• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Sassens skrev 2011-01-26 23:48:13 följande:
    Vad tycker du om namnet Ben Dover?
    Lite i samma genre som Ann Ahl...?
  • MatildaAn

Åh vad skönt att höra:) Tycker du har så bra förslag och tankar kring namn :)

Vad finns det fler för namn med [ei] -ljud? :) gillar också det (gärna pojk och flicknamn)

Vi verkar ha samma smak när det gäller namn så detta är suveränt :) även fast inget syskon är planerat så tycker jag detta är skoj :)

• spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-26 23:54:26 följande:

Vad finns det fler för namn med [ei] -ljud? :) gillar också det (gärna pojk och flicknamn)

Vi verkar ha samma smak när det gäller namn så detta är suveränt :) även fast inget syskon är planerat så tycker jag detta är skoj :)
    Det ska jag fundera på när jag lagt mig i sängen för att vänta på John Blund. Meddelar resultatet imorgon. Natti så länge! Spöke
  • NochA
    spöke skrev 2011-01-26 23:47:43 följande:
    Man ska vara kräsen. Det är ett viktigt beslut.

Nova & Alvin
    Nova & Elvis
    Nova & Ivan

(v är en fin bokstav, kunde fungera som en bra röd tråd) 
    Skönt att du inte känner dig kritiserad när jag ratar i allafall

Alvin- hade vi innan på förslag med så döptes kompisens son till det
    Elvis- Ingen favorit o jag känner en kille med det namnet som dog ung
    Ivan- Min sambo kunde bara tänka på Ivan den förskräcklige, hehe

Vad tycker du om:
    Nova & Alex
    Nova & Neo
    Nova & Oliver
    Nova & Isak
    Nova & Casper
  • Tankgirrrl
    spöke skrev 2011-01-26 23:38:38 följande:
    Enligt scb:
    Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Ilon. Av dessa har 6 namnet Ilon som tilltalsnamn. Det finns 26 män som har förnamnet Ilon. Av dessa har 19 namnet Ilon som tilltalsnamn.
    Det har blivit ett unisexnamn. Anledning att du främst tänker på en kvinna är kanske pga Ilon Wikland som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker.

Lite längre namn: Valentin Leonard Fabian Rafael Isidor Amandus Amadeus 
    Jo jag tänkte först att det var ett killnamn men sen blev jag osäker för alla sade emot. men då står det nog mellan Ilon och Love.... Vilket passar bäst med Adora?  och ihop med Hjalmar?
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-26 23:54:26 följande:

Här kommer lite namn med [ei]-ljud:

Eydis Eivor Eir Reidun Eila Eina  Eila Neila Leia Theia Heidrun Solveig Meja

Leif Frej Einar Eivind Eivar Reidar Reinhold Reine Eirik Eigil Freivid Geir Heimer
  • spöke
    honeypie84 skrev 2011-01-26 23:58:55 följande:
    Skönt att du inte känner dig kritiserad när jag ratar i allafall

Alvin- hade vi innan på förslag med så döptes kompisens son till det
    Elvis- Ingen favorit o jag känner en kille med det namnet som dog ung
    Ivan- Min sambo kunde bara tänka på Ivan den förskräcklige, hehe

Vad tycker du om:
    Nova & Alex
    Nova & Neo
    Nova & Oliver
    Nova & Isak
    Nova & Casper
    Nova & Alex: ett bra namn, men det kommer så klart vara många som antar att han heter Alexander. 
    Nova & Neo: jag tycker det blir lite för gulligt med Nova & Neo ihop...
    Nova & Oliver: snyggt med v i båda namnen som en röd tråd
    Nova & Isak: låter bra ihop och rent grafiskt ser det snyggt ut med lika många bokstäver
    Nova & Casper: passar också bra ihop
  • lokisse

hej spökowitsch!
    varifran kommer namnet linn?

Nej det tror jag inte!
  • spöke
    Tankgirrrl skrev 2011-01-26 23:59:13 följande:
    Jo jag tänkte först att det var ett killnamn men sen blev jag osäker för alla sade emot. men då står det nog mellan Ilon och Love.... Vilket passar bäst med Adora?  och ihop med Hjalmar?
    Adora & Ilon: vokalnamn låter nästan alltid bra ihop. 
    Adora & Love: adore & love hör ju ihop

Ilon Hjalmar eller Love Hjalmar tycker jag inte spelar någon roll. Passar båda namnen med ert efternamn? 
  • spöke
    lokisse skrev 2011-01-27 21:10:04 följande:
    hej spökowitsch!
    varifran kommer namnet linn?
    Hej kissen!

Linn är ett relativt nybildat namn. Troligtvis är det en kortform till Linnéa, och kommer därmed från Carl von Linnés släktnamn (på latin: Linnaeus).

Ett annat möjligt ursprung är som kortform till namn som slutar på -lin.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd