• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-11-25 12:16:40 följande:
    Hej kära Spöke!

Misstänker att det kanske växer ett litet pyre i magen, eller hoppas! ;)

Storasyster heter Elna

Namn vi tänker på.

Pojk; Nils, Eskil, Emil, Ebbe
    Flicka, Anna, Ruth, Ellen, Maj,

Namnförslag och tankar mottages gärna!
    Spännande!

Ellen är ett jättefint namn, men det är för likt Elna. Övriga flicknamn på listan tycker jag passar utmärkt.

Bland pojknamnen tycker jag bäst om Nils i kombination med Elna. Elna & Eskil tycker jag är lite svårt att säga ihop. Och Elna & Ebbe är nästan lite för gulligt. Elna & Emil funkar bättre eftersom E-ljuden är olika.

Jag tycker att det är fint att kombinera namn på olika vokaler, så här kommer ett gäng sådana förslag:

Astrid Asta Agnes Alice Ada Annie Aida
    Axel Arvid Anton Alfred Algot Albert Artur August

Ingrid Ines Iris Idun Inger Ida
    Ivar

Olga Ottilia
    Olof Olle Oskar Ossian Otto

Ylva
    Uno
  • Lycka88
    spöke skrev 2011-11-25 11:08:17 följande:
    Ronn kan passa både före och efter - beroende på hur det låter ihop med efternamnet. Och jag tycker de flesta namn kan funka med Ronn, utom kanske Ronny, John och Aron. Och kanske ska man undvika enstaviga namn om även efternamnet är enstavigt.

(Och kanske inte heller Elton Ronn...)

Här är några förslag på internationella namn. Säg gärna vilka du gillar så att jag vet vilken stil ni är ute efter.

Gabriel
    David
    Adrian
    Florian
    Zakarias
    Emanuel
    Edward
    Filip
    Adam
    Jonathan
    Leonard
    Samuel
    Alexander
    Felix
    Leonel
    Lucas
    William
    Haha! :) Tack så mycket. Men tyvärr är inte namnen helt vad vi är ute efter :/ Det enda jag skulle kunna tänka mig är nog William. Är ute efter ett "häftigt" namn. Fräckt, kanske man oxå kan säga. Men det ska passa nu, när han är 20 och när han är 70 liksom :) Vi är svåra och kräsna :P Vill liksom hitta namnet med det lilla extra. Men tack för att du försökte :)
  • spöke
    Lycka88 skrev 2011-11-25 17:37:32 följande:
    Haha! :) Tack så mycket. Men tyvärr är inte namnen helt vad vi är ute efter :/ Det enda jag skulle kunna tänka mig är nog William. Är ute efter ett "häftigt" namn. Fräckt, kanske man oxå kan säga. Men det ska passa nu, när han är 20 och när han är 70 liksom :) Vi är svåra och kräsna :P Vill liksom hitta namnet med det lilla extra. Men tack för att du försökte :)
    Okej, nytt försök:

Frank
    Jack
    Aston
    Alec
    Bastian
    Bob
    Douglas
    Elvis
    Fred
    Hector
    Ian
    Jonah
    Levi
    Malcolm
    Noam
    Ossian
    Rafael
    Vincent
    Bruno

• Lycka88
    spöke skrev 2011-11-25 19:21:06 följande:
    Okej, nytt försök:

Frank
    Jack
    Aston
    Alec
    Bastian
    Bob
    Douglas
    Elvis
    Fred
    Hector
    Ian
    Jonah
    Levi
    Malcolm
    Noam
    Ossian
    Rafael
    Vincent
    Bruno
    Oj, vad kräsen jag måste vara :P Men gillade Jack och Ian :) Har skrivit upp några namn som jag gillar. Vad tror du om dessa? 
    Nicolai
    Ian
    Jack
    Jaden 
    William
    Theo
    Sam 
    Men vet inte vad sambon tycker om dom än. (Förutom Theo) Tänkte kanske vi skulle göra varsin lista på vilka namn vi gillar och hoppas att det är något namn vi gillar gemensamt :)
  • Lycka88

Spöke! Vet du vad? Jag läste precis upp namnförslagen för min sambo. Han gillade faktiskt Gabriel :) Och nu efter vi har suttit och sagt det några gånger högt, så tycker vi båda att det funkar och passar oss. Ronn Gabriel :) Tror verkligen det kan funka. Vi måste känna på det ett tag bara :)

• spöke
    Lycka88 skrev 2011-11-25 21:06:48 följande:
    Oj, vad kräsen jag måste vara :P Men gillade Jack och Ian :) Har skrivit upp några namn som jag gillar. Vad tror du om dessa? 
    Nicolai
    Ian
    Jack
    Jaden 
    William
    Theo
    Sam 
    Men vet inte vad sambon tycker om dom än. (Förutom Theo) Tänkte kanske vi skulle göra varsin lista på vilka namn vi gillar och hoppas att det är något namn vi gillar gemensamt :)
    Jag skulle nog stryka Jaden. Blir för konstigt på svenska. Övriga namn funkar bra. 
    Lycka88 skrev 2011-11-25 22:37:10 följande:
    Spöke! Vet du vad? Jag läste precis upp namnförslagen för min sambo. Han gillade faktiskt Gabriel :) Och nu efter vi har suttit och sagt det några gånger högt, så tycker vi båda att det funkar och passar oss. Ronn Gabriel :) Tror verkligen det kan funka. Vi måste känna på det ett tag bara :)
    Man ska ge namn lite tid, ja. De flesta växer.
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-11-25 21:33:14 följande:
    Vad tror du om kombon Elna
    MAM88 skrev 2011-11-25 21:33:55 följande:
    Och Signe..
    Funkar toppen. Men det skulle även vara tufft med ett lite hårdare namn då Elna är väldigt mjukt. Som t.ex. Elna & Ruth (som ju också fanns på din lista).
  • Lyckan12

Hej!

Vi fick tvillingar för 6 veckor sedan och kan inte bestämma oss för vad dem ska heta.
    Nu är det 4 namn kvar på listan Vi har Lexus eller Theo till pojken och Leia eller Cordelia till flickan, storebror heter viggo men vi har gett upp att matcha med det, det känns inte så viktigt.
    Vilka kombinationer tycker du funkar och vad tycker du om namnet Lexus du som hört många namn.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd