• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    snuppis skrev 2012-01-25 18:57:00 följande:
    jag vill ha ett namn som passar med leo. inte 3 bokstäver då jag har de också. jag gillar Nora mest. Isabelle är oki, men nå fint bara inget wt namn maria anna eller ingrid kommer att vara mellan namn vet inte om du svarat i min en annan leo tråd 

TACK =)  
    Leo & Nora blir väl toppen. I like.

Andra förslag:
    Leo & Iris
    Leo & Klara
    Leo & Julia
    Leo & Siri
    Leo & Annie
  • spöke
    FridaKarin skrev 2012-01-31 22:02:21 följande:
    Jag vill ha namn till syskon till Vidar. Vill att namnen ska passa. MEN jag är inget fan av nordiska namn, det är bara Vidar och ett fåtal till som jag gillar. Vad tycker du passar ihop med Vidar? Både tjej och kille. 
    Vad tror du om att matcha med bokstäver?

Vidar & Vanja
    Vidar & Vanna
    Vidar & Lova
    Vidar & Viola
    Vidar & Alva
    Vidar & Lovis

Vidar & Hedda
    Vidar & Doris
    Vidar & Edit 
    Vidar & Disa 
  • spöke
    My Guiding Light skrev 2012-01-31 23:41:55 följande:
    Ville du säga/fråga något?
  • FridaKarin
    spöke skrev 2012-01-31 22:26:21 följande:
    Vad tror du om att matcha med bokstäver?

Vidar & Vanja
    Vidar & Vanna
    Vidar & Lova
    Vidar & Viola
    Vidar & Alva
    Vidar & Lovis

Vidar & Hedda
    Vidar & Doris
    Vidar & Edit 
    Vidar & Disa 
    Det behöver inte passa med bokstav. Jag gillade Alva. Men har du några förslag till en eventuella lillebror? Tycker du att Axel passar med Vidar?
  • Aquavit

Rolig tråd! Brukar inte hoppa på såna här, men du verkar ha koll och kanske kan ge oss några fler idéer.
    Vi har två killar, Linus och Ludvig. Jag vet att de namnen är lite olika stilmässigt sett, men jag tycker de funkar rytmiskt. Nu väntar vi en lillasyster och funderar på namn, både på L-namn och andra.

Linnea skulle väl funka, men känns inte riktigt som vi, vi har dessutom ett ganska långt efternamn.
    Vill du ge några förslag först så säger jag sen vilka vi har funderat på?

• spöke
    johannaalkehag skrev 2012-02-01 11:14:29 följande:
    Nu hörde jag precis ett namn och undrar om det passar ihop med leija? Vad säger du om Molly?
    Passar bra.
  • spöke
    FridaKarin skrev 2012-02-01 12:39:17 följande:
    Det behöver inte passa med bokstav. Jag gillade Alva. Men har du några förslag till en eventuella lillebror? Tycker du att Axel passar med Vidar?
    Ja, Axel passar bra med Vidar. Ett väldigt stiligt namn tycker jag.

Fler förslag:
    Vidar & Frode
    Vidar & Svante
    Vidar & Truls
    Vidar & Malte
    Vidar & Gusten
  • spöke
    Aquavit skrev 2012-02-01 12:56:20 följande:
    Rolig tråd! Brukar inte hoppa på såna här, men du verkar ha koll och kanske kan ge oss några fler idéer.
    Vi har två killar, Linus och Ludvig. Jag vet att de namnen är lite olika stilmässigt sett, men jag tycker de funkar rytmiskt. Nu väntar vi en lillasyster och funderar på namn, både på L-namn och andra.

Linnea skulle väl funka, men känns inte riktigt som vi, vi har dessutom ett ganska långt efternamn.
    Vill du ge några förslag först så säger jag sen vilka vi har funderat på?
    Jag förslår att ni stoppar in L:et på en annan postition än först. Då låter det enhetligt, men inte übermatchat. Gärna trestavigt, det gör en bra rytm. (Om du vill ha namn på L så föreslår jag Lovisa och Leopold).

Linus, Ludvig & Elina
    Linus, Ludvig & Matilda
    Linus, Ludvig & Evelina
    Linus, Ludvig & Filippa
    Linus, Ludvig & Elvira

Linus, Ludvig & Gabriel
    Linus, Ludvig & Joel
    Linus, Ludvig & Samuel
    Linus, Ludvig & Elias
    Linus, Ludvig & Valentin
Svar på tråden Spökes namn(t)råd