• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Runguska

Är denna tråd fortfarande aktuell?

Har nämligen en liten Erik på 3 år som ska bli storebror inom kort. Vad lillebror ska heta är dock långt ifrån bestämt. Namnet ska fungera bra med Erik, fungera internationellt och hellst vara kort eller i alla fall inte långt - tja i samma "stuk" som Erik kort sagt. Alla förslag mottages tacksamt!

• spöke
    Runguska skrev 2011-03-05 22:57:48 följande:
    Är denna tråd fortfarande aktuell?

Har nämligen en liten Erik på 3 år som ska bli storebror inom kort. Vad lillebror ska heta är dock långt ifrån bestämt. Namnet ska fungera bra med Erik, fungera internationellt och hellst vara kort eller i alla fall inte långt - tja i samma "stuk" som Erik kort sagt. Alla förslag mottages tacksamt!
    Absolut!

Jag gillar att kombinera vokalnamn...
    Erik & Oskar
    Erik & Axel 
    Erik & Adam
    Erik & Alfred
    Erik & Aron

Annars kanske...
    Erik & Hugo
    Erik & Vilhelm
    Erik & Martin
    Erik & Jonas
    Erik & John
    Erik & Simon
    Erik & Viktor
    Erik & Karl
    Erik & Valter
    Erik & Harry

• Runguska
    spöke skrev 2011-03-09 22:39:37 följande:
    Absolut!

Jag gillar att kombinera vokalnamn...
    Erik & Oskar
    Erik & Axel 
    Erik & Adam
    Erik & Alfred
    Erik & Aron

Annars kanske...
    Erik & Hugo
    Erik & Vilhelm
    Erik & Martin
    Erik & Jonas
    Erik & John
    Erik & Simon
    Erik & Viktor
    Erik & Karl
    Erik & Valter
    Erik & Harry
    Tack så hemskt mycket! Har "jobbat" på namnlistan idag och "Erik & Simon" tycks jag och maken ha gemensamt samt att det finns med här. Jag får uppdatera när lillebror väl är här och har fått sitt namn!
  • spöke
    Runguska skrev 2011-03-12 05:18:40 följande:
    Tack så hemskt mycket! Har "jobbat" på namnlistan idag och "Erik & Simon" tycks jag och maken ha gemensamt samt att det finns med här. Jag får uppdatera när lillebror väl är här och har fått sitt namn!
    Ser fram emot att få höra resultatet.
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-03-22 23:12:29 följande:
    Om jag säger Siri? :)
    Då säger jag att det är fint och klassiskt namn som inte kan bli fel.
  • MatildaAn

Du har så rätt så!;) Du är möjligtvis inte en man? Isf borde vi skaffa barn och namnge dom, då vi har samma GODA smak;)

• spöke
    MatildaAn skrev 2011-03-23 23:14:29 följande:
    Du har så rätt så!;) Du är möjligtvis inte en man? Isf borde vi skaffa barn och namnge dom, då vi har samma GODA smak;)
    Hihi, tyvärr inte. Jag är en Labolina.
  • MatildaAn

Haha ;) Men du spöket, om jag säger Elis?

• spöke
    MatildaAn skrev 2011-03-27 22:53:53 följande:
    Haha ;) Men du spöket, om jag säger Elis?
    Det tycker jag också om. Men det kanske blir lite för gulligt ihop med systerns namn...?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd