• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-25 21:52:35 följande:
    Om jag säger Eldin, vad säger du då Spöket? :)
    Tror det är ett jugoslaviskt namn... 
    Men skulle kunna vara nordiskt också eftersom ordleden stämmer överens med andra nordiska namn.
  • NochA

Hej!

Du får gärna komma med namnförslag på kommande lillebror
    Stora syster heter Nova.

Förslag som vi har är: Alex, Oliver, Neo, Casper

Jag är rätt förtjust i korta namn eller namn som inte automatiskt blir till ett smeknamn. Därav Alex och inte Alexander t.ex.

• spöke
    Iglocia skrev 2011-01-25 00:05:51 följande:
    Vad tänker du när du hör "Eduardo, Joaquin, Miguel, Samuel, Julia och Daniel"? Förslag på namn till eventuell lillebror/lillasyster? :)
    Lillebror:
    Mateo Cesar Adrián Marco Santos

Lillasyster: 
    Clara Aurelia Alicia Ines Laura Leticia
  • spöke
    rosendal skrev 2011-01-25 22:21:31 följande:
    Det här verkar vara en passande tråd för oss. Vi fick en underbar son för fem veckor sen men han är fortfarande namnlös :-S. 
    Jag tycker det är jättekul med namn och har alltid haft en bestämd åsikt om vad jag tycker, vilka namn som är fina och vilka namn som passar ihop eller inte. Men nu när vår son ska ha ett namn blir jag bara snurrig och helt matt bara av att tänka på det och inte blir det bättre av att alla människor tycker och tänker så mycket.

Namnen som vi har varit inne på är:
    Morris, vilket nu vi har sumpat helt då vi har fått så negativa reaktioner på det.
    Levis, som jag tycker är väldigt fint men många tycker inte det är ett namn.
    Elmer, fint men inte så mycket mer.
    Algot men det låter lite för snällt tycker jag. 
    Elton är ett nytt förslag men jag tycker det låter konstigt ihop med systers namn, synd för det är väldigt fint.
    Dante, fint! 

Storasyster heter Edda Axelina.

Han ska heta Gunnar i andranamn (släktnamn).

Vi skulle helst ha ett namn som passade bra ihop med Edda både stilmässigt och att det lät bra ihop (vilket inte våra namnförslag gör) men jag har efter ha läst alla namnsidor, eftertexter på tv/filmer, böcker mm mm har jag inte hittat något som passar. Så nu har jag lite gett upp tanken på att det ska passa ihop och tänker att huvudsaken är att vi hittar ett namn vi gillar. 

Så har du tid och lust tar vi gärna emot lite tankar och idéer! 
    Tack på förhand / Maja   
    Jag tror att ditt problem är att du har frossat fööör mycket i namn och nu känns inget rätt. Du har luktat på alltför många parfymer och nu gillar inte näsan någon av dem. Jag har en idé. Inboxa mig om du är intresserad.
  • Linn och Robin

Hej!

Har en son, Dante Gabriel och en dotter Ebba Evelina och nu väntas ytterligare en syster.
    Mitt namnförslag till sambon på vår kommande dotter är Thelma Elise, men det ratar han totalt.
    Gillar även namn som Agnes, Tyra, Ellen, Signe.. Tyvärr kan inte jag och sambon komma överens om några av namnen, har du något förslag?

Gabriel 061217 & Ebba 090515 & BF 110328
  • Tankgirrrl

Hej!
    vilken rolig tråd! Jag har en fråga, vi har en Adora (mellannamn Julia) idag och hon ska bli storasyster till en lillebror som vi vet ska ha mellannamnet Hjalmar, tilltalsnamnet funderar vi ännu på men det enda vi är överrens om är Love. Vi vill ha ett mjukt killnamn som passar ihop med Adora. Vi gillar lite annorlunda namn!
    tacksam för hjälp!

• spöke
    honeypie84 skrev 2011-01-26 22:45:57 följande:
    Hej!

Du får gärna komma med namnförslag på kommande lillebror
    Stora syster heter Nova.

Förslag som vi har är: Alex, Oliver, Neo, Casper

Jag är rätt förtjust i korta namn eller namn som inte automatiskt blir till ett smeknamn. Därav Alex och inte Alexander t.ex.
    Vad tycker du om...

Felix Hannes Jack Leo Dante Dino Elvin Joel Roman Zack

• spöke
    Linn och Robin skrev 2011-01-26 22:58:39 följande:
    Hej!

Har en son, Dante Gabriel och en dotter Ebba Evelina och nu väntas ytterligare en syster.
    Mitt namnförslag till sambon på vår kommande dotter är Thelma Elise, men det ratar han totalt.
    Gillar även namn som Agnes, Tyra, Ellen, Signe.. Tyvärr kan inte jag och sambon komma överens om några av namnen, har du något förslag?
    Ja, det är sällan helt lätt att komma överens. Vad tycker sambon om för namn?

Vad sägs om att fortsätta med namn med B i... som en röd tråd?
    Rebecka Isabella  Beata Bianca Blanca
  • Jordgubbssmak

Vår lille son heter William (pappas val) Casper (mitt val) Illidan (storebrors val)
    Egentligen ville jag inte ha William för att det var så vanligt och jag ville heller inte ge honom
    tre namn men det blev bästa kompromissen vi kom på just då i alla fall.
    Under Willes första år har vi mer och mer på skoj gett honom smeknamnet Willidan. Alltså en sammanslagning
    av Willidan och Illidan. Vad tror du om att byta till detta namn istället? 
    Tror inte att det finns, har du någongång sett det? Tror du det går igenom? Är det gångbart eller är det jag som nu är så van att höra det att jag tycker det låter helt normalt. 

• NochA
    spöke skrev 2011-01-26 23:08:21 följande:
    Vad tycker du om...

Felix Hannes Jack Leo Dante Dino Elvin Joel Roman Zack

Tack för ditt snabba svar!

Felix: fint, ska kolla vad sambon tycker
    Hannes: heter sambons extjejs pojk
    Jack: för hårt på nåt sätt
    Leo: heter min kompis son
    Dante: kopplar jag samman med en häst
    Dino: nää
    Elvin: vet jag inte riktigt vad jag tycker om.. får fundera lite på den