• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-11-01 16:07:21 följande:
    Har en dotter som heter Eline, syskon kommer snart. Namn förslag till både kille och tjej!

Behöver ej vara lika ovanligt.  
    Eline är ganska svårt att kategorisera, därför vet jag inte riktigt vilken typ av namn du gillar. Kan du nämna några andra namn som du gillar - så blir det lättare för mig att pricka rätt.
  • Lillajagmedstorahjärtat
    spöke skrev 2011-11-01 17:37:39 följande:
    Eline är ganska svårt att kategorisera, därför vet jag inte riktigt vilken typ av namn du gillar. Kan du nämna några andra namn som du gillar - så blir det lättare för mig att pricka rätt.
    Tjejnamn: Juni, Mira, Vanna, Smilla, Simone... 

Killnamn däremot är jättesvårt... Gillar Elliot Flört
  • spöke
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-11-01 20:31:23 följande:
    Tjejnamn: Juni, Mira, Vanna, Smilla, Simone... 

Killnamn däremot är jättesvårt... Gillar Elliot Flört
    Vanna är väldigt sött. I like. Och Eline och Vanna låter bra ihop, lätt att säga. Skulle stryka Simone för att det har samma ändelse, och variation gör namnen mer individuella och unika i sig själva.

Pojknamnsförslag:
    Fabian Hannes Joen Samuel Valter Axel Ossian  
  • Lillajagmedstorahjärtat
    spöke skrev 2011-11-01 21:21:43 följande:
    Vanna är väldigt sött. I like. Och Eline och Vanna låter bra ihop, lätt att säga. Skulle stryka Simone för att det har samma ändelse, och variation gör namnen mer individuella och unika i sig själva.

Pojknamnsförslag:
    Fabian Hannes Joen Samuel Valter Axel Ossian  
    Tack! Glad
  • spöke
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-11-01 22:00:42 följande:
    Tack! Glad
  • Liiza

Hej! Jag vill ha tips på både pojk- och flicknamn till bebisen som kommer i februari. Storebröderna heter Maximilian och Dexter. Det måste inte vara ett namn som innehåller X (även om vi mest varit inne på det ) Gärna ett namn som fungerar internationellt, , då pappan har ursprung fr Holland, men inte heller det är något måste Tusen TACK för eventuella tips

• spöke
    Liiza skrev 2011-11-14 17:31:56 följande:
    Hej! Jag vill ha tips på både pojk- och flicknamn till bebisen som kommer i februari. Storebröderna heter Maximilian och Dexter. Det måste inte vara ett namn som innehåller X (även om vi mest varit inne på det ) Gärna ett namn som fungerar internationellt, , då pappan har ursprung fr Holland, men inte heller det är något måste Tusen TACK för eventuella tips
    Kolla gärna de här trådarna som jag har gjort tidigare:

Pojknamn med X: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61758212.html
    Flicknamn med X: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61758508.html

• Liiza

Tackar Kollat dem, kul Sixten, Axel, Beatrix är väl de namn vi har nu, men... Är inte säker...

• knisse

vet du nagot om namnet naja?

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • johannaalkehag

Okey så Zelda passar till Leija? Vi har en Leija Lily nu skulle Zelda Ellie passa på ett syskon? Alltså för å andra namn :) Leon tyckte du inte, men Theo, Elliot, Alvin eller Benji? Passar något av dom namnen? Även Jard som andra namn :)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd