• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Phalange

Vilka namn tycker du passar bäst ihop med Ebba och Vera? (både kill o tjejnamn) :)

• annkar78

Tack så mycket för tipsen! Några fina jag inte tänkt på bl.a. Fred och Alba! Jag återkommer när det är dags! Tack igen!

• spöke
    Phalange skrev 2011-08-09 22:25:38 följande:

Vilka namn tycker du passar bäst ihop med Ebba och Vera? (både kill o tjejnamn) :)

Jag skulle gärna kombinera Ebba och Vera med ett enstavigt eller ett trestavigt namn:

Rut Linn My
    Linnéa Johanna Lovisa Viola Matilda Josefin

John Nils Knut Sven
    Fabian Adrian Julius Ossian

• Min dotter

Hej!

Hittat hit efter att du svarat i en av mina trådar.
    Tänkte höra om du vill komma med någon åsikt om mitt lilla dilemma

Har kommit fram till att mina två absoluta favoritnamn till en pojk är Valdemar & Vidar. Storasyster heter Isabelle. Inget av pojknamnen är ju i samma stil, men vilket tycker du ändå passar bäst ihop med Isabelle? Eller har du kanske nått annat förslag?

Tack!   & tack för en läsvärd tråd!

• sara007

Måste få passa på att fråga dig. Väntar vår tredje kille i oktober och har inga namn förslag ännu. Har Martin och Hannes idag, så vad tycker du lillebror ska heta? Tack!

• spöke
    Min dotter skrev 2011-08-10 23:57:48 följande:

Hej!

Hittat hit efter att du svarat i en av mina trådar.
    Tänkte höra om du vill komma med någon åsikt om mitt lilla dilemma

Har kommit fram till att mina två absoluta favoritnamn till en pojk är Valdemar & Vidar. Storasyster heter Isabelle. Inget av pojknamnen är ju i samma stil, men vilket tycker du ändå passar bäst ihop med Isabelle? Eller har du kanske nått annat förslag?

Tack!   & tack för en läsvärd tråd!

Du har rätt - internationella Isabelle är inte i samma stil med fornnordiska Valdemar och Vidar. Men så kan man ju faktiskt gillar fler än en stil. I din tråd hade du även Valter som förslag, har du övergivit det namnet? Jag tycker det skulle passa bäst med Isabelle då det också har en mer internationell klang.

Ljudmässigt tycker jag att Valdemar låter bättre ihop med Isabelle än Vidar. Valdemar är lite mjukare och rundare, medan Vidar är lite spetsigare.

Andra förslag: Vilhelm, Valentin, Vilfred
  • spöke
    sara007 skrev 2011-08-11 00:55:22 följande:
    Måste få passa på att fråga dig. Väntar vår tredje kille i oktober och har inga namn förslag ännu. Har Martin och Hannes idag, så vad tycker du lillebror ska heta? Tack!
    Några förslag:

John Simon Joel Filip Gabriel Oskar Samuel Viktor Adrian Jonatan Vilhelm Adam Jakob

• sara007

Adrian är på min lista nu :) Min brorson heter Filip och bästa vännens barn Oskar vilka är namn jag annars gillar! Tack :)

• spöke
    sara007 skrev 2011-08-11 11:21:10 följande:
    Adrian är på min lista nu :) Min brorson heter Filip och bästa vännens barn Oskar vilka är namn jag annars gillar! Tack :)
    Ja, ofta har ju familj och vänner lite liknande smak. Men det är väl därför man passar bra ihop.
  • Angelica 07

hej..

har du några namn förslag på pojknamn som kan passa bra ihop med stora systers namn som är Angelica.

tycker att det är super svårt..

Angelica 070125
Svar på tråden Spökes namn(t)råd