på klasslistorna. Idag är många fler namn i bruk och därför är spridningen större... och det blir sällan så att 3-4 barn i varje klass heter samma sak.
  • spöke
    Min dotter skrev 2011-08-11 23:26:23 följande:

Philip/Filip är ett klassiskt och fint namn. Passar utmärkt med Isabelle. Kanske kan det bli en Philip Valdemar? Eller har ni kanske andra släktnamn som ska användas som andranamn?

Jag tycker Isabelle passar bra med internationella namn som...
    Jonathan Simon Adam Alexander David Nicolai Florian Julius John
  • spöke
    RobzMarley skrev 2011-08-12 08:58:15 följande:
    Gillar verkligen din tråd, synnerligen läsvärd. Tänkte höra om du hade några förslag till mig. Både flick- och pojknamn som passar till de två jag redan har. Mina barn heter Julian och Adrian. (det var inte tänkt att det skulle bli så likt dock, vill ha annorlunda till tredje). Egna förslag är Romeo och Isolde. Eller unisex till tjej som Charlie eller Sacha eller Devon. En liten parantes är att vi är inte helsvenska...
    Tack för fina ord.

Här kommer några förslag...

Pojknamn
    Leopold Desmond Dante Gabriel Isidor Valentin Mauritz Leonard Marius Raoul
    Ruben Zakarias Nicholas Mario Cornelis Emanuel Vincent Raymond Nicolai

Flicknamn
    Esmeralda Minella Amelia Celeste Elise Coralie Deborah Elodie Flora Iseline
    Leonora Mirella Ofelia Miranda Isadora Celia Rebecka Thelise Annabelle
  • Lowika

Vi har en liten kille i magen. Och har väl hittat ett namn på temat "vanligt hederligt svenskt namn, som ändå inte är så välanvänt" och det är Petter. (Inte ens med på topp 100!... jag var väldigt förvånad, för det är ju ett "vanligt" namn" (=okonstigt)) Kan du några fler namn som uppfyller "kraven"?

• spöke
    RobzMarley skrev 2011-08-12 08:58:15 följande:
    Just ja, lite unisexnamn kommer här också:

Lio Alexis Ellis Mio Noa Lo Jamie Billie Kim Mika
  • spöke
    Lowika skrev 2011-08-12 11:32:57 följande:
    Vi har en liten kille i magen. Och har väl hittat ett namn på temat "vanligt hederligt svenskt namn, som ändå inte är så välanvänt" och det är Petter. (Inte ens med på topp 100!... jag var väldigt förvånad, för det är ju ett "vanligt" namn" (=okonstigt)) Kan du några fler namn som uppfyller "kraven"?
    Petter är ett bra namn. När du säger "välanvänt" menar du bland barn just nu eller över generationer? Magnus är till exempel ett namn som få barn heter (och då blir man antagligen ganska ensam om sitt namn bland kompisar), däremot finns det ju många som heter Magnus i en äldre generation.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd