• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • vildaungarnasmamma

Hej hej.
    Finns risk att jag ska få bebisen prematurt, så jag undrar om du TS har några starka och helst inte bland de vanligaste namnen på lager.
    Namnen ska passa ihop med:
    Alfons Loke Bellatrix (som syskonen heter)

Helst pojknamn då vi är nästan 100 på att det är en liten kille...

Tack på förhand!

• spöke
    Liiza skrev 2011-11-14 19:47:07 följande:
    Tackar Kollat dem, kul Sixten, Axel, Beatrix är väl de namn vi har nu, men... Är inte säker...
    Annars finns det ju många andra bokstäver att välja mellan...
  • knisse
    knisse skrev 2011-11-15 08:43:14 följande:
    vet du nagot om namnet naja?
    narja stavas det.. suck
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • spöke
    knisse skrev 2011-11-15 08:43:14 följande:
    vet du nagot om namnet naja?
    Naja kan vara en variant av Nadia/Nadja som betyder hoppful. Hittar också träffar på att det kan vara grönländskt och arabiskt. Jag tror helt enkelt att det är ett namn som uppkommit på olika håll. Svårt att hitta tillförlitlig info om namnet dock.
  • spöke
    knisse skrev 2011-11-17 21:05:07 följande:
    narja stavas det.. suck
    Aha.  

Finns bara en enda kvinna i Sverige som heter Narja. Men hela 50 st som heter Naja.

Hittar ingen info om Narja i mina böcker. Har du själv nån aning om var det kan komma ifrån? 
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2011-11-15 23:48:03 följande:
    Okey så Zelda passar till Leija? Vi har en Leija Lily nu skulle Zelda Ellie passa på ett syskon? Alltså för å andra namn :) Leon tyckte du inte, men Theo, Elliot, Alvin eller Benji? Passar något av dom namnen? Även Jard som andra namn :)
    Ja, Leija & Zelda tycker jag blir bra.

Theo, Elliot och Alvin funkar bra. Benji känns inte så manligt... passar bättre på små bäbisar än på vuxna män. Hellre Benjamin isf... med smeknamnet Benji.  
  • knisse
    spöke skrev 2011-11-17 21:13:18 följande:
    Aha.  

Finns bara en enda kvinna i Sverige som heter Narja. Men hela 50 st som heter Naja.

Hittar ingen info om Narja i mina böcker. Har du själv nån aning om var det kan komma ifrån? 
    det ska vara ett eskima namn med betydelsen lilla syster
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • spöke
    vildaungarnasmamma skrev 2011-11-17 11:42:30 följande:
    Hej hej.
    Finns risk att jag ska få bebisen prematurt, så jag undrar om du TS har några starka och helst inte bland de vanligaste namnen på lager.
    Namnen ska passa ihop med:
    Alfons Loke Bellatrix (som syskonen heter)

Helst pojknamn då vi är nästan 100 på att det är en liten kille...

Tack på förhand!
    Gabriel = Guds kämpe
    Leopold = lejon + djärv
    Leonard = stark som ett lejon
    Einar = kämpe 
    Valentin = frisk & stark
    Viktor = segrare

• spöke
    knisse skrev 2011-11-17 21:42:31 följande:
    det ska vara ett eskima namn med betydelsen lilla syster
    Jag kanske borde skaffa mig en bok om eskimånamn.
  • Apolline

Det finns ju den där eskimålaren, Eskil Eskimårtensson, som var kär i eskimön Eskimånika, eller hur låten nu gick. Själv väntar jag på tvillingar, hade bestämt Tage till den ena, men vet inte om det blir snubbligt till efternamnet som börjar på E (enstavigt, tre bokstäver)?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd