Inlägg från: Min dotter |Visa alla inlägg
  • Min dotter

Spökes namn(t)råd

Hej!

Hittat hit efter att du svarat i en av mina trådar.
    Tänkte höra om du vill komma med någon åsikt om mitt lilla dilemma

Har kommit fram till att mina två absoluta favoritnamn till en pojk är Valdemar & Vidar. Storasyster heter Isabelle. Inget av pojknamnen är ju i samma stil, men vilket tycker du ändå passar bäst ihop med Isabelle? Eller har du kanske nått annat förslag?

Tack!   & tack för en läsvärd tråd!

• Min dotter
    spöke skrev 2011-08-11 10:48:04 följande:
    Du har rätt - internationella Isabelle är inte i samma stil med fornnordiska Valdemar och Vidar. Men så kan man ju faktiskt gillar fler än en stil. I din tråd hade du även Valter som förslag, har du övergivit det namnet? Jag tycker det skulle passa bäst med Isabelle då det också har en mer internationell klang.

Ljudmässigt tycker jag att Valdemar låter bättre ihop med Isabelle än Vidar. Valdemar är lite mjukare och rundare, medan Vidar är lite spetsigare.

Andra förslag: Vilhelm, Valentin, Vilfred
    Tack snälla för ditt svar!

Valter funderar jag fortfarande fram & tillbaka på...

Har du annars andra namnförslag i samma stil som Isabelle?
    Sambon gillar bl.a Philip, som jag också tycker är ganska fint, men det är trist att namnet legat topp tre i många år tidigare (fast senast så hade det samma plats som Isabelle, så det kanske är ett tecken )
  • Min dotter

Hej Spöke! Har du förslag på syskonnamn (pojk) matchande till Isabell? Söker ett namn som inte är alltför vanligt, samtidigt som det ska vara ett etablerat namn dvs att man hört det förut- i samma stil som Isabell- Tack!

• Min dotter
    spöke skrev 2012-03-19 13:36:56 följande:
    Here we go...

Adrian
    Julius
    Leonard
    Fabian
    Kasper/Casper
    Amadeus
    Leopold
    Malcolm
    Nikolai
    Sakarias
    Edvard/Edward
    Christian/Kristian
    Didrik
    Joakim/Joachim
    Edgar
    Tack! Många fina namn!
  • Min dotter

Hej Spöke! Tack för din inspirerande tråd! Har lite funderingar kring namnet Amilia. Tycker du att det låter dom ett konstlat namn? Gillar tyvärr varken Emilia el Amelia särskilt mkt. Är Amilia ett för "gulligt" namn när barnet blir vuxet? Vad förknippar du namnet med & hur tror du gemene man uppfattar namnet? Tack!

• Min dotter

Hej Spöke!

Vill fråga om råd?

Storebror heter Ludvig och vi funderar på namnet David till ev kommande lillebror. Gillar verkligen namnet David MEN är lite bekymrad för att det rimmar för mkt på Ludvig. Vill Inte att det ska låta för mkt som "Piff och Puff"???? Vad tycker du?

• Min dotter
    spöke skrev 2015-10-30 22:21:32 följande:

Hej! Jag tycker inte att Ludvig & David låter som Piff & Puff, men visst, ändelserna är ganska lika. Har ni fler förslag på listan? Eller är det David som känns bäst? Det är ett klassiskt och stiligt namn så jag förstår varför ni gillar det.

Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är
  • Min dotter

Tack snälla för era förslag!

Älskar Alexander men det är dessvärre "upptaget" av väldigt nära släkting. Viktor & Philip gillar vi också, men de känns inte helt rätt, kanske för att flera barn runt omkring oss som heter just det.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd