• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Nhelia

Hej!

Vår nyfödda dotter ska heta Tuva Lovis (med Lovis som tilltalsnamn). Nu börjar det närma sig namngivning och jag kan inte hitta särskilt mycket information om dessa namn.

Det vore roligt att kunna berätta lite om namnens ursprung, framförallt namnet Lovis som mestadels bara förknippas med Ronja Rövardotter. Vet du något om dessa namn? Storebror heter John.

• spöke
    klumpfh skrev 2011-10-28 09:28:41 följande:
    Min farfarsmor hette Mina. Har det någon betydelse? Passar det med Elvira?
    Det är en kortform av Vilhelmina - ett tyskt namn som betyder vilja och hjälm. Vilhelmina är den feminina varianten av Vilhelm.

Tycker Mina passar bra med Elvira. Det är en fin tanke att återanvända släktnamn tycker jag.
  • klumpfh

Kul tack för snabbt svar! :) Ruben då? Och passar det med Elvira tycker du? :)

• knisse

letar efter info om namnet najma. min farfarsorsmor hette sa och jag har inte hört det annars.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • spöke
    klumpfh skrev 2011-10-28 10:43:23 följande:
    Kul tack för snabbt svar! :) Ruben då? Och passar det med Elvira tycker du? :)
    Ja, Ruben är ett toppennamn. Passar också bra med Elvira. De känns båda två som ganska ståtliga namn, tycker jag.
  • spöke
    knisse skrev 2011-10-28 10:46:44 följande:
    letar efter info om namnet najma. min farfarsorsmor hette sa och jag har inte hört det annars.
    Det är en form av Naima, som i sin tur är en form av Naomi. Naomi kommer från hebreiskan och betyder "mitt behag".
  • spöke
    spöke skrev 2011-10-28 10:53:38 följande:
    Det är en form av Naima, som i sin tur är en form av Naomi. Naomi kommer från hebreiskan och betyder "mitt behag".
    Och så lite statistik:

Det finns 200 kvinnor som har förnamnet Najma. Av dessa har 195 namnet Najma som tilltalsnamn.
    Det finns 1181 kvinnor som har förnamnet Naima. Av dessa har 818 namnet Naima som tilltalsnamn.
  • knisse
    spöke skrev 2011-10-28 10:53:38 följande:
    trevligt! man tackar{#emotions_dlg.flower}
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • spöke
    VILDAVILLE skrev 2011-10-27 23:58:12 följande:
    Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta namn som har med motorsport (mest skoter och motorcyklar) att göra.. 

Tack på förhand! 

Kom på att jag läste i en namntråd för länge sedan om en pojke som hette Monz efter racerbanan Monza.

Motorcykelmärken som funkar som personnamn:
    Aprilia Ariel Victoria Agusta
    Harley Neander Rex Nimbus Norton Vincent Atlas Douglas Scott
  • BeautifulPink

Jag behöver hjälp! Vi väntar vårat andra barn i februari. Med första barnet var det lätt, vi var överens om både bra och dåliga namn. Men nu står det helt still, även för mig som älskar namn. Jag har hittat ett tjejnamn som jag tycker om men vet inte om sambon tycker om det lika mycket. Vår son heter Neo. De namn vi söker ska passa ihop med hans namn - kort (max 4-5 bokstäver, helst max 4), inte för vanligt och inte för krångligt uttal. Kan du hjälpa mig?!

~*Neo 090516*~ ~*Plutt bf 120209*~
Svar på tråden Spökes namn(t)råd