• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    spuff skrev 2011-01-27 21:40:15 följande:
    Hej, har du något namnförslag på en lillasyster åt en Ofelia? Vi vill ha ett flicknamn som inte är tio-i-topp, heller inte för konstigt. Det får inte börja på O, M eller H. Vill heller inte ha Isolde, vilket alla verkar tycka är toppen ihop med Ofelia. Helst inte för långt heller, och med vårt efternamn passar det inte så bra om det slutar på S. Krångligt ;)?
    Ofelia & Celeste
    Ofelia & Laura
    Ofelia & Flora
    Ofelia & Viola
    Ofelia & Annabelle
  • spöke
    sandiberu skrev 2011-01-27 21:50:10 följande:
    Tack för fina förslag! Lägger till några på vår lista :)
    Om du nämner några namn du gillar så kan jag pricka bättre.
  • MoaMaria

Hej,

Har du några förslag på pojknamn som passar till Molly och Freya?! Vi kan inte enas om något alls, haha. Jag gillar korta namn som theo, noah etc. men det gör inte min kille. Han kan inte komma på ett enda pojknamn han gillar.....han har bara sagt kanske till ett namn: william.
    Nån bra idé till oss?

• spöke
    MoaMaria skrev 2011-01-27 22:01:58 följande:
    Hej,

Har du några förslag på pojknamn som passar till Molly och Freya?! Vi kan inte enas om något alls, haha. Jag gillar korta namn som theo, noah etc. men det gör inte min kille. Han kan inte komma på ett enda pojknamn han gillar.....han har bara sagt kanske till ett namn: william.
    Nån bra idé till oss?
    Hannes
    Simon
    Joel
    Dante
    Love 
  • spuff

Tack för förslagen, men Viola var nog det enda jag gillar och det har maken ratat.

• spöke
    spuff skrev 2011-01-27 22:19:34 följande:
    Tack för förslagen, men Viola var nog det enda jag gillar och det har maken ratat.
    Nämn gärna några namn som du resp. maken gillar så kan jag träffa lite bättre...
  • spuff

Vi är hemskt oense, men Ester gillar vi båda, vet inte om det börjar bli väldigt vanligt bara. Jag gillar Esme, Beth, Björk och lite andra småudda namn. Maken gillar Isa, Asta...

• lokisse
    spöke skrev 2011-01-27 21:46:10 följande:
    Peruken är väl tuff.
    sant men att var namngiven efter en frisyr gubbe eller en irlänsk sjö är fragan...Spöke
    Nej det tror jag inte!
  • spöke
    lokisse skrev 2011-01-27 22:29:35 följande:
    sant men att var namngiven efter en frisyr gubbe eller en irlänsk sjö är fragan...Spöke
    Walesisk! Tungan ute
  • spöke
    spuff skrev 2011-01-27 22:27:44 följande:
    Vi är hemskt oense, men Ester gillar vi båda, vet inte om det börjar bli väldigt vanligt bara. Jag gillar Esme, Beth, Björk och lite andra småudda namn. Maken gillar Isa, Asta...
    Estrid då? Inte alls lika vanligt.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd