• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-08-28 21:30:19 följande:
    Syskon till Alfred? :)
    Alfred passar bra med andra fornnordiska namn...

Asta Hilda Saga Disa Tove

Eskil Folke Ivar Svante Vilgot 
  • spöke
    spöke skrev 2011-08-28 22:03:24 följande:

(Vilgot är iofs forntyskt... )
  • spöke
    FridaKarin skrev 2011-08-28 22:08:11 följande:
    Syskon till Vidar?
    Där skulle också jag rekommendera ett fornnordiskt namn...

Vidar & Svea
    Vidar & Hilda
    Vidar & Astrid

Vidar & Gusten
    Vidar & Svante
    Vidar & Hilding 
  • Krake
    spöke skrev 2011-08-28 22:03:24 följande:

Enligt Wiipedia är Alfred av engelskt ursprung. Det har jag alltid trott. Stämmer inte det?
    Moster, inte monster.
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-28 22:28:28 följande:
    Enligt Wiipedia är Alfred av engelskt ursprung. Det har jag alltid trott. Stämmer inte det?
    Jo, det stämmer, ursäkta... är nog för trött. Jag satt och tänkte på Algot.

Anyway, jag tycker Alfred passar bra med fornnordiska namn också, liksom forntyska och fornengelska. De flesta forngermanska namn helt enkelt.  
  • Snåjtis

Havannah, Ofelia & Cornelis, visst har dom bra klang tillsammans? :) Andra förslag till vad flickornas lillebror ska heta är Charlie och Dante. Dom namnen känns dock lite vanliga. Lykke tycker jag är fint men blir nedröstar av sambon. ;)

• spöke
    Snåjtis skrev 2011-08-28 22:38:25 följande:
    Havannah, Ofelia & Cornelis, visst har dom bra klang tillsammans? :) Andra förslag till vad flickornas lillebror ska heta är Charlie och Dante. Dom namnen känns dock lite vanliga. Lykke tycker jag är fint men blir nedröstar av sambon. ;)
    Cornelis är ett fint namn, absolut. Annars kanske: Nicolai, Florian eller Leopold? 
  • Snåjtis
    spöke skrev 2011-08-28 22:42:14 följande:
    Cornelis är ett fint namn, absolut. Annars kanske: Nicolai, Florian eller Leopold? 
    Det är helt klart fint, men inte så många som heter så (barn).

Men namnet Lykke, det är väl könsneutralt?
  • spöke
    Snåjtis skrev 2011-08-28 22:47:31 följande:
    Det är helt klart fint, men inte så många som heter så (barn).

Men namnet Lykke, det är väl könsneutralt?
    Ja, det är könsneutralt.

Det finns 707 kvinnor som har förnamnet Lykke. Av dessa har 378 namnet Lykke som tilltalsnamn. Det finns 102 män som har förnamnet Lykke. Av dessa har 11 namnet Lykke som tilltalsnamn.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd