• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    ingensoldat skrev 2011-12-08 16:57:11 följande:
    Är nyfiken på vad du har att säga om namnet Lovina?
    Det finns 113 kvinnor som har förnamnet Lovina. Av dessa har 69 namnet Lovina som tilltalsnamn.

Det finns flera möjliga ursprung:

- Variant av namnet Lavinia.
    - Amerikanskt ursprung, med betydelsen warm.
    - Lovina är en ort på Bali.

I Sverige kan jag kan tänka mig att det blivit omtyckt för att det påminner om andra flicknamn som Lovisa.  
  • spöke
    knisse skrev 2011-12-15 19:49:39 följande:
    ja nu när du säger det. jag förknippar blommnamn mer med iris och rose.
    Trevligare att tänka på blomman Lotus än på bilen. {#emotions_dlg.flower}
  • spöke
    Hugooo skrev 2011-12-10 22:04:05 följande:
    Hej Spöke !
    Jag och min man har helt kört fast när det gäller pojknamn, kommer inte överens alls..
    Vi har en liten Alfons sen tidigare men lillebrors namn måste inte passa hundra med det..

Två namn som varit på tapetan är Bim och Tias, men jag har backat när jag tittade på betydelsen av Bim så kändes det aknske som att det var för feminint för en pojke. Vad tycker du? Tias vart jag osäker på då pappan heter Mattias, kul men den variant, lite Mattias jr, men tänker att det blir jobbigt hemma när man ropar efter dom, lätt att höra fel osv.. Vad har du för tankar. Eller har du andra blra förslag, gillar kortare namn,,
    Hej!

Jag tycker nog också att Bim är lite mer feminint än maskulint. Statistiken säger:
    Det finns 148 kvinnor som har förnamnet Bim. Av dessa har 106 namnet Bim som tilltalsnamn. Det finns 13 män som har förnamnet Bim. Av dessa har 7 namnet Bim som tilltalsnamn.  När det gäller Tias så kan det bli lite knepigt om pappan heter Mattias. Men ofta har man ju en massa andra smeknamn inom familjen som man kan använda. Ett annat namn som påminner om Tias är Lias.

Annars tycker jag att Alfons låter bra ihop med andra namn som innehåller F:
    Alfons & Fred
    Alfons & Felix
    Alfons & Frank
    Alfons & Finn
    Alfons & Fabian 
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:22:42 följande:
    Jag vet att jag frågat innan men är så galet nyfiken. Har ju en leija här hemma sen tidigare. Passar Alvin, viggo och Theo ihop med det namnet? Och flicknamn så tänkte vi oss kanske Zelda, Haylie eller
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:23:19 följande:
    Evalie? Eller Vilks andra namn tycke du?
    Jag tycker Leija passar bäst med Alvin och Theo. De känns liksom Leija lite modernare än Viggo.

Zelda funkar bra med Leija. Lite popkultur. Leija & Haylie tycker jag blir lite för lika och svårt att säga ihop. Evalie känns som en blandning av Eva och Anneli, och därav inte så modernt som Leija. Vad tycker du om Evelyn? 
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2011-12-16 19:39:31 följande:
    Nej jag gillar inte evelyn. Men det blir nog en Zelda eller Alvin.
    Det blir bra.
  • BeautifulPink

Vill ha förslag på namn på tre bokstäver. Både flicknamn och pojknamn. Ska passa med Neo.

~*Neo 090516*~ ~*Plutt bf 120209*~
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2011-12-16 21:36:16 följande:
    Vill ha förslag på namn på tre bokstäver. Både flicknamn och pojknamn. Ska passa med Neo.
    Lia Isa Ida Lis Amy Lin Gry Kim Aya Una Uma Ava Tua Zoe Ada Mia 

Max Tim Jim Kim Ted Sam Ian Ben Set Eli Zeb Mac Loa 
  • juliasofia

Hej

söker namn som är i samma stil och passar med Alfred. några tips????????
    Namnen vi har är Ivar, Valter,  Axel, Edvin och Vilhelm. Alice, Vilma, Viola, Elsa.

• spöke
    juliasofia skrev 2011-12-27 09:41:56 följande:
    Hej

söker namn som är i samma stil och passar med Alfred. några tips????????
    Namnen vi har är Ivar, Valter,  Axel, Edvin och Vilhelm. Alice, Vilma, Viola, Elsa.
    Tycker att alla dina förslag funkar bra med Alfred. Jag gillar kombinationer med olika vokaler.

Alfred & Edit(h)
    Alfred & Ellen
    Alfred & Elvira

Alfred & Edvard/Edward
    Alfred & Edmund
    Alfred & Oskar
Svar på tråden Spökes namn(t)råd