Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Spökes namn(t)råd

Hej!

Jag undrar om du vet vad namnen Hildemar,Linnar och Signar betyder?

Kram

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Tack för dina svar! :)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Jag absolut älskar norska namn. Har du någon info om namnen Viljar,Trym,Tiril,Edel och Iben? Vad de betyder och härstammar ifrån och så?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    spöke skrev 2013-04-23 22:57:06 följande:
    Viljar: Kan vara en relativt ny sammansättning av de fornnordiska ordleden vil (vilja) och her (här - krigare alltså). Har blivit poppis i Norge under 2000-talet. (Samma namn finns också med estniskt ursprung).

Trym: En jätte i nordisk mytologi. Kommer från det fornnordiska ordet för oljud. Har också blivit poppis i Norge under 2000-talet.

Tiril: Relativt ny sammansättning i samma mönster som t.ex. Toril och Siril. Kan komma från en dikt av Johan Sebastian Welhaven - "Lokkende toner". Tirilil Tove. Langt, langt bort i Skove. Ordet kan också betyda staven som använder när man kärnar smör.

Edel: Norsk form av det germanska namnet Edela och andra liknande namn som börjar med Edel- eller Adel-. Betyder ädel.

Iben: Unisexnamn. Ursprunget är osäkert men det finns teorier som menar att det kommer från ebenholts (träslag) eller att det är ett smeknamn för Ivo.

Användning i Sverige:

Det finns 26 män som har förnamnet Viljar. Av dessa har 15 namnet Viljar som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Trym. Av dessa har 20 namnet Trym som tilltalsnamn. 
    Det finns 23 kvinnor som har förnamnet Tiril. Av dessa har 19 namnet Tiril som tilltalsnamn. 
    Det finns 198 kvinnor som har förnamnet Edel. Av dessa har 87 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Edel. Av dessa har 7 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 90 kvinnor som har förnamnet Iben. Av dessa har 62 namnet Iben som tilltalsnamn.
    Det finns 7 män som har förnamnet Iben. Av dessa har 2 namnet Iben som tilltalsnamn.

Tack för infon :) Säker får framtida barn något norskt fint namn(om bara sambon låter sig övertalas:P). Passar så bra med dotterns namn Liv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd