• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-09-17 13:21:26 följande:
    Vad passar bäst med Victor och Alexander ... Mila eller Ella ?? eller har du andra förslag och om det blir en till pojke vad tycker du passar bäst ...

Tack:) 
    Jag tycker båda funkar bra, men Ella passar kanske snäppet bättre då det liksom Victor och Alexander är ett mer etablerat namn som ingen kommer ha problem att stava eller uppfatta (medan Mila är väldigt nära Milla).

Pojknamn:
    Elias Jacob Samuel Jonathan Gabriel Martin Simon  
  • Elajna
    spöke skrev 2011-09-18 21:31:39 följande:
    Ursäkta att svar har dröjt. Har haft en del att stå i på sistone.

Då ska vi se. Vad tycks om...? 

Alba Linn Milla Ally Celia Joelle Enya Isis Jillian Theia

Lias Mario Rufus Sam Todd Elvin Troy  Frode Jonah Dino
    Tack så mycket!
    Gillar Celia och Enya men de är nog inte namn jag faktiskt skulle använda...
    Av pojknamnen gillar jag Lias, Sam och Frode!  
  • OHs mamma

Vi gillar även Zoe som tjejnamn, men antar att det inte direkt passar med Oscar. Men det kanske inte alltid behöver passa ihop superbra om jag verkligen gillar namnen?!

• spöke
    Elajna skrev 2011-09-19 21:16:00 följande:
    Tack så mycket!
    Gillar Celia och Enya men de är nog inte namn jag faktiskt skulle använda...
    Av pojknamnen gillar jag Lias, Sam och Frode!  
    Kolla gärna mina länkar under min presentation så kan du leta vidare...
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-09-19 21:24:26 följande:
    Vi gillar även Zoe som tjejnamn, men antar att det inte direkt passar med Oscar. Men det kanske inte alltid behöver passa ihop superbra om jag verkligen gillar namnen?!
    Mja, kanske inte den optimala matchningen, men ändå inte helt fel. Och ja, det viktigaste är att man tycker om namnen. Om ni gillar Zoe bäst - just go for it.
  • OHs mamma
    spöke skrev 2011-09-19 23:18:28 följande:
    Mja, kanske inte den optimala matchningen, men ändå inte helt fel. Och ja, det viktigaste är att man tycker om namnen. Om ni gillar Zoe bäst - just go for it.
    Tack för att du tar dig tid!
    Syskonverkstaden är nu igång och förhoppningsvis blir det bebis i juni-juli 2012. Då blir det antingen en Harry, Zoe eller Tilde
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-09-20 07:29:36 följande:
    Tack för att du tar dig tid!
    Syskonverkstaden är nu igång och förhoppningsvis blir det bebis i juni-juli 2012. Då blir det antingen en Harry, Zoe eller Tilde
    Det är bara roligt!

Lycka till med bebisverkstaden.  
  • Samrick

Om du har tid och lust får du jättegärna försöka hitta något namn som kan passa oss i smaken.
    Vi har tre pojkar som heter Oskar, Salomon och Leander (kallas Leo). Om det är ytterligare en pojke så har min sambo fastnat för Jack, men vi kommer till flicknamn har vi kört fast helt. Vi kommer inte på NÅGONTING!

Jag vill gärna ha ovanliga namn, och sambon föredrar lite vanligare. Så en kompromiss kanske?

• spöke
    Samrick skrev 2011-09-22 22:45:09 följande:
    Om du har tid och lust får du jättegärna försöka hitta något namn som kan passa oss i smaken.
    Vi har tre pojkar som heter Oskar, Salomon och Leander (kallas Leo). Om det är ytterligare en pojke så har min sambo fastnat för Jack, men vi kommer till flicknamn har vi kört fast helt. Vi kommer inte på NÅGONTING!

Jag vill gärna ha ovanliga namn, och sambon föredrar lite vanligare. Så en kompromiss kanske?
    Tid har jag för det mesta. Lust har jag alltid när det gäller namn.

Här är lite halvovanliga flicknamn:
    Laura Miriam Beata Katalin Ines Josefina Naomi Naima Judith Elisa Tilly Thelma
    Ottilia Irmeli Celia Eden Lydia Emmelina Flora Iseline Louisa Melina Annabelle
  • Samrick
    spöke skrev 2011-09-23 10:53:25 följande:
    Tid har jag för det mesta. Lust har jag alltid när det gäller namn.

Här är lite halvovanliga flicknamn:
    Laura Miriam Beata Katalin Ines Josefina Naomi Naima Judith Elisa Tilly Thelma
    Ottilia Irmeli Celia Eden Lydia Emmelina Flora Iseline Louisa Melina Annabelle
    Tack så mycket Jag gillar Miriam, Celia, Eden, Emmelina och Melina. Det svåra är att få sambon att gilla namnen också...han lyckas alltid hitta något fel.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd