• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Samrick skrev 2011-09-23 10:59:09 följande:
    Tack så mycket Jag gillar Miriam, Celia, Eden, Emmelina och Melina. Det svåra är att få sambon att gilla namnen också...han lyckas alltid hitta något fel.
    Aha, har han några favoritnamn?
  • barbiesSister

Mina barn heter Emma och Jonathan, nu väntar vi tillökning i januari och har jätte svårt att hitta namn. Våra ungar har inte jätte traditionella smeknamn, EmEm och ThanThan, Emi och Jonis, Emmis och Thannis. Nästa knattes namn ska gå att göra liknande smeknamn (framför allt så som EmEm och ThanThan).

Det ska inte vara ett nytt namn, typ som Nova och Tindra, men inte heller som Märta, Greta, Elsa och Alva. Det får gärna vara traditionellt men ska även kunna funka i utlandet. Hoppas du kommer på några tips!

Annie - bipolär mamma till 2 men det känns som 17
  • Mrs Chika
    barbiesSister skrev 2011-09-24 11:26:53 följande:
    Mina barn heter Emma och Jonathan, nu väntar vi tillökning i januari och har jätte svårt att hitta namn. Våra ungar har inte jätte traditionella smeknamn, EmEm och ThanThan, Emi och Jonis, Emmis och Thannis. Nästa knattes namn ska gå att göra liknande smeknamn (framför allt så som EmEm och ThanThan).

Det ska inte vara ett nytt namn, typ som Nova och Tindra, men inte heller som Märta, Greta, Elsa och Alva. Det får gärna vara traditionellt men ska även kunna funka i utlandet. Hoppas du kommer på några tips!
    Hej. Kom att tänka på dessa namn när jag läste din fråga:

Johannes - JohnJohn, Hannis
    Samuel - SamSam, Sammis
    William - WillWill, Willis
    Elias - ELEL - Ellis

Ellen - ELEL, Ellis
    Olivia - LiLi - Livis
    Filippa - FiFi, Filippis
    Miranda - MiMi - Mirandis
  • spöke
    barbiesSister skrev 2011-09-24 11:26:53 följande:

Linnéa: LinnLinn
    Josefin: FinFin 
    Sofie: FiFi
    Lina: LiLi
    Jillian: JillJill

Samuel: SamSam
    Adam: DamDam
    Joakim: KimKim
    Nikolai: LaiLai
    (Hampus: PussPuss )

• OHs mamma

Hej igen!

I juni dyker ju Oscars syskon upp och vi gillar namnet Harry, men är nyfiken på vad det finns för liknande namn?

Har du några fler förslag på syskonnamn?

• Krake

Jag undrar om du vet om Lamar är ett namn? Den blivande pappan tjötar om det som tredje förnamn åt en kommande pojke.

Moster, inte monster.
  • Cute Baby
    spöke skrev 2011-09-18 21:38:39 följande:
    Jag tycker båda funkar bra, men Ella passar kanske snäppet bättre då det liksom Victor och Alexander är ett mer etablerat namn som ingen kommer ha problem att stava eller uppfatta (medan Mila är väldigt nära Milla).

Pojknamn:
    Elias Jacob Samuel Jonathan Gabriel Martin Simon  
    Men vilka andra namn skulle passa fint med victor & alexander ???
  • Yinsan

Spöke, du som är namnoraklet, varför är Hedvig feminint och Ludvig maskulint? Känns som det borde falla under samma kategori.

• Cute Baby
    Krake skrev 2011-10-09 10:46:12 följande:
    Jag undrar om du vet om Lamar är ett namn? Den blivande pappan tjötar om det som tredje förnamn åt en kommande pojke.
    Lamar är ett arabisk tjej namn.
    vet ej vad de betyder

Svar på tråden Spökes namn(t)råd