• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Lycka88
    spöke skrev 2012-01-31 21:59:18 följande:
    Jag tänker på Brian Laudrup. Dansk fotbollsspelare. Uttalas också Brian och inte Brajan.
    Ja, jag hörde att det fanns en dansk fotbollsspelare som heter det. Jag älskar namnet :)
  • snuppis
    spöke skrev 2012-01-31 22:07:16 följande:
    Leo & Nora blir väl toppen. I like.

Andra förslag:
    Leo & Iris
    Leo & Klara
    Leo & Julia
    Leo & Siri
    Leo & Annie
    tack =) ja jag älskar Nora. Hoppa de är en Nora när hon kikar ut och att sambon gillar namnet med 
    Spöke du som är inne på namn och är duktig, hur många mellan namn får man ha på barnet?  
  • RobzMarley

Hej! Behöver din hjälp!!! Har två pojkar som heter Julian och Adrian. Väntar nu en liten flicka. Och namn på tredje är såå svårt. Ratar de flesta "vanliga" svenska namnen.. Letar fransk engelsk klingande. (men lillatjejen är 1/4 thai så mannen hade blivit glad om det var ngt därifrån). Just nu är det lite torka hur som helst. Uppskattar alla förslag!!!!

• Sophia

Hej! Jag skulle behöva hjälp med mellannamn till lillasyster. Storasyster heter Alicia Saga Sophia och lillasyster ska heta Julia ____ Sophia. Jag tycker jag har prövat allt men ingenting passar in! Namnet får gärna sluta på a men inte ia då det blir lite grötigt. Jag ville gärna ha Elvira men pappan tycker det låter som en häxa :( Vi har varit inne på Freyja eftersom det har samma ursprung som Saga men jag tycker inte riktigt att det passar in. Hopplöst!

• Aquavit
    spöke skrev 2012-02-02 10:58:17 följande:
    Jag förslår att ni stoppar in L:et på en annan postition än först. Då låter det enhetligt, men inte übermatchat. Gärna trestavigt, det gör en bra rytm. (Om du vill ha namn på L så föreslår jag Lovisa och Leopold).

Linus, Ludvig & Elina
    Linus, Ludvig & Matilda
    Linus, Ludvig & Evelina
    Linus, Ludvig & Filippa
    Linus, Ludvig & Elvira

Linus, Ludvig & Gabriel
    Linus, Ludvig & Joel
    Linus, Ludvig & Samuel
    Linus, Ludvig & Elias
    Linus, Ludvig & Valentin
    Tack för förslag, det var flera fina namn
    Matilda finns faktiskt på vår lista. Situationen är också lite speciell eftersom Ludvig inte finns kvar hos oss, så oftast blir det ju Linus och XX man säger.

Därför så har vi en del L-namn på listan också, Lova är min favorit just nu, maken röstar på Lisa. Vill helst ha tvåstaviga namn eftersom efternamnet är ganska långt, men trestaviga kan möjligtvis funka om det är rätt namn.
    Lovisa är jättefint, men går tyvärr bort pga en kompis som heter så. Elina och Elvira finns det barn i närheten som heter och Evelina känns lite för långt....

På vår lista som inte är L-namn finns just nu bla Moa och Selma.
    Och vi vet ju att det är en liten tjej vi väntar, så bara tjejnamn räcker.
    Så vad säger du om de namn vi har på vår lista, och har du något ytterligare förslag?
  • spöke
    snuppis skrev 2012-02-05 09:52:02 följande:
    tack =) ja jag älskar Nora. Hoppa de är en Nora när hon kikar ut och att sambon gillar namnet med 
    Spöke du som är inne på namn och är duktig, hur många mellan namn får man ha på barnet?  
    Mellannamn är som ett extra efternamn. Det har man bara ett av. Om du menar förnamn (tilltalsnamn och andranamn) så finns det, enligt namnlagen, ingen begränsning för antalet. Men det kan vara bra att tänka på att inte antalet tecken/bokstäver blir för många för då måste namnet kortas.
  • spöke
    RobzMarley skrev 2012-02-05 14:43:48 följande:
    Hej! Behöver din hjälp!!! Har två pojkar som heter Julian och Adrian. Väntar nu en liten flicka. Och namn på tredje är såå svårt. Ratar de flesta "vanliga" svenska namnen.. Letar fransk engelsk klingande. (men lillatjejen är 1/4 thai så mannen hade blivit glad om det var ngt därifrån). Just nu är det lite torka hur som helst. Uppskattar alla förslag!!!!
    Några thainamn kommer här:
    Kanya
    Mali
    May
    Vanida
    Solada

Fransk-/engelskklingande namn:
    Elodie
    Coralie
    Gabrielle
    Noelle
    Annabelle
  • spöke
    Sophia skrev 2012-02-07 01:49:15 följande:
    Hej! Jag skulle behöva hjälp med mellannamn till lillasyster. Storasyster heter Alicia Saga Sophia och lillasyster ska heta Julia ____ Sophia. Jag tycker jag har prövat allt men ingenting passar in! Namnet får gärna sluta på a men inte ia då det blir lite grötigt. Jag ville gärna ha Elvira men pappan tycker det låter som en häxa :( Vi har varit inne på Freyja eftersom det har samma ursprung som Saga men jag tycker inte riktigt att det passar in. Hopplöst!
    Elvira är ett fint namn. Synd att pappan inte gillar det. Kanske kan han gå med på ett namn som liknar Elvira: Elina, Eleonora, Evelina, Elise... eller kanske kortformen Vira?

Freja är också ett fint namn. Andra fina fornnordiska flicknamn: Alva, Disa, Eira, Idun, Frida, Hilda, Astrid & Tove.

• spöke
    Aquavit skrev 2012-02-07 09:42:19 följande:
    Tack för förslag, det var flera fina namn
    Matilda finns faktiskt på vår lista. Situationen är också lite speciell eftersom Ludvig inte finns kvar hos oss, så oftast blir det ju Linus och XX man säger.

Därför så har vi en del L-namn på listan också, Lova är min favorit just nu, maken röstar på Lisa. Vill helst ha tvåstaviga namn eftersom efternamnet är ganska långt, men trestaviga kan möjligtvis funka om det är rätt namn.
    Lovisa är jättefint, men går tyvärr bort pga en kompis som heter så. Elina och Elvira finns det barn i närheten som heter och Evelina känns lite för långt....

På vår lista som inte är L-namn finns just nu bla Moa och Selma.
    Och vi vet ju att det är en liten tjej vi väntar, så bara tjejnamn räcker.
    Så vad säger du om de namn vi har på vår lista, och har du något ytterligare förslag?
    Lisa tycker jag är jättefint. En personlig favorit. Lova är också sött. En variant av Lova/Lisa/Lovisa skulle kunna vara Lovis (som Ronjas mamma). Linus & Lovis låter rätt sött ihop.

Moa och Selma är också bra namn. Linus & Selma kan vara lite svårare att säga ihop än Linus & Moa eftersom Linus slutar på samma bokstav som Selma börjar på. Gå runt och smaka lite på namnen så att de känns naturliga för er.

Fler fina flicknamn på L (tvåstaviga enligt önskemål ):
    Lilly, Lea, Laura, Lilja, Lotta
Svar på tråden Spökes namn(t)råd