• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Snurron

Hej Spöke!

Jag har inte kunnat följa HELA tråden men du verkar onekligen väldigt duktig på det här med namn, vad som kan passa bra ihop och sådär! Imponerande!

Jag har problem som jag inte trodde jag skulle ha. När jag väntade mitt första barn tyckte jag att det måste ju vara jätteenkelt att komma på flicknamn, det finns ju så många fina. Fick en kille,  och han fick namnet Hannes.

Nu, när jag vet att jag väntar en lillasyster till honom så står det helt still i huvudet vad gäller flicknamn. Vill gärna ha ett namn som är lika "mjukt", som jag tycker namnet Hannes är. Det FÅR ha samma begynnelsebokstav men måste absolut inte ha det, bara något som "passar". Tycker om lite "äldre", eller traditionella, namn...

• spöke
    Snurron skrev 2012-03-30 16:18:37 följande:
    Hej Spöke!

Jag har inte kunnat följa HELA tråden men du verkar onekligen väldigt duktig på det här med namn, vad som kan passa bra ihop och sådär! Imponerande!

Jag har problem som jag inte trodde jag skulle ha. När jag väntade mitt första barn tyckte jag att det måste ju vara jätteenkelt att komma på flicknamn, det finns ju så många fina. Fick en kille,  och han fick namnet Hannes.

Nu, när jag vet att jag väntar en lillasyster till honom så står det helt still i huvudet vad gäller flicknamn. Vill gärna ha ett namn som är lika "mjukt", som jag tycker namnet Hannes är. Det FÅR ha samma begynnelsebokstav men måste absolut inte ha det, bara något som "passar". Tycker om lite "äldre", eller traditionella, namn...
    Hej! Hannes är ett riktigt sött namn. Har du tänkt på att det kan bli ganska effektfullt om man kombinerar ett mjukt namn med ett liiiite hårdare?

Hannes & Hilda
    Hannes & Ellen
    Hannes & Thea
    Hannes & Maja
    Hannes & Julia
    Hannes & Judit
    Hannes & Klara
    Hannes & Leah
    Hannes & Ebba
    Hannes & Ida

Undvik namn som slutar på S och som har starka N-ljud.

• Snurron

Du har banne mig "rätt" igen... :Glad Hade inte tänkt  på det att det kan vara effektfullt med ett liiite hårdare namn! Tack för jättebra idéer! Judit blev en favorit just nu, men det är 20 veckor kvar tills hon kommer så kan säkert komma att ändra mig, men du har verkligen fått igång "ett tänk" hos mig!

Stort Tack!

• spöke
    Snurron skrev 2012-03-30 16:50:52 följande:
    Du har banne mig "rätt" igen... :Glad Hade inte tänkt  på det att det kan vara effektfullt med ett liiite hårdare namn! Tack för jättebra idéer! Judit blev en favorit just nu, men det är 20 veckor kvar tills hon kommer så kan säkert komma att ändra mig, men du har verkligen fått igång "ett tänk" hos mig!

Stort Tack!
    Edit kanske också kan vara ett alternativ...

Det är bra att gå och prova namnen lite för sig själv. Och du har ju lite tid på dig.
  • SannaM
    spöke skrev 2012-03-29 16:34:12 följande:
    Bra idé med namnlek... tror du inte det kan funka även denna gång?

Adrian är helt klart ett namn som blivit mer och mer poppis under de senaste åren. 1998 var det drygt 150 nyfödda gossar som fick namnet Adrian, förra året var det nästan 300. Mellan 2010 och 2011 var Adrian nummer 15 på listan över de pojknamn som ökat mest under året. Sammanlagt finns 7844 män i Sverige med namnet Adrian, varav 5308 bär namnet som tilltalsnamn. Svårt att placera Adrian i en viss klass, tycker inte att det är så socialt stämplat. Kan tänka mig att de flesta Adrian-gossarna är ganska medelklass i Sverige.

Jag tycker det är fint att kombinera namn på olika vokaler. Så Isak och Ines passar toppen med Adrian.
    Fler förslag:
    Adrian & Ellie
    Adrian & Iris
    Adrian & Edit(h)
    Adrian & Elise
    Adrian & Ellinor

Adrian & Oskar
    Adrian & Edward
    Adrian & Edmund
    Adrian & Isidor
    Adrian & Emanuel
    Tack för bra svar Jo, Isak och Ines passar båda med Adrian, det har du rätt i. Och det blir nog en namnlek igen... ska nog skaffa en ny namnbok denna gång att utgå ifrån, sist körde vi Solveig Norbergs bok. Har du något toppentips på namnbok? Gillar att ha en bok i handen snarare än att kolla nätet

Av dina namnförslag gillar vi Edith, men pojknamnen är nog lite för hårda för min smak. Lite för manliga liksom. Jag är en kräsen typ... får inte vara för traditionellt, inte för modernt, inte för "tråkigt" eller vanligt, inte för annorlunda (så att man får känslan att "oj vad de har spexat till det!"), inte för kvinnligt resp manligt... Min sambo har ungefär lika smak = tur, men det för oss inte direkt framåt, haha!
  • Simone
    spöke skrev 2012-03-29 16:56:04 följande:
    Vilka andra namn gillar ni? (så att jag vet ungefär...)
    Leia, Cassandra, Alicia, Enya ja lite blandat men typ åt d hållet- lite mer udda...
  • snuppis

spöket har du någon erfarenhet om hur för och efternamn passar ihop? de måste ju också klinga! eller ?

• emmak

Hej.
    Söker lite tips på namn :)
    Väntar min andra son i juli, och jag blir snart knäpp på att kalla honom för den eller han!
    Jag och sambon kan definitivt inte komma överrens.
    Malte är det enda namn som vi båda har gillat någorlunda, men det känns inte helt rätt!
    Storebror heter Lucas.

Jag vill ha ett namn som låter lite busigt men samtidigt inte som nån värsting ;) Undviker helst namn som automatiskt blir smeknamn. T.ex som pappan till barnet heter Jonathan och det är aldrig någon som kallat honom utan det är Jonte. Ah, du fattar :)

Hoppas du kan hjälpa mig :) 

• johannaalkehag

Hejsan spöket.

Jag har ju minne som en badboll och kommer inte ihåg vilka namn du tyckte passade ihop med leija. Glömde skriva ner och pallar jag inte.gå tillbaka. Några namn som vi har är molly, zelda, Haile. Pojknamn alvin, Theo, maddox, kingston.Tacksam om du ville svara på mina namnförslag och även komma med andra tips.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd