• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • hernameispekka

Såg att du i början pratade om namn med färgbetydelser. Jag använde behind the name och gjorde en liten lista :) Vet inte om ni gjort det innan men kan ju inte skada :P

Vit: Alban, Albus, Fingal, Gwen, Laban

Svart: Blake, Krishna, Li, Melanie, Nigel, Smith

Brun: Bruno, Duncan

Grön: Aina, Chloe, Irving, Legolas, Rina

Röd: Adam, Gilroy, Phoenix, Reed, Ruby, Rufus, Russell, Sienna

Gul: Blaine

Blå: Cyan, Livius, Nila

Orange: Cam

Grå: Gray, Griselda, Lloyd

• Silversvans

Skrev här för evigheter sedan och kom på att jag glömde att tacka för namnförslagen!

Det blev i alla fall en Elias!

• Kim J

Hej! Jag och min man älskar namnet Charlie, men det var när han var bensäker på att en pojk väntades.
    hur passar det då på en liten flicka?! Jag tycker det är superfint men min man känner nog att det är mer ett pojknamn. Själv tror jag ju att barnet gör namnet och hon kommer vara sötaste flickan Charlie!
    Det är ju ovanligt på tjejer, hur mycket reaktioner får man vänta? Själv har jag också ett unisexnamn ju och tycker inte det är något konstigt :)
    Vad tycker du?

Vi har svårt att komma överens annars, tips på franskklingande namn mottages. D Gillar mannen!
    Jag gillar Lexie och Cloé, han typ Elle, Isabelle. mm.

• spöke
    hernameispekka skrev 2012-03-04 02:14:06 följande:
    Såg att du i början pratade om namn med färgbetydelser. Jag använde behind the name och gjorde en liten lista :) Vet inte om ni gjort det innan men kan ju inte skada :P

Vit: Alban, Albus, Fingal, Gwen, Laban

Svart: Blake, Krishna, Li, Melanie, Nigel, Smith

Brun: Bruno, Duncan

Grön: Aina, Chloe, Irving, Legolas, Rina

Röd: Adam, Gilroy, Phoenix, Reed, Ruby, Rufus, Russell, Sienna

Gul: Blaine

Blå: Cyan, Livius, Nila

Orange: Cam

Grå: Gray, Griselda, Lloyd

Tack!
  • spöke
    Silversvans skrev 2012-03-04 08:44:27 följande:
    Skrev här för evigheter sedan och kom på att jag glömde att tacka för namnförslagen!

Det blev i alla fall en Elias!
    Fint namn!
  • spöke
    MosterEsther skrev 2012-03-07 12:02:17 följande:
    Ebby / Ebbie på en liten flicka?
    Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Ebby. Av dessa har 6 namnet Ebby som tilltalsnamn. Det finns 2 män som har förnamnet Ebby. Av dessa har 2 namnet Ebby som tilltalsnamn. Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Ebbie. Av dessa har 3 namnet Ebbie som tilltalsnamn. Det finns ingen man som har namnet Ebbie som förnamn. Det finns ingen kvinna som har namnet Ebbi som förnamn. Det finns 1 man som har förnamnet Ebbi. Av dessa har 1 namnet Ebbi som tilltalsnamn.

Ganska unisex alltså... Jag tycker att det funkar bra som namn. Påminner om välkända namn som Emmy, Ebba och Abby.

• spöke
    Kim J skrev 2012-03-07 21:41:09 följande:
    Hej! Jag och min man älskar namnet Charlie, men det var när han var bensäker på att en pojk väntades.
    hur passar det då på en liten flicka?! Jag tycker det är superfint men min man känner nog att det är mer ett pojknamn. Själv tror jag ju att barnet gör namnet och hon kommer vara sötaste flickan Charlie!
    Det är ju ovanligt på tjejer, hur mycket reaktioner får man vänta? Själv har jag också ett unisexnamn ju och tycker inte det är något konstigt :)
    Vad tycker du?

Vi har svårt att komma överens annars, tips på franskklingande namn mottages. D Gillar mannen!
    Jag gillar Lexie och Cloé, han typ Elle, Isabelle. mm.
    Kim J skrev 2012-03-08 15:58:32 följande:
    Äsch, då! Nu blev det en Charlie ;)
    Har hon kommit redan?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd